آخرین خبرها:
شناسه خبر: 29747

۲۲ نکته درباره زرافه‌ها

زرافه‌ها حیواناتی بسیار زیبا با ویژگی‌هایی منحصر به فرد هستند. آنها قد بلندترین حیوان در خشکی هستند با این حال از اسب سریع‌تر می‌دوند

۲۲ نکته درباره زرافه‌ها

به بهانه تلف شدن دو راس زرافه ماده در باغ وحش صفادشت

زرافه‌ها حیواناتی بسیار زیبا با ویژگی‌هایی منحصر به فرد هستند. آنها قد بلندترین حیوان در خشکی هستند با این حال از اسب سریع‌تر می‌دوند. زرافه‌ها بسیار کم آب می‌نوشند اما می‌توانند بیشتر از شتر تشنگی را تحمل کنند. از 20 سال گذشته تا امروز تعداد آن‌ها خیلی کم شده است.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی ، زرافه‌ها معمولاً به‌طور پراکنده ساکن دشت‌ها، مراتع و جنگل‌های باز در قاره‌ آفریقا به‌ویژه شمال کشور چاد، جنوب آفریقای جنوبی، غرب نیجر و شرق سومالی هستند. آن‌ها در ایران زیستگاهی ندارند این در حالیست که تلاش‌هایی در جهت نمایش آن‌ها در برابر عموم مردم در باغ وحش‌های ایران شده است اما متاسفانه این تلاش‌ها موفقیت‌آمیز نبوده چراکه در سال ۹۸ یک راس زرافه در مرکز نگهداری حیات وحش صفادشت تلف شد و حالا مرگ دو راس دیگر از زرافه‌های این باغ وحش رسانه‌ای شده است. به این بهانه به ۲۲ نکته درباره زرافه‌ها اشاره می‌کنیم:
*زرافه‌ها از خانواده‌ زرافگان هستند. آنها به خانواده گاوها و گوزن‌ها نیز شباهت دارند. این موضوع زرافه‌ها را به عضوی از خانواده‌ پستانداران نشخوارکنندگان تبدیل می‌کند. نشخوارکنندگان حیواناتی هستند که غذای خود را می‌جوند، آن را قورت می‌دهند، تا حدی هضم می‌کنند سپس دوباره آن را برای جویدن بیشتر به دهان خود برمی‌گردانند.
*بلندای زرافه‌ها به ۵ و نیم تا شش متر می‌رسد و حتی قد بچه زرافه هنگام تولد ۱.۸ متر است. به همین دلیل می‌توان زرافه‌ را به عنوان بلندترین حیوان روی زمین به شمار آورد.
*وزن زرافه‌های نر حدود ۱۳۰۰ کیلوگرم است در حالی که وزن زرافه های ماده حدود ۸۳۰ کیلوگرم است. وزن زرافه‌ تازه به دنیا آمده بیش از ۷۰ کیلوگرم یعنی حتی بزرگ‌تر از یک انسان بالغ است.
*بچه زرافه به محض تولد می‌تواند بایستد و راه برود.
*پوست زرافه الگوی بسیار زیبایی دارد. روی پوست زرافه لکه‌های قهوه‌ای وجود دارد. بین لکه‌ها موهای زرد یا نارنجی دیده می‌شوند. این ترکیب زیبا و پیچیده روی پوست زرافه‌ها به آن‌ها کمک می‌کند تا در علفزارهای زیستگاه‌ خود به خوبی استتار کنند و خیلی راحت به وسیله‌ شکارچیان دیده نشوند. موی زرافه‌ها مواد شیمیایی زیادی دارد که به آن‌ها کمک می‌کند تا با انگل‌ها و عفونت‌ها مقابله کنند و جلوی بیماری‌ها را بگیرند.
*لک‌های قهوه‌ای پوست زرافه با بالا رفتن سن تیره می‌شوند. هرچه لکه‌های زرافه‌ای تیره‌تر باشد به این معنی است که آن زرافه از زرافه‌های دیگر مسن‌تر است.
*درست مثل اثر انگشت ما انسان‌ها، لکه‌های پوست بدن هر زرافه‌ هم خاص خودش است، یعنی هیچ دو زرافه‌ای پیدا نمی‌شوند که دقیقاً یکسان باشند. این به آن معناست که هر زرافه از طریق ظاهرش خیلی راحت به وسیله‌ زرافه‌های دیگر شناسایی می‌شود.
*آن چه کمتر شنیده شده این است که زرافه در میان جانوران بالاترین فشار خون را دارد چون با توجه به گردن بلندش باید بتواند خون را تا سر پمپاژ کند.
*زرافه‌ها معمولاً غذای خود را با پرسه زدن در محل زندگی خود به دست می‌آورند. آن‌ها شاخه‌ها و برگ‌های درخت اقاقیا را خیلی دوست دارند اما انواع دیگر گیاهان را نیز مصرف می‌کنند. زرافه‌ها به طور کلی برگ، انگور، گیاهان و سایر مواد گیاهی نرم را می‌خورند.
*با این که بیشتر مردم فکر می‌کنند زرافه‌ها به دلیل گیاه‌خوار بودن چمن هم می‌خورند اما زرافه‌ها اصلاً چمن را به عنوان غذای خود دوست ندارند. شاید به این دلیل که پاها و گردن بلندشان اجازه نمی‌دهد به راحتی به طرف زمین خم شوند و چمن بخورند. برای آنه‌ا خیلی راحت‌تر است که برگ درختان را به عنوان غذای خود انتخاب کنند.
*زرافه‌ها هر روز توانند بیش از ۴۰ کیلوگرم غذا بخورند.
*زرافه‌ها در طول روز بیشتر وقت خود را صرف جست وجو و خوردن غذا می‌کنند. آن‌ها خیلی کم فقط چند روز یک بار آب می‌نوشند، به همین دلیل مجبور نیستند در کنار آبگیرها و دریاچه‌ها زندگی کنند. زرافه می‌تواند تا سه هفته آب ننوشد. از این نظر زرافه‌ها از شترها قوی‌تر هستند زیرا شترها فقط برای دو هفته می‌توانند بدون آب سر کنند.
* زرافه‌ها بیش از ۳۰ میلیون سال است که در سیاره‌ زمین زندگی می‌کنند.
*زبان زرافه بسیار بلند است، طول آن بیش از نیم متر (تقریباً ۶۰ سانتی‌متر) است. زبان بلند به زرافه اجازه می‌دهد تا گوش‌های خود را با آن تمیز کند.
*قلب یک زرافه بسیار بزرگ است. وزن آن حداقل ۱۰ کیلوگرم و طول آن حدود نیم متر است. دلیل بزرگی قلب زرافه این است که بتواند خون را به تمام قسمت‌های گردن و پاهای بلندش برساند.
*زرافه‌ها با سرعت ۶۰ کیلومتر در ساعت می‌دوند و همین امر سرعت آن‌ها را نسبت به اسب‌ها که می‌توانند فقط ۵۰ کیلومتر در ساعت بدوند، افزایش می‌دهد.
*قدرت پای زرافه بسیار زیاد است. زرافه می‌تواند با چنان نیرویی لگد بزند که شیر را بکشد. این روشی است که برای محافظت از خود در برابر حملات شکارچیان از آن استفاده می‌کند.
*زرافه‌ها به خواب زیادی احتیاج ندارند. آنها کمتر از ۳۰ دقیقه در روز و معمولا در حالت ایستاده می‌خوابند.
*از قدیم مردم تصور می‌کردند که زرافه‌ها هرگز صدایی تولید نمی‌کنند اما اکنون می‌دانیم که آنها انواع مختلفی از صداها را تولید می‌کنند که گوش انسان قادر به شنیدن آنها نیست.
*شیرها، کفتارها، سگ‌های وحشی، پلنگ‌ها و تمساح‌ها شکارچی زرافه‌ها هستند.
*زرافه‌های نر از شاخ‌های سر خود که اوسیکون نامیده می‌شوند برای مبارزه با دیگر زرافه‌های نر استفاده می‌کنند.
*زرافه‌ها در گروه‌های ۱۵ تایی زندگی می‌کنند که به تاوِر معروف است. رییس تاور یک نر بزرگسال است.

سیمه لطفی - خبرنگار

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای