آخرین خبرها:
شناسه خبر: 17814

گرانی زغال حیات زاگرس را نشانه رفته است

صادرات زغال از زاگرس به تازگی آمارهای نگران‌کننده‌ای در تولید و صادرات زغال از زاگرس به گوش می‌رسد. آخرین خبری که از منطقه بلوط بلند، مرز مشترک استان خوزستان

گرانی زغال حیات زاگرس را نشانه رفته است

صادرات زغال از زاگرس

به تازگی آمارهای نگران‌کننده‌ای در تولید و صادرات زغال از زاگرس به گوش می‌رسد. آخرین خبری که از منطقه بلوط بلند، مرز مشترک استان خوزستان و چهارمحال بختیاری به دست رسیده ، نشان می‌دهد که قطع درختان بلوط همچنان بی‌وقفه ادامه دارد. همچنین اخباری نیز درباره صادرات زغال به دست رسیده که بر نگرانی‌های عمومی می‌افزاید.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی ، فعالان اجتماعی، محیط زیست، مدنی، دوستداران طبیعت و آنهایی که اندک نگرانی در قبال حیات زاگرس دارند، خطر نابودی جنگل‌های زاگرس را جدی تر از هر زمان دیگری حس کرده‌اند.
برخی از فعالان مدنی گفتند: در آخرین بازدیدهایی که از بلوط بلند داشته‌ایم قطع بلوط‌های جوان تشدید یافته است. متأسفانه هرچقدر هم که منابع طبیعی و مردم در جلوگیری از عوامل انسانی تلاش می‌کنند، به دلیل فقر جاری در این مناطق، همچنان این روند نه‌تنها کُند نمی‌شود بلکه بیشتر نیز افزایش یافته است. سودجویان زغال، مسافرین عبوری، برخی از افراد صاحب‌نفوذ و عشایر عبوری امان زاگرس را بریده‌اند.
این فعالان مدنی می‌افزایند: بارها با آنها درگیر شده‌ایم. حوزه بلوط بلند وسیع است و به‌شدت نیازمند مراقبت.
سودجویان با سلاح و اره برقی می‌آیند و شبانه کار خودشان را می‌کنند. دسترسی به آسفالت هم راحت است. بار وانت و ماشین‌های باری می‌کنند و به مناطق بیرون استان و بخصوص مناطقی مانند اصفهان و تهران می‌برند. افزون بر این‌ها، خود عشایر هم کم به زاگرس آسیب نزده‌اند تا می‌توانند زاگرس را قربانی سیر شدن احشام خود می‌کنند و همین موضوعات باعث شده که ما بیش از پیش‌نگران حیات زاگرس باشیم.
علی کیانی سرپرست دفتر منابع طبیعی شهرستان دزپارت می‌گوید: بلوط بلند منطقه وسیعی است که تنها ده درصد از آن در حفاظت ما قرار دارد و بخش اعظم آن در جغرافیای استان چهارمحال بختیاری واقع شده است. نه اینکه چون در حوزه ما نیست بخواهیم چشم‌پوشی کنیم، این موضوع را به این خاطر مطرح می‌کنم که مردم به شرایط حاکم بر منطقه اشراف کامل پیدا کنند، وگرنه دفاع از منابع طبیعی کشور مرز نمی‌شناسد و یک وظیفه عمومی است.

مشکل بلوط بلند باید در سطح کلان حل شود

وی افزود: مشکل بلوط بلند باید در سطح کلان حل شود. اگر قرار باشد این منطقه به شکل مشترک اداره شود باید یک فکر اساسی به حال تامین نیروی انسانی قُرُق‌بانی آن صورت گیرد تا دست ما در کنترل و مراقبت‌های محیطی بازتر شود. ما نمی‌توانیم سرخود وارد حریم جغرافیای طبیعی استان دیگری شویم، کمااینکه این مناطق چالش‌های اجتماعی مخصوص به خودشان را دارند.
سرپرست دفتر منابع طبیعی شهرستان دزپارت ادامه داد: این موضوع را هم باید در نظر گرفت که در مناطق تحت مراقبت استان چهارمحال بختیاری قرقبان ثابت وجود ندارد و به شکل سیار سرکشی می‌کنند و همین موضوع کار ما را سخت می‌کند.

گرانی زغال و تشدید فعالیت سودجویان

کیانی ضمن تأیید گرانی قیمت زغال در تشدید فعالیت سودجویان، گفت: قطعا به دلیل افزایش قیمت زغال و موضوع فقر، افراد زیادی به سمت تولید می‌آیند و این موضوع اصلا خوشایند نیست. کمااینکه بحث عرضه و تقاضا باعث شده است برخی افراد به صادرات این محصول روی بیاورند. بیکاری یکی دیگر از موارد خطر قتل‌عام بلوط‌ها در شرایط فعلی است.
وی تصریح کرد: در برخی از مناطق که پای تولید انبوه زغال در میان است،دست ما خالی است. توان نیروی انسانی ما کفاف مقابله با قاچاقچیان را نمی‌دهد. امکان هر خطری وجود دارد. در سال های اخیر بارها مورد حمله آنها قرار گرفته‌ایم و هنوز فرد ضارب متواری است، اما با تمام این خطرات تا کنون هرگز کم‌کاری نکرده و در اجرای قانون با کسی تعارف نداریم.
کیانی گفت: چهارصد هزار هکتار، سطح فعالیت ما در دو شهرستان ایذه و دزپارت است. این حجم از وسعت با ده نیرو حفاظتی قابل‌کنترل نخواهد بود. در طول یکسال گذشته نزدیک به هفت‌تن زغال تولیدی از ماشین‌های عبوری کشف و ضبط شده است که این حجم بخشی از تولیدات قاچاقچیان است.
وی افزود: خوشبختانه با توجه به کمک‌های مردمی، انجمن‌ها و فعالین مدنی نسبت به گذشته دست ما در مواجه با بلایای انسانی بازتر شده است و در موارد بسیاری خود مردم به‌عنوان بازوی قانون با خاطیان برخورد و تلاش می‌کنند و البته با آگاهی‌ و آموزش بیشتر به مردم نسبت به خطرات حذف این‌گونه گیاهی ، می‌توان مانع از تکرار این عمل شد.
سرپرست دفتر منابع طبیعی شهرستان دزپارت در پایان گفت: بخش اعظمی از زغال‌های توقیفی، مواردی هستند که در منطقه لردگان تولید و وارد استان خوزستان می‌شوند. در کنار این‌ها ما نه‌تنها باید نگران حیات زاگرس در مقابل خطر قاچاقچیان زغال باشیم، بلکه آفت‌های موجود نیز بیش از پیش دارد حیات زاگرس را دستخوش تغییر قرار می‌دهد و این موضوع هر روز بر نگرانی‌های ما می‌افزاید.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای