آخرین خبرها:
شناسه خبر: 14302

کاهش واسطه‌گری با کشاورزی قراردادی

مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: یکی از اهداف کشاورزی قراردادی، کمک به کاهش واسطه‌گری است.

کاهش واسطه‌گری با کشاورزی قراردادی
مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: یکی از اهداف کشاورزی قراردادی، کمک به کاهش واسطه‌گری، نوسان‌های قیمتی و ایجاد هماهنگی بین زنجیره‌ها و کاهش قیمت بین تولیدکننده و مصرف‌کننده است.
به گزارش مزرعه سبز به نقل از ایمنا، محمد خالدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: کشاورزی قراردادی جزو برنامه‌های اصلی و پنج اولویت مهم وزیر جهاد کشاورزی است؛ زیرا هم دست دلال‌ها را قطع می‌کند و هم در تنظیم بازار مؤثر است.
وی افزود: همان‌طورکه در متن برنامه‌های وزارتخانه هم آمده، کشاورزی قراردادی می‌تواند ضایعات را کاهش دهد و به تجاری سازی کشاورزی و افزایش کیفیت محصول و بهره‌وری تولید نیز کمک کند.
مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، درباره روند نهادسازی و فراگیری این موضوع گفت: خوشبختانه نهادسازی برای این موضوع طی سال‌های اخیر به سرعت مسیر خودش را باز کرده، به‌طوری‌که درحال‌حاضر تقریباً عمده فعالان بخش کشاورزی و شرکت‌های پشتیبان همراهی می‌کنند و بخش خصوصی نیز اقدامات خوبی را در زمینه نهادسازی شروع کرده است.

نقش کشاورزی قراردادی در کوتاه شدن دست دلالان

خالدی درمورد نقش کشاورزی قراردادی در کوتاه شدن دست دلالان تصریح کرد: یکی از اهداف کشاورزی قراردادی کمک به کاهش واسطه‌گری، کاهش نوسانات قیمتی و ایجاد هماهنگی بین زنجیره‌ها و کاهش قیمت بین تولیدکننده و مصرف‌کننده است.
وی اضافه کرد: کشاورزی قراردادی در حقیقت شکلی از هماهنگی بین حلقه تولیدکننده و پشتیبانی و در راستای توسعه زنجیره‌های توسعه بخش کشاورزی بوده و تنها راه نجات از کشاورزی سنتی است.
این مقام مسئول با تأکید بر اینکه کشاورزی قراردادی نیازمند نهادسازی است، گفت: مهم‌ترین مسئله و نیاز برای هر تغییری، موضوع نهادسازی است؛ ازجمله موضوع کشاورزی قراردادی که علاوه بر نهادسازی به اعتمادسازی و فراهم کردن ساختارهای حقوقی نیز نیاز دارد.
خالدی خاطرنشان کرد: بحث دسترسی به بازار، خدمات مشاوره‌ای به کشاورزان و تسهیل فرآیندها نیز در حوزه کشاورزی قراردادی بسیار بااهمیت و ضروری است که باید دنبال شود.
وی از ورود بخش خصوصی به کشاورزی قراردادی سخن گفت و متذکر شد: البته مزایا و آثار مثبت کشاورزی قراردادی به سرعت آشکار نمی‌شود و به زمان نسبتاً زیادی نیاز دارد.

نقش تشکل‌ها و اتحادیه‌ها و اصناف در اجرای موفق‌تر طرح کشاورزی قراردادی

مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به نقش تشکل‌ها و اتحادیه‌ها و اصناف در اجرای موفق‌تر طرح کشاورزی قراردادی گفت: دولت را خیلی نباید وارد درگیری‌های بخش خصوصی کرد.
خالدی بر لزوم به‌کارگیری فناوری‌های نوین و هوشمندسازی کشاورزی برای افزایش بهره‌وری تولید و کاهش مصرف انرژی در بخش کشاورزی تاکید کرد.
وی بهره‌گیری از فناوری‌های نوین برای توزیع هدفمند کالاهای کشاورزی را ازجمله اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی مطرح و تصریح کرد: به‌کارگیری فناوری‌های هوشمند به منظور کاهش فاصله عرضه و تقاضا، ضروری است.
مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی به همراه مشاور وزیر کشاورزی و مجری طرح‌های گلخانه‌ای به دعوت رئیس جهاد کشاورزی کاشان برای بررسی مشکلات کشاورزان به کاشان سفر و در اتاق بازرگانی با فعالان کشاورزی دیدار کرد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای