آخرین خبرها:
شناسه خبر: 14005

کشاورزی قراردادی کلید افزایش تولید و صادرات

کشاورزی قراردادی کلید افزایش تولید محصولات کشاورزی، صادرات، درآمد اقتصادی و ارزی برای استان مرکزی محسوب می‌شود

کشاورزی قراردادی کلید افزایش تولید و صادرات

استان مرکزی دومین قطب صنایع مادر تخصصی در کشور است

کشاورزی قراردادی کلید افزایش تولید محصولات کشاورزی، صادرات، درآمد اقتصادی و ارزی برای استان مرکزی محسوب می‌شود و این در حالی است که این استان با وجود صنعتی بودن به عنوان یکی از قطب‌های شاخص کشور در بخش کشاورزی، ۹۰ هزار بهره‌بردار دارد.
به گزارش مزرعه سبز به نقل از ایرنا، استان مرکزی به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و ۲ دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.
استان مرکزی با تولید حدود ۵۴ هزار تن گوشت سفید، ۵۳ هزار تن تولید گوشت قرمز، ۳۲۰ هزار تن شیر، حدود ۴۱ هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه ای در بخش کشاورزی و دامداری کشور برخوردار است.
وظیفه جهاد کشاورزی تامین امنیت غذایی کشور بوده و امنیت غذایی از جمله مولفه‌های اصلی قدرت، استقلال کشور، اقتدار ملی و اقتدار غذایی است.
کشت قراردادی از جمله اولویت‌های بخش کشاورزی کشور و استان مرکزی است که اجرای این طرح، افزایش کیفیت مواد اولیه مورد نیاز صنایع تبدیلی و تکمیلی استان، رفع بار روانی بر تولیدکننده محصولات کشاورزی و صنایع فرآوری برای فروش و خرید فعالان این بخش و افزایش ارایه خدمات مورد نیاز تولیدکنندگان و کشاورزان را به همراه داشته و موجب افزایش تولید و امنیت غذایی بیش از پیش در کشور می شود.
به گفته وزیر جهاد کشاورزی، بیش از ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی گندم تحت کشاورزی قراردادی کشت شده و پیش بینی می شود برای سال آینده این سطح به ۲ میلیون هکتار افزایش یابد و از این طریق بیمه محصولات کشاورزی نیز فراگیرتر شود.
ساداتی نژاد این را هم گفته که سال آینده نیز برنامه داریم با کمک شرکت بازرگانی دولتی ایران و سازمان مرکزی تعاون روستایی، برنج نیز در قالب کشت قراردادی تولید شود.

۹ هزار هکتار اراضی کشاورزی زیر کشت قراردادی

مدیر تعاون روستایی استان مرکزی گفت: طرح ملی کشاورزی قراردادی با هدف تقویت تولید از پائیز امسال تاکنون در ۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان اجرایی شد.
«حسین هاشمی» افزود: این طرح با ۳۰۰ نفر از کشاورزان استان مرکزی منعقد شده‌است. وی ادامه داد: طرح ملی کشاورزی قراردادی با هدف اجرای سیاست‌های حمایتی دولت از تولیدکنندگان کشاورزی به ویژه گندمکاران انجام شده‌است.
مدیر تعاون روستایی استان مرکزی خاطرنشان کرد: این طرح در استان مرکزی با محوریت مدیریت تعاون روستایی در حال اجرا بوده و از ابتدای ابلاغ کشت قراردادی، این استان از جمله استان‌های نمونه کشور بوده‌است.
هاشمی افزود: تعاون روستایی در استان مرکزی و هفت استان دیگر به عنوان مباشر اجرای طرح ملی کشاورزی قراردادی انتخاب شده و آماده انعقاد قرارداد با گندمکاران در تمامی شهرستان‌ها است. وی گفت: در این طرح بیمه محصول و تامین کود شیمیائی به صورت رایگان انجام و هزینه‌های این محصولات پس از برداشت محصول از کشاورزان اخذ می‌شود.
مدیر تعاون روستایی استان مرکزی خاطر نشان کرد: کشاورزان در این طرح تنها دغدغه تولید داشته و برای سرمایه، خرید کود، سم و تامین بذر مشکلی نخواهند داشت.

کشت قراردادی ۱۰ هزار هکتار گندم در استان مرکزی

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی استان مرکزی نیز گفت: قرارداد کشت قراردادی ۱۰ هزار هکتار گندم در اراضی کشاورزی این استان امسال با کشاورزان استان منعقد شد.
«محمد زاهدی» افزود: طرح کشاورزی قراردادی از ابتدای فصل زراعی امسال در استان مرکزی آغاز شده و قرارداد کشت محصولات کشاورزی از اواسط آبان ماه با کشاورزان منعقد شده‌است.
وی ادامه داد: با توجه به انعقاد قرارداد اجرای طرح کشاورزی قراردادی در استان مرکزی از اواسط فصل زراعی با کشاورزان، استقبال کشاورزان استان از این طرح در سال جاری مناسب بوده و پیش بینی می‌شود با اجرای این طرح، از ابتدای سال زراعی آینده در استان و پرداخت تسهیلات به فعالان این بخش، سطح زیر کشت کشاورزی قرادادی در استان افزایش یابد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی استان مرکزی گفت: کود شیمیایی، سم و بذر مرغوب مورد نیاز کشاورزان در طرح کشاورزی قراردادی به صورت اعتباری در اختیار فعالان این بخش قرار گرفته و کشاورزان هزینه این محصولات را پس از برداشت محصول به دولت پرداخت می کنند.
زاهدی خرید تضمینی محصول کشاورازن در طرح کشاورزی قراردادی، ارایه کود، سم و بذر مرغوب مورد نیاز کشاورزان به فعالان این بخش و تسویه هزینه این محصولات پس از فصل برداشت را از جمله مزایای اجرای این طرح عنوان کرد و افزود: ارایه این مهم افزایش کیفیت عملیات کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی در استان را به همراه دارد.

کشت قراردادی راهبرد تحقق امنیت غذایی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز گفت: کشت قراردادی از جمله اولویت‌های بخش کشاورزی کشور و این استان بوده و در این طرح تولید مبتنی بر قرارداد انجام شده و کشاورزان در این طرح می توانند از بازار فروش اطمینان داشته باشد.
«علی صفری» افزود: افزایش کیفیت مواد اولیه مورد نیاز صنایع تبدیلی و تکمیلی استان مرکزی، رفع بار روانی بر تولیدکننده محصولات کشاورزی و صنایع فرآوری برای فروش و خرید فعالان این بخش و افزایش ارایه خدمات مورد نیاز تولیدکنندگان و کشاورزان از جمله مزایای اجرای طرح کشاورزی قراردادی در استان و کشور است.
وی، همکاری و هماهنگی بخش دولتی و خصوصی را لازمه تحقق امنیت غذایی دانست و گفت: حوزه کشاورزی بزرگترین بخش به شمار می رود که بخش خصوصی در آن فعال بوده و بیش از ۹۸ درصد این حوزه توسط بخش خصوصی انجام می شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: سیاست‌گذاری، هدایت، حمایت و پشتیبانی در حوزه کشاورزی به عهده بخش دولتی و اجرا توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.
صفری گفت: تامین امنیت غذایی و اشتغال از جمله برنامه‌های مهم بخش کشاورزی بوده و در کنار اشتغال، ارزش افزوده و درآمد برای کشاورزان و فعالان این بخش ایجاد می شود.
وی ادامه داد: استان مرکزی از جمله استان‌های صنعتی کشور بوده و با وجود اینکه این استان از جمله ۱۰ استان برتر در حوزه کشاورزی کشور و سومین تولیدکننده گوشت در کشور است و تولیدات کشاورزی بسیاری به سایر استان‌های کشور ارسال می شود، زیر سایه بخش صنعت قرار گرفته است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی اظهار داشت: نیاز است با اصلاح این ذهنیت بخش کشاورزی در کنار بخش صنعت پررنگ‌تر دیده شده و این بخش بیش از پیش در کشور مطرح و معرفی شود.
صفری، با یادآوری تولیدسالانه بیش از سه میلیون تن محصولات کشاورزی در استان مرکزی گفت: یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن محصولات زراعی، ۵۲۳ هزار تن محصولات باغبانی و بیش از ۶۰۰ هزار تن طیور و آبزیان در این استان تولید و برخی تولیدات محصولات استراتژیک استان از جمله گندم، مرغ، شیر و گوشت علاوه برتامین نیاز داخل به سایر استان‌های کشور ارسال می شود.
وی، از پیش بینی تولید بیش از ۳۰۰ هزار تن گندم در سال جاری خبر داد و اظهار کرد: بیش از ۹۰ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی تولید را در استان مرکزی انجام می‌دهند که امید است با رحمت خدا در کنار زحمت کشاورزان، تولید نیز افزایش پیدا کند.
رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی اضافه کرد: رویکرد این سازمان مبتنی بر با مردم بودن، همفکری با مردم و حل مشکلات با کمک مردم است". اگر همراهی و هماهنگی در این بین نباشد قطعا نتیجه مطلوبی حاصل نخواهد شد، بر این اساس تقریبا در هر تصمیمی که اتخاذ می شود نظرات تشکل ها به عنوان نماینده بهره برداران دریافت می شود.

انتهای پیام/

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای