آخرین خبرها:
شناسه خبر: 26351

گرما درمانی راهکار کاهش ضایعات مرکبات

گرما درمانی راهکار کاهش ضایعات مرکبات/میزان ضایعات مرکبات در مرحله انبار داری با روش گرما درمانی کاهش پیدا کرده است.

گرما درمانی راهکار کاهش ضایعات مرکبات
میزان ضایعات مرکبات در مرحله انبار داری با روش گرما درمانی کاهش پیدا کرده است.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ ابراهیم قربان نژاد مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی مازندران گفت: گرما درمانی مرکبات شیوه‌ای نسبتا جدید است که برای ضد عفونی کردن و قارچ کشی همه مرکبات شامل پرتقال، نارنگی، نارنج، لیمو در انبار‌ها چند سالی است استفاده می‌شود.
او با بیان اینکه دستگاه‌های گرماده در استان ساخته می‌شود، گفت: استفاده از این روش، میزان ضایعات مرکبات را در مرحله انبار داری کاهش داده است.
مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی مازندران گفت: در این روش میوه‌ها به وسیله مواد قارچ کش ضد عفونی و سطوح میوه نیز با استفاده از دمای بالا از قارچ و باکتری پاکسازی می‌شوند.
قربان نژاد افزود: استفاده از گرمادهی مرکبان سبب شده است مرکبات بعد از مدت‌ها انبارداری با شکل کاملاً تمیز و ظاهری جذاب به مشتریان عرضه شود.
او ادامه داد: نگهداری مرکبات با دمای ۳۷ درجه سانتیگراد به مدت ۲ تا ۳ روز در رطوبت نسبی ۸۰ تا ۸۵ درصد موجب کنترل پوسیدگی‌های پس از برداشت در ارقام تجارتی مرکبات و بازارپسندی مطلوب می‌شود.

سلامت محصول پیش شرط صادراتی

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه تولید مرکبات در مازندران امسال با افزایش ۲۰ درصدی به حدود ۳ میلیون تن می‌رسد، گفت: آنچه که در قیمت نهایی مرکبات تاثیرگذار است کیفیت، میزان تولید و شیوه عرضه محصول است.
او افزود: میزان تقاضا در بازار داخلی مشخص است و برای اینکه عرضه زیاد قیمت این محصول را در بازار‌های داخلی با مشکل مواجه نکند نیاز به صادرات مرکبات است.
قربان نژاد ادامه داد: کشور‌های هدف صادراتی امسال داشتن کیو آر کد یا شناسه سلامت مرکبات را پیش شرط واردات اعلام کردند و وزارت جهاد کشاورزی نیز با راه اندازی یک سامانه از باغداران و تجار خواست برای ادامه روند صادراتی در این سامانه ثبت نام کنند.
مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی مازندران گفت: بازرگانان خارجی می‌خواهند بدانند مرکباتی که وارد می‌کنند چه مشخصاتی از لحاظ سلامت دارد و این حق طبیعی آنان است به همین دلیل باغداران نیز باید متناسب با این درخواست اقدام کنند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای