آخرین خبرها:
شناسه خبر: 20964

نقش پررنگ مانع‌تراشی‌های داخلی در کاهش صادرات زعفران

رئیس کمیسیون آب و محصولات کشاورزی اتاق مشهد گفت: صادرات زعفران در خراسان رضوی طی ۶ ماه گذشته ۵۰ درصد کاهش یافته است.

نقش پررنگ مانع‌تراشی‌های داخلی در کاهش صادرات زعفران

رئیس کمیسیون آب و محصولات کشاورزی اتاق مشهد گفت: صادرات زعفران در خراسان رضوی طی ۶ ماه گذشته ۵۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش اخبار سبز کشاورزی ، علی شریعتی‌مقدم رئیس کمیسیون آب و محصولات کشاورزی اتاق مشهد در خصوص چالش‌های موجود در عرصه صادرات زعفران گفت: مشکلاتی که در حوزه صادرات محصولات کشاورزی وجود دارد، منحصر به استان نبوده و جنبه ملی دارند. سایر کشور‌های موفق دنیا از مسیر صادرات موفق به ارتقاء رشد اقتصادی، افزایش رفاه اجتماعی و افزایش سرانه درآمد شده‌اند. ما نیز برای دستیابی به این مهم، بایستی به افزایش تسلط و تمرکز در حوزه صادرات بپردازیم و نسبت به کاهش موانع موجود در این زمینه اقدام کنیم.

وی افزود: باوجود تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه کشورمان وجود دارد، مانع‌تراشی‌های داخلی نیز نقش پررنگی در افزایش معضلات صادراتی کشور داشته است. از سال ۹۷، قوانین سخت‌گیرانه تعهدات ارزی به صورت یک جانبه تدوین شده، اما به مرحله اجرایی نرسیده‌است.

رئیس کمیسیون آب و محصولات کشاورزی اتاق مشهد ادامه داد: صادرکنندگان و کارآفرینانی که با وجود معضلات متعدد همچنان در کشور باقی مانده و به ادامه فعالیت‌های خود در عرصه بین‌المللی می‌پردازند، با سیاست‌های کلی کشور هم‌سو هستند، اما مادامی که به برنامه‌های تدوین شده در راستای حمایت از صادرکنندگان عمل نشود و نگاه جزیره‌ای در فضای اقتصادی حاکم باشد، تعداد زیادی از صادرکنندگان حرفه‌ای و متخصص عرصه را ترک می‌کنند و کیفیت فعالیت‌های صادراتی کاهش می‌یابد.

بسیاری از بازار‌های صادراتی فعالان اقتصادی از دست رفته است

شریعتی‌مقدم بیان کرد: با توجه به مانع‌تراشی‌های متعددی که در حوزه صادرات رخ می‌دهد، بسیاری از بازار‌های صادراتی فعالان اقتصادی از دست رفته است. کاهش ۵۰ درصدی صادرات زعفران طی ۶ ماه گذشته ناشی از نگاه غیرواقع بینانه در تدوین قوانین و مقررات و تصمیم‌گیری‌های مهم در عرصه‌های اقتصادی است.

وی تصریح کرد: افزایش قیمت‌های پایه صادراتی به معنای افزایش تعهدات صادرکنندگان است. این مسئله موجب افزایش ریسک‌پذیری در امر صادرات می‌شود و فعالیت صادرکنندگان را با تنگنا‌های مختلفی رو به رو می‌کند.

رئیس کمیسیون آب و محصولات کشاورزی اتاق مشهد ضمن انتقاد بر اعمال عوارض نیم‌درصدی آب مجازی بر محصولات کشاورزی که آب زیادی مصرف نمی‌کنند، تاکید کرد: از فروردین ماه سال جاری عوارض نیم‌درصدی آب مجازی بر محصولات کشاورزی همچون پسته، زعفران و… اعمال شد. درحالی که تولید این محصولات آب زیادی را مصرف نمی‌کند بهتر بود این عوارض بر محصولاتی که در روند تولید از آب زیادی بهره‌مند می‌شوند اعمال شود.

شریعتی مقدم اظهار کرد: همچنین اعمال عوارض نیم درصدی باید بر صنایع سنگینی صورت بگیرد که به جای استقرار در مناطق ساحلی، در منطقه‌های خشک و کویری مستقر می‌شوند. صنعت فولاد از جمله مصداق‌های این مورد محسوب می‌شود. این جای‌گذاری‌های نادرست و اعمال قوانین نابخردانه به منابع آبی کشور نیز مضر و آسیب‌زا خواهد بود.

این روزها شاهد تقلب‌هایی در زعفران متفرقه و زیرزمینی هستیم این روزها شاهد تقلب‌هایی در زعفران متفرقه و زیرزمینی هستیم

اهمیت تکمیل زنجیره‌های ارزش

او گفت: اگر در حوزه کشاورزی به تکمیل زنجیره‌های ارزش بپردازیم و موفق به ایجاد ارزش افزوده بیشتری در محصولات کشاورزی بشویم، قادر به ایجاد اشتغال و همچنین توسعه اقتصادی در منطقه خواهیم بود.

رئیس کمیسیون آب و محصولات کشاورزی اتاق مشهد در ادامه بیان کرد: برای دستیابی به توسعه اقتصادی مناطق کویری، بایستی از بستر‌های بومی کشور به صورت مدرن بهره‌برداری کنیم و با ایجاد ارزش افزوده، استفاده از مزایای برندسازی و… به عملیاتی کردن برنامه‌های مطلوبی که در راستای رشد و پیشرفت اقتصاد تدوین می‌شود، بپردازیم.

شریعتی‌مقدم گفت: روند تولید زعفران در خراسان رضوی طی یک سال گذشته سیر نزولی را پشت سر گذاشته است. در خصوص تولید زعفران باید روش‌های جهشی را مد نظر قرار بدهیم که منجر به افزایش ارزآوری بشود. نظارت و نگاه ویژه بر تولید بهداشتی، ارگانیک و حرفه‌ای از جمله ملزوماتی است که در راستای تولید زعفران باید مورد توجه قرار بگیرد./باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای