آخرین خبرها:
شناسه خبر: 29761

کاهش مصرف آبزیان به‌دلیل گرانی

سرانه مصرف آبزیان در همدان ۵ کیلوگرم کمتر از متوسط کشور گرانی گوشت ماهی در همدان سبب شده سرانه مصرف ماهی در این استان تنها ۸ کیلوگرم بوده و در مقایسه با سرانه

کاهش مصرف آبزیان به‌دلیل گرانی

سرانه مصرف آبزیان در همدان ۵ کیلوگرم کمتر از متوسط کشور

گرانی گوشت ماهی در همدان سبب شده سرانه مصرف ماهی در این استان تنها ۸ کیلوگرم بوده و در مقایسه با سرانه ۱۳ کیلوگرمی کشور رقم پایینی باشد حال‌آنکه نهاوند عنوان دار شهر شیلات غیر ساحلی کشور است.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از بازار؛ این روزها موضوع گرانی گوشت قرمز در بازار همدان که قیمت این ماده پروتئینی در برخی فروشگاه‌ها تا هر کیلو ۴۰۰ هزار تومان‌ هم می‌رسد به بحث روز مردم تبدیل‌شده است.
گرانی این ماده پروتئینی ارزشمند صدر اخبار قرارگرفته چراکه ناتوانی مردم در تأمین اصلی‌ترین و اساسی‌ترین ماده غذایی بالا رفته و بی‌تدبیری مسئولان در امر تأمین گوشت خوراکی و افزایش بی‌سابقه قیمت گوشت باوجود ادعا بر عدم کمبود میزان مصرف گوشت را در خانواده‌ها به حداقل رسانده است.

شاهد جهش ۱۰ هزارتومانی در قیمت هر کیلو مرغ از هفته گذشته تا امروز هستیم

گوشت قرمز را که کنار بگذاریم وضعیت قیمت گوشت سفید مرغ و ماهی در بازار همدان‌ هم تعریفی ندارد چراکه شاهد جهش ۱۰ هزارتومانی در قیمت هر کیلو مرغ از هفته گذشته تا امروز هستیم و درحالی‌که همدان با بهره‌مندی از شهرستان نهاوند قطب تولید ماهی قزل‌آلا در غرب کشور محسوب می‌شود قیمت گوشت ماهی نیز بالا است و رقم‌های درج‌شده قیمت روی این ماده پروتئینی نیز سر به فلک گذاشته است.
یکی از شهروندان‌ همدانی که برای خرید گوشت ماهی به فروشگاهی در نزدیکی منطقه پردیس همدان مراجعه کرده بود بابیان اینکه همدان بازار مستقل برای فروش ماهی ندارد و این ماده پروتئینی بیشتر در فروشگاه‌های لوکس عرضه می‌شود، گفت: این در حالی است که یکی از شهرستان‌های استان‌همدان پرورش‌دهنده ماهی قزل‌آلا است.
محبی بابیان اینکه البته در کنار برخی خیابان‌های شهر خودروهایی متوقف‌اند که معتقدند ماهی تازه برای عرضه دارند و برخی مردم از آن‌ها خرید می‌کنند، گفت: قیمت گوشت ماهی عرضه‌شده توسط این دست‌فروشان‌هم بالاست.
وی با بیان اینکه ابتدای بازار سبزه میدان همدان هم دو سه واحد عرضه کننده گوشت ماهی وجود دارند که مردم کم و بیش از آنها خرید می کنند، گفت: قیمت گوشت ماهی در بازار همدان بالا است.
محبی بابیان اینکه یکی دو مرکز عرضه مواد پروتئینی در همدان هم به‌طور خاص گوشت ماهی می‌فروشند و به گفته خودشان هرچند روز یک‌بار صید روز برای آن‌ها ارسال می‌شود، گفت: هفته گذشته گوشت ماهی شوریده را کیلویی ۴۳۰ هزار تومان از این فروشگاه خریداری کردم.
محبی با اشاره به اینکه در این فروشگاه‌ها جالب آنجاست که ماهی قزل‌آلا اصلاً عرضه نمی‌شود، گفت: ارزان‌ترین گوشت ماهی در همدان متعلق به قزل‌آلا و آن‌هم بالای ۱۵۰ هزار تومان است درحالی‌که ماهی قزل‌آلا تا همین پارسال قیمت چندانی نداشت.
وی بابیان اینکه قیمت ماهی بسته به انواع آن متفاوت است و نرخ مصوبی ندارد ضمن اینکه ماهی در همدان از شهرهای جنوبی تأمین می‌شود، گفت: به هر حال کاهش سرانه مصرف ماهی در بین مردم همدان با این گرانی ها دور از انتظار نبوده و نیست.
چندی پیش بود که مسئولان شیلات کشور در توضیح چرایی گرانی گوشت ماهی عنوان کردند برای اینکه محصولات شیلات ازجمله ماهی از جنوب یا شمال به دست مصرف‌کننده برسد، چند دست جابه‌جا می‌شود و درواقع قیمتی که تولیدکننده برای محصولش دریافت می‌کند بسیار پایین‌تر از آن چیزی است که محصول در بازار به فروش می‌رسد.
به اذعان این مسئولان‌ همین دست‌به‌دست شدن محصولات شیلات و دلال‌بازی‌ها موجب افزایش قیمت می‌شود از سوی دیگر شبکه توزیع مناسبی نیز برای بازار رسانی محصولات حوزه شیلات وجود ندارد و گرانی ماهی حاصل همین مشکلات است.
اما این صحبت‌ها در حالی عنوان می‌شود که نهاوند به‌عنوان قطب تولید ماهی قزل‌آلا فاصله چندانی با همدان ندارد و نباید شاهد گرانی گوشت ماهی در همدان باشیم.
در توضیح بیشتر وضعیت نهاوند اینکه شهرستان نهاوند با ۶ سراب و برخورداری از رودخانه دائمی دارای ۸۴ مزرعه پرورش ماهی است که ۷۰ مزرعه آن فعال است و بر اساس این داشته‌ها پتانسیل تولید ۲۵ درصد بچه ماهی کشور را دارد و در جلوگیری از خروج ارز با تولید ۴۰ درصد تخم چشم زده ماهی ایفای نقش می‌کند ضمن اینکه با صادرات سالانه ۵۰۰ تن ماهی به کشورهای اوراسیا مهم‌ترین مرکز آبزی‌پروری غرب کشور به شمار می‌آید.
یک فعال صنعت آبزی‌پروری در استان ‌همدان بابیان اینکه هزینه‌های تولید ازجمله نهاده‌ها و دستمزد کارگر بالا است و فروش گوشت ماهی باقیمت‌های قبل برای تولیدکننده به‌صرفه نیست، گفت: طی سال جاری میزان تولید ماهی قزل‌آلا در واحد بنده افزایش نداشته، اما نسبت به سال گذشته قیمت ماهی و هزینه خوراک ماهی افزایش قابل‌توجه داشته است.
سلگی بابیان اینکه قیمت نهاده و خوراک ماهی نسبت به سال‌های قبل افزایش قابل‌توجه داشته است، گفت: دلیل اصلی گرانی ماهی قزل‌آلا، افزایش قیمت غذای ماهی است.
وی به بروز بیماری ویروسی در مزارع پرورش ماهی نهاوند هم اشاره کرد و بابیان اینکه در سال‌های قبل این بیماری خسارات زیادی را متوجه پرورش‌دهندگان ماهی کرد، گفت: برخی واحدهایی که به‌واسطه این بیماری زمین‌گیر شدند هنوز سرپا نشده‌اند.
کارشناس امور شیلات و آبزی‌پروری جهاد کشاورزی نهاوند نیز در همین زمینه بابیان اینکه شهرستان نهاوند در سال‌های نه‌چندان دور عنوان شهر شیلات غیر ساحلی کشور را به خود اختصاص داده بود، گفت: متأسفانه بروز بیماری ویروسی «وی.اچ. اس» طی یک دهه گذشته باعث رکود این بخش و غیرفعال شدن چند مزرعه مهم پرورش ماهی و درنتیجه ضرر و زیان برای تولیدکنندگان این حوزه شد.
مصطفی کزازی بابیان اینکه بابیان اینکه احیای مزارع تعطیل و برگرداندن آن‌ها به چرخه تولید در برنامه بوده است، افزود: با توجه به حجم سرمایه‌گذاری‌ در این حوزه و به‌منظور جلوگیری از زیان بیشتر فعالان صنعت آبزی‌پروری در نهاوند اقداماتی انجام و بخشی از ظرفیت‌های موجود به چرخه تولید برگشته است.
وی به ظرفیت‌های بالفعل نهاوند درزمینهٔ شیلات اشاره کرد و اضافه کرد: در حال حاضر مجوز تولید پنج هزار تن ماهی سردابی در ۶۴ مزرعه، ۲۹۵ تن ماهی گرمابی در ۱۲ مزرعه، ۳۶۸ میلیون تفریخ و تکثیر ماهی سردابی در ۱۰ مزرعه و ۱۰۰ هزار قطعه ماهی زینتی برای یک کارگاه در شهرستان وجود دارد که بخشی از آن وارد چرخه تولیدشده است.
کزازی تولید سه هزار و ۵۰۰ تن ماهی سردابی و رهاسازی ۲۳ میلیون تخم چشم زده در مراکز تفریخ را ازجمله عملکرد شهرستان طی سال جاری عنوان کرد و گفت: به‌منظور بالا بردن میزان تولید با توجه به مجوزهای موجود ۱۷ مزرعه پرورش ماهی راه‌اندازی شد که تأثیر خوبی برافزایش تولید گذاشته است.
مدیر شیلات و آبزی پروری سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز گفت: سرانه مصرف آبزیان در استان همدان حدود هشت کیلوگرم بوده که در مقایسه با سرانه کشوری یعنی۱۳ کیلوگرم بسیار پایین است.
احمد بختیاری بااشاره به پایین بودن سرانه مصرف آبزیان در سفره خانوارها افزود: متاسفانه سرانه مصرف آبزیان در استان همدان حدود هشت کیلوگرم بوده که در مقایسه با سرانه کشوری یعنی۱۳ کیلوگرم و سرانه ۲۴ کیلوگرمی دنیا فاصله زیادی وجود دارد.
بختیاری گفت: مدیریت شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان در راستای افزایش سرانه مصرف و ایجاد جامعه سالم و افزایش تقاضا جهت رونق تولید ماهی نسبت به برگزاری دوره های آموزش طبخ آبزیان در روستا و شهرستان ها اقدام کرده و این دوره ها بصورت رایگان برگزار می شود.
آنچه مسلم است سرمایه‌گذاری در حوزه آبزی‌پروری و به فعلیت رساندن ظرفیت‌های بالقوه شهرستان نهاوند ازجمله استفاده از ظرفیت سراب‌های گیان، ملوسان و کنگاورکهنه برای تولید آبزیان می‌تواند علاوه بر توسعه این بخش در نهاوند عاملی برای رونق بیشتر شیلات در کشور شده و شاید در کاهش قیمت گوشت ماهی مور واقع شود.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای