آخرین خبرها:
شناسه خبر: 30530

کرم‌ خاکی از مفیدترین موجودات جهان

کرم خاکی در زیر زمین راه می رود و خاک را زیر و رو می‌کند. بر اثر حرک کرم خاکی در خاک شیارهایی ایجاد می شود که به‌وسیله آن‌ها آب و هوا بهتر به ریشه گیاهان نفوذ

کرم‌ خاکی از مفیدترین موجودات جهان
کرم خاکی در زیر زمین راه می رود و خاک را زیر و رو می‌کند. بر اثر حرک کرم خاکی در خاک شیارهایی ایجاد می شود که به‌وسیله آن‌ها آب و هوا بهتر به ریشه گیاهان نفوذ می‌کند به علاوه این کرم مواد گیاهی و حیوانی فاسد شده در زیر زمین را می‌خورد و باعث کاشته شدن تخم گیاهان می‌شود.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایسنا ، دانشمندان زمانی به این موضوع پی بردند که دریافتند دشت نیل که یکی از حاصلخیزترین زمین‌هاست و در هر هکتار آن حدود ۲۵۰ تن فضله کرم خاکی موجود است. به برکت وجود این کرم دشت نیل سال‌های سال یکی از غنی‌ترین زمین‌های کشاورزی جهان به شمار می‌رفت. به جهت اهمیت این موجود مفید به ۲۳ نکته از آن اشاره می‌کنیم:
*انواع بی‌شمار جانوران باریک و نسبتا بلند بی‌مهره را کرم می‌نامند اما این لغت بیشتر درمورد کرم‌های خاکی به‌کار می‌رود.
*کرم‌ها دارای بیش‌ از ۲۵۰۰ گونه هستند؛ بزرگترین آن‌ها کرم‌خاکی غول پیکر است که سه متر طول دارد.
*کوچک‌ترین کرم خاکی جهان نیز نوعی کرم آبی است که طول آن به حدود شش میلی‌متر می‌رسد.
*کرم خاکی دارای سر و دمی باریک است اما اکثر بدنش از قسمت‌های بسیار شبیه به هم تشکیل شده است. ویژگی‌های کرم خاکی نر با کرم خاکی ماده متفاوت است.
*اندام کرم خاکی از دو لوله تشکیل شده که یکی در درون دیگری قرار گرفته است لوله اندرونی دستگاه گوارش کرم خاکی به شمار می‌رود.
* هریک از این قسمت‌ها دارای تعدادی موهای برجسته هستند که هنگام حرکت کرم به دیواره‌های اطراف می‌چسبند. بدین جهت بیرون کشیدن کرم از درون سوراخ‌ها امری تقریبا مشکل است.
*برخی از کرم‌های خاکی درحال حفر زمین از خاک تغذیه می‌کنند و ذرات ریز گیاهی و مواد حیوانی موجود در آن را مصرف می‌کنند.
*بعضی دیگر از این کرم‌ها با خوردن برگ‌های درختانی که به درون سوراخ‌هایشان می‌کشند به زندگی خود ادامه می‌دهند.
*تعداد کرم‌های موجود در خاک بسیار زیاد است.
*در محوطه‌ای به وسعت یک زمین فوتبال در حدود ۵۰۰ کیلوگرم کرم خاکی را می‌توان پیدا کرد.
*نکته حائز اهمیت این است که اگر همین زمین به اندازه کافی حاصل‌خیز باشد، این رقم ممکن است به ۱۲هزار تن نیز برسد.
*سوراخ‌های ایجاد شده توسط کرم‌های خاکی باعث رسیدن هوا و آب باران به ریشه گیاهان می‌شود.
*تخم کرم‌های خاکی که روی سطح زمین که قابل مشاهده نیز هستند حاوی نوعی مواد معدنی است که باعث تقویت خاک می‌شوند.
*کرم‌ها به عنوان یک منبع تامین غذای بسیاری از حیوانات از جمله پرندگان دارای اهمیت بسیاری هستند.
*درصورتی که برخی از کرم‌های خاکی مناطق استوایی را به دو نیم تقسیم کنیم به دو کرم مستقل تبدیل می‌شوند این در حالیست که در بسیاری از مناطق سردتر کره زمین کرم‌ها تنها قادر به ترمیم یکی از بخش‌های جدا شده خود هستند و نه هر دو آن ها.
*کرم خاکی چشم ندارد سطح بدنش از سلول‌های حس بساوایی پوشیده شده و به واسطه همین حس است که این نرم‌تن می‌تواند نور را از تاریکی تشخیص دهد.
*تنفس کرم خاکی به وسیله پوست انجام می‌شود.
*محیط زندگی اش خاک نرم و مرطوب است و فقط شب هنگام بیرون می‌آید.
*این نرم‌تن هنگام خوردن، گردنش را برافراشته و مقداری از خاک را بر می‌دارد سپس به کمک عضله‌های حلقی آن را به داخل لوله اندرونی خود می‌فرستد بدین ترتیب غذا وارد چینه‌دان کرم می‌شود سپس به سنگدان می‌رود.
*وجود ذرات ماسه در سنگدان به او کمک می‌کند تا خاک را به خوبی درون خود آسیاب و نرم کند. در مرحله بعد غذا هضم و فضولات از بدن دفع می‌شود.
*کرم خاکی در زمستان چنبر می‌زند و به خواب عمیقی فرو می‌رود. اگر روزی کرمی را در سطح زمین مشاهده کردید، بدانید که برای جست جوی خوراکی بهتر بیرون آمده است.
*کرم خاکی هرگز در زیر نور آفتاب قادر به زندگی نخواهد بود.
*کرم‌های خاکی موجوداتی هستند که به رغم اینکه در خاک زندگی می‌کنند، معمولا کاملا تمیز هستند. این تمیزی به این دلیل است که آنها به‌طور مداوم یک لایه مخاط روان‌کننده ترشح می‌کنند که باعث می‌شود از چسبیدن خاک به بدن‌شان جلوگیری کند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای