آخرین خبرها:
شناسه خبر: 22583

کشت ذرت یا کلزا؛ تصمیم آینده کشاورزان چیست؟

برخی از کشاورزان بر این عقیده‌اند که کشت ذرت علوفه‌ای کار چندین ساله آنهاست که به همین منوال رواج داشته است

کشت ذرت یا کلزا؛ تصمیم آینده کشاورزان چیست؟
برخی از کشاورزان بر این عقیده‌اند که کشت ذرت علوفه‌ای کار چندین ساله آنهاست که به همین منوال رواج داشته است و برخی دیگر نیز کشت کلزا را نسبت به ذرت علوفه‌ای بهتر می‌دانند و ترحیج می‌دهند به جای ذرت کلزا بکارند.
اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایرنا، به عقیده این کشاورزان، کشت ذرت و کلزا هر ۲ معایب و مزایای خود را دارد، اما برتری کلزا نسبت به ذرت در خرید تضمینی این محصول راهبردی است به همین دلیل رفتن به سمت کلزاکاری را بهتر از کاشت ذرت می‌دانند.
امسال همزمان با برداشت ذرت علوفه‌ای در چهارمحال و بختیاری، کشت کلزا نیز آغاز شده است ولی برخی کشاورزان همچنان به دنبال کشت ذرت علوفه‌ای هستند.
برخی از کشاورزان علوفه‌کار می‌گویند: سال‌ها که این محصول را کشت می‌کنند و برای برداشت نیز ماشین و ادوات آن را سال‌ها خریداری کرده‌اند و برای دامداری خود نیز از این محصول استفاده می‌کنند.
با این حال با وجود اینکه چهارمحال و بختیاری استان سردسیر است، انبار کردن محصول ذرت علوفه ای نیازمند ساخت سیلوهای استاندارد است تا از کپک زدن محصول در طول سال جلوگیری کند.
کلزا اما پس از برداشت به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری می‌شود و برای تبدیل به روغن به کارخانه های روغن کشی تحویل می‌شود.
مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری پیش‌بینی کرد؛ میانگین برداشت ذرت در مزارع استان امسال در هر هکتار به ۶۵ تن برسد و برداشت ذرت در استان امسال تا ۲۰ مهر ادامه خواهد داشت.
روح الله سعیدی افزود: در حال حاضر قیمت تمام‌شده ذرت بیش از قیمت فروش فعلی آن به گاوداری‌هاست و قیمت‌تمام شده تولید هر کیلو ذرت برای کشاوران یک هزار و ۵۵۰ تومان است، در صورتی‌ که گاوداری‌ها ذرت تولیدی استان را کیلویی بین ۹۰۰ تا یک هزار و ۲۰۰ تومان خریداری می‌کنند.
مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: علاوه بر به‌صرفه نبودن فروش ذرت با قیمت‌های فعلی و وجود محدودیت‌های آبی و کمبود آب، توصیه می‌شود کشاورزان از کشت کُلزا و یا سویا به عنوان جایگزین کشت‌آب‌بَر ذرت استفاده کنند.
سعیدی اظهار داشت: برداشت ذرت علوفه از مزارع استان به صورت مکانیزه انجام می‌شود و علاوه بر تامین نیاز استان به گاوداری‌های سایر استان‌های کشور نیز فروخته می‌شود.
وی یادآور شد: امسال بیش از ۶ هزار هکتار از مزارع استان به کشت ذرت اختصاص یافت که ۲ هزار هکتار بیش از سال گذشته است و با توجه به آب‌بَر بودن و به صرفه نبودن کشت ذرت به کشاورزان توصیه می‌شود تنها در حد نیاز اقدام به کشت این محصول کنند و به کشت دانه‌های روغنی مانند سویا و کُلزا روی آورند.
سعیدی به کشاورزان توصیه کرد: با جایگزین کردن دانه‌های روغنی به جای کشت‌ذرت از مزیت خرید با قیمت تضمینی برخوردار شوند و تاکید کرد در صورتی‌که کشاورزان بموقع نسبت به کشت کلزا اقدام کنند محصول آن‌ها دچار سرمازدگی نخواهد شد.
بر اساس سیاست‌های ابلاغی وزارت جهادکشاورزی مقرر شد امسال یک‌هزار و ۶۵۰ هکتار از اراضی چهارمحال و بختیاری زیر کشت کلزا برود، روغن کلزا به دلیل وجود اسیدهای چرب اشباع نشده و فاقد کلسترول، از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار است و بین ارقام و در شرایط مختلف تنوع زیادی در ترکیب اسیدهای چرب آن مشاهده می‌شود.
ذرت علوفه‌ای برداشت شده در داخل استان مصرف و مازاد به استان‌های دیگر ارسال می‌شود. این محصول اواخر بهار کشت و اوایل پاییز برداشت می شود.
سالانه در چهارمحال و بختیاری بیش از ۱.۵ میلیون تن محصولات باغی، زراعی، دامی و شیلات تولید می‌شود.
پارسال یک‌هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان زیرکشت کلزا قرار گرفت که بیشترین سطح زیرکشت در شهرستان‌های شهرکرد، بروجن و لردگان بود و در سال زراعی جدید قیمت خرید تضمینی کلزا ۵۷ درصد افزایش پیدا کرده است.
کلزا در سال زراعی جاری به قیمت تضمینی ۱۵ هزار تومان خریداری شد که با افزایش قیمت سال زراعی آینده هر کیلو ۲۳هزار و ۵۰۰تومان خریداری می‌شود.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای