آخرین خبرها:
شناسه خبر: 18164

کندوهایی با هوش مصنوعی

یک استارتاپ در اراضی اشغالی اسرائیل با ارائه کندوهایی با هوش مصنوعی نشان داد که با استفاده از این تکنولوژی نیازهای زنبورها و مشکلات موجود در کندوها

کندوهایی با هوش مصنوعی
اخبار سبز کشاورزی : یک استارتاپ در اراضی اشغالی فلسطین با ارائه کندوهایی با هوش مصنوعی نشان داد که با استفاده از این تکنولوژی نیازهای زنبورها و مشکلات موجود در کندوها را می‌توان رصد و در اسرع وقت به رفع آنها اقدام کرد.
تا پیش از این زنبورداران مذکور همانند دیگران عمل می‌کردند؛ اما با استفاده از هوش مصنوعی موجبات طول عمر بیشتر برای این گرده‌افشان‌های حیاتی را فراهم آوردند.
یک زنبوردار فرانکلین در حالی که با روپوش و کلاه مخصوص خود را از نیش زنبورها محافظت می‌کند، می‌گوید: در اینجا 2میلیون زنبور وجود دارد و همچنین یک ربات چند منظوره تمام نیازهای زنبورها را زیر نظر دارد و از آنها مراقبت می‌کند.
استارتاپ beewise با چنین ایده‌ای کوشید تا میزان مرگ و میر زنبورها کاهش دهد، زیرا تا پیش از این به علت شرایط آب و هوایی مرگ و میر زنبورها بسیار بالا بود.

عملکرد هوش مصنوعی

ربات به کار گرفته شده به حسگرهایی مجهز است که به آن اجازه می‌دهد هر آنچه را در کندو اتفاق می‌افتد، مشاهده نماید.
توسط این هوش مصنوعی زنبوردار می‌فهمد که زنبورها به چه چیزی نیاز دارند. این ربات‌ها به‌طور اتوماتیک نیاز زنبورها، از قبیل شکر، آب و دارو را توزیع می‌کنند و چنانچه مشکلی به وجود آید به زنبوردار توسط یک اپلیکیشن خبر داده و به او اجازه داده می‌شود که توسط کامپیوتر یا شخصاً وارد عمل شود.
انرژی مورد نیاز کندوها توسط پنل‌های خورشیدی تامین می‌شود و تنظیم حرارت، دفع آفات و حتی عسل‌گیری از کندوها به‌صورت اتوماتیک توسط سانتریفوژهای مخصوص انجام می‌شود.
این استارتاپ امیدوار است که در پایان ماه مه (اردیبهشت _ خرداد) بتواند برای اولین بار عسل تولیدی خود را این روش برداشت کند، عسلی را که با به کارگیری هوش مصنوعی تولید شده است.

ربات‌ها موجب صرفه‌جویی زیادی در زمان می‌شوند

به اعتقاد این زنبوردار هوش مصنوعی و استفاده از ربات‌ها فقط برای کمک به زنبوردارها است و هرگز نمی‌تواند جای آنها را بگیرد. ربات‌ها موجب صرفه‌جویی زیادی در زمان می‌شوند و خیلی از امور ساده، اما مهم را می‌توانند انجام دهند.
در حدود 100 عدد از این کندوهای هوشمند در اسرائیل به کار گرفته شده و تعدادی از آنها به آمریکا صادر شده ‌است؛ ضمن آنکه این استارتاپ چشم به بازار زنبورداری اروپا دارد.
این استارتاپ در سال 2018 آغاز به کار کرده و در حدود 100 کارمند دارد و تاکنون در حدود 80 میلیون دلار برای توسعه صادرات خود هزینه کرده است.
در بسیاری از موارد ماه‌ها طول می‌کشد تا یک زنبوردار به یک مشکل در کندوها پی ببرد؛ اما توسط این ربات‌ها زنبورداران در اسرع زمان مشکل را پیدا کرده و در رفع آن اقدام می‌کنند که به این طریق از مرگ بسیاری از زنبورها جلوگیری می‌شود.
یکی از موضوعات مهم آن است که یکی از شش گونه زنبورها به طور منطقه‌ای در گوشه و کنار جهان در شرایط انقراض قرار دارند که تصور می‌شود به علت از دست دادن محل سکون و استفاده از سموم شیمیایی باشد.

کاهش منابع و تنوع غذایی زنبورها

نکته دیگر کاهش مزارع و گل‌ها به علت توسعه ساخت و سازها است که منابع و تنوع غذایی زنبورها را کاهش و به مخاطره انداخته است. علاوه بر موارد فوق بیماری‌ها و آفاتی نظیر کنه مخرب واروا است که به شدت زنبورها را تهدید می‌کنند.
نکته مهم دیگر آن است که بخش عظیمی از تولید غذایی انسان‌ها نتیجه فعالیت‌های گرده‌افشانی توسط زنبورها و سایر حشرات است. بیش از 70درصد محصولات و میوه‌ها، سبزی‌ها، دانه‌‌‌‌‌های روغنی، ادویه‌ها، قهوه، کاکائو و… تولیدشان به گرده‌افشان‌ها وابسته است.
سازمان ملل و FAO روز 20 ماه مه (30اردیبهشت) را با شعار اهمیت حفظ انواع زنبورها جشن گرفت. زنبورها و سایر گرده‌افشان‌ها، میلیون‌ها سال است که موجبات امنیت غذایی، تنوع زیستی و پایداری اکوسیستم‌ها را به وجود آورده‌اند. در پایان می‌توان گفت که ما به زنبورها وابسته‌ایم.

مهدی رجول دزفولی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای