آخرین خبرها:
شناسه خبر: 16574

دستورکاری برای کنفرانس بین‌المللی غلات و دانه‌های روغنی ایران

بازار غلات و دانه‌های روغنی جهان دچار نابه‌سامانی‌ها و نوسان‌های زیادی شده است؛ تا همین چندماه پیش و قبل از وقوع جنگ در اوکراین همه چیز سر جای خود قرار داشت

دستورکاری برای کنفرانس بین‌المللی غلات و دانه‌های روغنی ایران
مزرعه سبز : بازار غلات و دانه‌های روغنی جهان دچار نابه‌سامانی‌ها و نوسان‌های زیادی شده است؛ تا همین چندماه پیش و قبل از وقوع جنگ در اوکراین همه چیز سر جای خود قرار داشت. روسیه و کشورهای حوزه قفقاز و اوکراین که به انبار غله و دانه‌های روغنی جهان شهرت دارند در بازار حضور داشتند و کسی از بابت کمبود غذا و غلات احساس نگرانی نمی‌کرد؛ اما با وقوع جنگ ناگهان همه چیز تغییر کرد و اوضاع به هم ریخت؛ به ویژه نیروهای روسی با بمباران مزارع و کشتزارهای اوکراین نشان دادند که مهم‌ترین ظرفیت صادراتی این کشور را هدف گرفته و آمادگی دارند آن‌ها را نابود کنند.
به‌جز مزارع و مراکز تولید غله، اوکراین در زمینه تولید فولاد نیز توانایی زیادی دارد که نیروهای مهاجم به سوی این صنعت نیز حمله و آن را نابود کردند؛ اما نابودی مراکز تولید فولاد در اوکراین به اندازه مراکز تولید غله و دانه‌های روغنی در آن کشور خبرساز و تاثیرگذار نبوده است؛ زیرا درمورد فولاد انسان‌ها می‌توانند در مصرف آن صرفه‌جویی کرده یا حتی از مصرف آن صرف نظر کنند، اما آیا می‌توانند غذا نخورند یا به خانواده و کودکانشان دستور دهند که آنها نیز غذا نخورند؟
این وضعیت دستورکار مهم کنفرانس بین‌المللی غلات و دانه‌های روغنی ایران را تشکیل می‌دهد، با آنکه کشورمان واردکننده و مصرف‌کننده دانه‌های روغنی و غلات است و نقشی در صادرات این محصولات ندارد؛ اما این کنفرانس که به‌خاطر شیوع بیماری کووید 19 در برگزاری آن وقفه افتاده است، تقریباً موقعیتی بی‌نظیر در اختیار تولیدکننده و بازرگانان حوزه غلات و دانه‌های روغنی قرار می‌دهد تا در یک اتاق فکر سالانه وضعیت کنونی و چشم‌انداز تولید غلات و دانه‌های روغنی را بررسی و برای مشکلات فراروی این صنعت چاره‌اندیشی کنند.
از یک نظر، آنچه در این کنفرانس مطرح می‌شود نگاه به داخل دارد و در واقع علاقه‌مندان به بازار ایران گردهم می‌آیند تا درمورد تولید و واردات غلات و دانه‌های روغنی به کشورمان تبادل‌نظر و رایزنی کنند.
اگر این هدف مدنظر شرکت‌کنندگان باشد، باز هم بازار حدود 85میلیون نفری که حدود 10میلیون نفر در سال مهاجر، توریست و مشتری بازارچه‌های مرزی به این ظرفیت 85میلیون نفری اضافه می‌شوند، بازار نسبتاً قابل‌توجه و جذابی است که باید برای تغذیه و پاسخ دادن به این تقاضاها، برنامه‌ریزی کرد.
به‌ویژه در هفته‌های اخیر که دولت جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفته یارانه پرداختی به تولیدکننده غلات و دانه‌های روغنی را حذف و با این تمهید قیمت‌های آرد، غلات و روغن را در داخل مرز با کشورهای همسایه به توازن برساند، تحول قابل توجهی در بازار داخلی ایران روی داده است.
دولت ایران بر این باور است که حمایتش از شهروندان ایرانی برای دریافت غذای ارزان به‌صورت غیرمنصفانه‌ای شهروندان کشورهای همسایه را بهره‌مند می‌سازد؛ از این بابت مقامات تهران تصمیم به واقعی ساختن قیمت‌های غلات و دانه‌های روغنی گرفته‌اند، آنان فکر می‌کنند اگر پولی که صرف ارزان ساختن این دانه‌های روغنی و محصول نهایی یعنی نان و روغن صرف می‌کنند به خود شهروندان بدهند، در مجموع منافع بیشتری را عاید کشور می‌کند؛ چراکه در این صورت قیمت کالای نهایی به قیمت همین کالاها در بازار کشورهای همسایه نزدیک و از سودآوری قاچاق کاسته می‌شود و علاوه‌بر آن شهروند ایرانی برای خرید مایحتاج خود تواناتر و قوی‌تر می‌گردد.
این موضوع و قاچاق محصول نهایی غلات و دانه‌های روغنی، یعنی به‌طور کلی قاچاق غذای یارانه‌ای از ایران به کشورهای دیگر نیز می‌تواند یکی دیگر از دستورکارهای مهم کنفرانس بین‌المللی غلات در ایران باشد.
در این رابطه، اندیشمندانی که در این کنفرانس حاضر هستند می‌توانند درمورد جریان تجارت قانونی و غیرقانونی غلات در ایران به تبادل نظر بپردازند و راهکارهایی را برای حمایت دقیق‌تر دولتمردان ایرانی از شهروندان کشورمان تهیه کنند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای