آخرین خبرها:
شناسه خبر: 26974

آغاز صادرات برنج ایرانی به کشورهای عربی، آمریکایی و روسیه

دبیر کمیسیون واردکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج از آغاز صادرات برنج ایرانی به کشورهای عربی، آمریکایی و روسیه خبر داد و گفت: ورود به بازار صادراتی برنج مقدماتی

آغاز صادرات برنج ایرانی به کشورهای عربی، آمریکایی و روسیه

جدیدترین قیمت برنج ایرانی در بازار

دبیر کمیسیون واردکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج از آغاز صادرات برنج ایرانی به کشورهای عربی، آمریکایی و روسیه خبر داد و گفت: ورود به بازار صادراتی برنج مقدماتی نیاز دارد که با ایجاد پایانه صادراتی برنج در مازندران قدم‌های اولیه برداشته شد.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از همشهری آنلاین ، مسیح کشاورز اظهار کرد: باتوجه به میزان برنج تولیدی کشور، بخشی از نیاز بازار باید از محل واردات تامین شود و البته مباحث اقتصادی و توان خرید مصرف‌کننده نیز در این مقوله اثرگذار است، چرا که فاصله قیمتی میان برنج ایرانی و وارداتی زیاد است و خرید برنج ایرانی را دور از دسترس برخی از اقشار جامعه قرار داده است.
بیشتر بخوانید: صادرات برنج ایرانی چه منافع و مضراتی داد؟

تاکنون یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج وارد کشور شده است

وی افزود: از ابتدای سال تاکنون یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج وارد کشور شده است که ۹۵۰ هزار تن آن سهم بخش خصوصی بوده است‌ و ۴۰۰ هزار تن دیگر نیز باید وارد شود.
دبیر کمیسیون واردکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج مجمع عالی واردات اظهار کرد: به دلیل برهم خوردن تراز تجاری میان دو کشور ایران و هند، فعلا واردات برنج از این کشور متوقف شده است و برنج مورد نیاز کشور از دیگر مبادی مانند پاکستان وارد می‌شود.
وی با ابراز امیدواری نسبت به این موضوع که تجار کشور دوست و مسلمان پاکستان با نگاه بلند مدت از این فرصت برای توسعه مناسبات تجاری استفاده کرد.

حمایت از برنج ایرانی وظیفه همه فعالان در صنعت برنج است

کشاورز با تأکید براین مهم که حمایت از برنج ایرانی در اشکال مختلف وظیفه همه فعالان در صنعت برنج است، افزود: دو سال پیش زمانی که دلار ۲۷هزار تومان بود، قیمت هر کیلو برنج کیفی ایرانی نیز ۲۷ هزار تومان بود، اما سال ۱۴۰۰ به‌رغم هشدارهایی که در خصوص کمبود برنج و دامن زدن به گرانی در کشور دادیم، متاسفانه دولت ممنوعیت واردات را اعمال کرد.
وی گفت: در آن مقطع برنج در اختیار کشاورزان نبود و دلالان قیمت را تا سه برابر افزایش دادند امسال کشاورزان با نگاهی به تجربه گذشته برنج را در اختیار دلالان نگذاشته‌اند با این تفکر که خودشان منتفع شوند.

بازار برنج ایرانی با رکود همراه است

دبیر کمیسیون واردکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج مجمع عالی واردات اظهار کرد: در شرایطی که بازار برنج ایرانی با رکود همراه است و باید به سمت رونق گرفتن حرکت کند، مواردی را باید مد نظر داشته باشند، اول آنکه یک میلیون و ۲۰۰ هزارتن برنج وارد شده که بر بازار برنج ایرانی بی‌تاثیر نیست.
وی ادامه داد: مورد دیگر اینکه امسال ۷۰۰ هزارتن برنج در گیلان، یک میلیون تن در مازندران، ۲۴۰ هزار تن در گلستان و مجموعا ۴۰۰ هزار تن در استان‌های مرکزی و جنوبی برنج تولید شده است و از این رو امسال برنج تولید داخلی کیفی و پرمحصول به میزان بالایی موجود است و قیمت‌گذاری باید بر مبنای میزان تولید و عرضه انجام گیرد و نمی‌توان به بهانه کمبود قیمت را افزایش داد.

تورم حاکم بر اقتصاد

کشاورز با بیان اینکه با توجه به تورم حاکم بر اقتصاد کشور و رکودی که گریبانگر بازار برنج داخلی شده است، کشاورزان می توانند با تعیین قیمت و سود منطقی شرایطی را فراهم آورند که رونق به این بازار بازگردد، تصریح کرد: امروز هر کیلوگرم برنج طارم حدود ۱۲۰ هزار تومان، فجر ۸۰ تا ۸۵ هزار تومان، شیرودی ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان، ندا ۵۰ تا ۵۵، و ندا ۵۰ تا ۵۵ هزار تومان به دست مصرف کننده می رسد و در مقایسه با قیمت برنج خارجی ۲ تا ۳ برابر است اما باید قیمت‌ برنج ایرانی نیز به سمتی هدایت شود که با توان جامعه مصرف‌کننده مطاقبت داشته باشد.

سال آینده شاهد اتفاقات خوبی در بازار برنج ایرانی خواهیم بود

وی با بیان اینکه سال آینده شاهد اتفاقات خوبی در بازار برنج ایرانی خواهیم بود، گفت: کارخانه‌های بزرگی با ظرفیت ۱۰۰ هزار تنی ایجاد شده است که می تواند روی بازار برنج ایرانی تاثیرگذار باشد.
دبیر کمیسیون واردکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج مجمع عالی واردات افزود: باید قیمت نهاده‌ها با قیمت ارزان در اختیار شالیکار قرارگیرد و با مکانیزه شدن کشت قیمت‌ها کاهش یابد و از طرفی در کارخانه‌های مدرن شالی با حداقل ضایعات استحصال شود و با تجمیع این شرایط قیمت تمام شده برنج ایرانی کاهش یافته و رقابتی شود.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای