آخرین خبرها:
شناسه خبر: 21139

مشکلات تامین سرمایه کارخانجات تولید آبمیوه را تعطیل کرد

اگرچه در سراسر دنیا از نوشیدن آبمیوه‎ها لذت می برند، اما این یک نوشیدنی بحث برانگیز است.

مشکلات تامین سرمایه کارخانجات تولید آبمیوه را تعطیل کرد
اخبار سبز کشاورزی : اگرچه در سراسر دنیا از نوشیدن آبمیوه ها لذت می برند، اما این یک نوشیدنی بحث برانگیز است.
وقتی نوبت به بحث سلامت آبمیوه‎ها می‎رسد، بسیاری از مردم اختلاف نظر دارند. برخی معتقدند که آبمیوه‎ها قند زیادی دارند در حالی که برخی دیگر از مواد مغذی بالای آنها حمایت می‎کنند.
آبمیوه غالباً برای حفظ سلامتی مصرف می‌شود. مثلاً آب پرتقال حاوی ویتامین ث بیشتری است یا آب آلو در هضم غذا کمک می‌کند. مصرف آب‌میوه اخیراً در بسیاری از کشورها افزایش یافته‌است؛ زیرا آبمیوه به عنوان منبع طبیعی در بهبود سلامتی محسوب می‌شود و همچنین در مقایسه با گذشته مردم به بالا بردن میزان سلامتی‎شان اهمیت بیشتری می‌دهند.
مصرف زیاد آبمیوه می‌تواند باعث بالا رفتن قند و ابتلا به دیابت شود و باعث افزایش وزن نیز گردد. اما همین صنعت آبمیوه دارای مشکلات زیادی می‎باشد.
بر همین اساس، ولی‎الله داوودآبادی، دبیر انجمن صنایع آبمیوه و کنسانتره، گزارش اختصاصی انجام دادیم که مشروح آن به شرح زیر است:

ارزش صادرات یک بشکه کنسانتره انار، بیش از نفت ارزش صادرات یک بشکه کنسانتره انار، بیش از نفت

ولی‌الله داوودآبادی در گفتگو با اخبار سبز کشاورزی گفت: یک بشکه کنسانتره انار به مراتب قیمت بالاتری از یک بشکه نفت دارد و اگر بر صادرات این گونه محصولات که ارزش افزوده بالایی دارند تاکید شود به نفع واحدهای کشاورزی هم هست.
داوودآبادی با اشاره به تعطیلی برخی کارخانجات به دلیل کمبود سرمایه در گردش اظهار کرد: دولت باید آمار تولید و مصرف را داشته باشد تا ریشه تعطیلی واحدها و کم و زیاد شدن سرانه مصرف را بداند. اما حتی از صادرات هم رقم دقیقی در دسترس نیست. فقط می‌دانیم بیشترین صادرات در بخش کنسانتره است. به طور کلی اکثر کارخانجات برای تولید کنسانتره ایجاد شدند، اما در کنار آن به تولید آبمیوه هم روی آوردند.

صادرات آبمیوه محدود به کشورهای اطراف است

وی با بیان اینکه صادرات آبمیوه محدود به کشورهای اطراف است، تصریح کرد: اما کنسانتره زمانی به اروپا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و آمریکا هم صادر می‌شد که بعد از اعمال تحریم‌ها تقریبا محدود شد؛ در حال حاضر بیشتر ترکیه کنسانتره در ایران را می‌خرد و خودش صادر می‌کند. عراق، پاکستان، روسیه و آلمان نیز به مقدار کمتر، خریدار کنسانتره ایران هستند. اما آبمیوه به افغانستان، عراق و سایر کشورهای همسایه صادر می‌شود.
به گفته دبیر انجمن صنایع آبمیوه و کنسانتره سالانه حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار تن کنسانتره در کشور تولید می‌شود که ۲۰ تا ۳۰ هزار تن از آن در داخل مصرف و مابقی صادر می‌شود.

ارزش بالای کنسانتره انار

وی با اشاره به ارزش بالای کنسانتره انار، گفت: یک بشکه کنسانتره انار به مراتب قیمت بالاتری از یک بشکه نفت دارد. برای مثال ممکن است قیمت هر بشکه نفت حدود ۱۰۰ دلار باشد، اما یک بشکه انار ارزش بیشتری دارد. قیمت هر دانه انار در آمریکا حدود سه دلار است که کیفیت انار ایران را هم ندارد.

آمریکا، مشتری پر و پا قرص کنسانتره انار ایران

داوود آبادی ادامه داد: در یک مقطع زمانی آمریکا یکی از مشتریان پر و پا قرص کنسانتره انار ایران بود و در مقاطع دیگری هم ژاپن حتی در داروخانه‎های خود کنسانتره انار می‎فروخت. کره هم از دیگر مشتریان کنسانتره انار ایران بود. اما بعد از سالی که سرما به باغات انار زد برخی از مشتریان از دست رفتند. این در حالی است که وزارت جهاد کشاورزی در چنین شرایطی باید رسیدگی می‌کرد و به طور کلی باید به دنبال افزایش باغ‌های انار باشد.

ظرفیت صادرات خیلی بیشتر از شرایط فعلی است

به گفته دبیر انجمن صنایع آبمیوه و کنسانتره ظرفیت تولید بالاست و صادرات به مشتریان و قوانین کشور بستگی دارد. به طور کلی اگر تمام ظرفیت کارخانجات کشور فعالیت کنند و قوانین ثبات داشته باشند، ظرفیت صادرات خیلی بیشتر از شرایط فعلی است. همچنین افزایش صادرات نیاز به حل مسائل و مشکلات بانکی، امکان استفاده از ال سی و رفع تحریم‎ها دارد. در سال‎های اخیر به دلیل این که پول باید به صرافی یک کشور واسطه می‌رفت، مشکلات زیادی برای تولیدکنندگان ایجاد کرد و پول های زیادی با این روش از بین رفتند. در سال‌های اخیر به طور کل جابجایی پول مسئله مهمی بوده که باعث شده برخی مشتری ها را از دست بدهیم و جایگزین کردن آن‌ها نیز زمان‎بر است.
به گفته دبیر انجمن صنایع آب میوه و کنسانتره سرانه مصرف آبمیوه در ایران به طور تقریبی بین ۸ تا ۱۱ لیتر در نوسان است که در مقایسه با سایر کشورها پایین است و حتی نسبت به برخی کشورهای پرمصرف یک سوم و یک چهارم است.
داوود آبادی با بیان اینکه بلاتکلیفی‌ها و مشکلات ناشی از اجرای طرح درج قیمت تولید کننده در بهمن ماه خرید شب عید تولیدکنندگان آبمیوه را با کاهش مواجه کرد، گفت: البته بعدا این مشکلات تا حدودی برطرف شد. یکی از مشکلات این بود که با توجه به اینکه قیمت درج شده روی محصول با قیمت نهایی مصرف کننده متفاوت بود، باعث تردید خریدار شده بود و در مواردی بین فروشنده و خریدار بحث و مشاجره ایجاد می‌شد. به همین دلیل بعد از مدتی مقرر شد قیمت تولید کننده و مصرف کننده همزمان درج شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر سود بنکدار و خرده فروش مشخص شده، تصریح کرد: بهتر بود ابتدا در این رابطه آموزش همگانی ارائه می‌شد. به طور کلی درج قیمت تولیدکننده و مصرف کننده طرح خوبی و در راستای حمایت از مصرف کننده است که امیدواریم با یک سیستم اصولی پیش رود تا تولید کننده مجبور نباشد برای فروش محصولات خود دست به دامن جایزه دادن و فروش اجباری شود و با ایجاد فضای رقابت سالم، هر کس به سود منطقی برسد.

طبق قانون سود قانونی تولید کننده ۱۷ درصد است

دبیر انجمن صنایع آبمیوه و کنسانتره با بیان اینکه طبق قانون سود قانونی تولید کننده ۱۷ درصد است، اظهار کرد: تولید کنندگان مجازند ۰.۵ درصد هزینه تبلیغات کنند. اما اگر شرکتی بخواهد بیش از این برای تبلیغات خرج کند اجازه ندارد از ۱۷ درصد بیشتر سود بگیرد بلکه باید از همان مقدار قانونی خرج کند.

آبمیوه، اولویت افراد کم درآمد نیست

داوود آبادی با اشاره به اولویت بندی مسائل اقتصادی در خانواده، تصریح کرد: آبمیوه معمولا در اولویت افراد کم درآمد نیست و شرایط اقتصادی فعلی هم بر حجم مصرف تاثیر گذاشته است. البته باید این نکته را هم در نظر گرفت که ایرانی‌ها میوه تازه را به آبمیوه ترجیح می‌دهند.
به گفته دبیر انجمن صنایع آب میوه و کنسانتره سرانه مصرف آبمیوه در ایران به طور تقریبی بین ۸ تا ۱۱ لیتر در نوسان است. اگر این میزان به ۱۴ لیتر برسد باید همه واحدهای تولیدی با حداکثر ظرفیت کار کنند تا درخواست جامعه تامین شود.
وی افزود: سرانه مصرف آبمیوه در ایران در مقایسه با سایر کشورها پایین است و حتی نسبت به برخی کشورهای پرمصرف یک سوم و یک چهارم است. برای مثال سرانه مصرف در اروپا و آمریکا ۳۵ تا ۳۸ لیتر است.

حمید عرب عامری

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای