آخرین خبرها:
شناسه خبر: 37284

آینده کشاورزی دقیق با پهپادها

بخش کشاورزی همیشه بستری برای پرورش و توسعه نوآوری‌ها و تکنولوژی‌ها بوده و از اختراع اولین گاو آهن‌ها تا محصولات تراریخته را در خود جای داده است

آینده کشاورزی دقیق با پهپادها
بخش کشاورزی همیشه بستری برای پرورش و توسعه نوآوری‌ها و تکنولوژی‌ها بوده و از اختراع اولین گاو آهن‌ها تا محصولات تراریخته را در خود جای داده است. امروزه، آخرین نوآوری‌هایی که عملکردی انقلابی در این بخش به وجود آورده‌اند، استفاده از پهپادها است. این وسایل هوایی بدون سرنشین(UAVs) در حال هدایت کشاورزان به سمت مدیریت کردن محصولات، رصد کردن و ثبت وقایع مزارع و تصمیم گرفتن به‌منظور اداره آن‌ها هستند.
اخبار سبز کشاورزی ؛ در شرایط تداوم افزایش جمعیت کره زمین و تقاضای روز افزون به‌منظور ایجاد کشاورزی پایدار و امنیت غذایی، پهپادها در جایگاه یک بازیگر اصلی در آینده کشاورزی دقیق با مجموعه‌ای از مزایا که می‌تواند موجب بهینه شدن عملیات کشاورزی و به‌دست آوردن حداکثر محصول باشد، پای به عرصه گذاشته‌اند.
یکی از مزیت‌های اولیه استفاده از پهپادها در بخش کشاورزی، توانایی آن‌ها در جمع‌آوری اطلاعات جامع از طریق تصاویر هوایی و داده‌ها است.

آینده کشاورزی دقیق با پهپادها آینده کشاورزی دقیق با پهپادها

با مجهز شدن پهپادها به حسگرهای پیشرفته و دوربین‌ها، آنها می‌توانند اطلاعات ارزشمندی از سلامت محصول، وضعیت خاک و سایر عوامل موثر در رشد گیاهان را در اختیار کشاورزان و کارشناسان قرار دهند. پس از دریافت این اطلاعات، می‌توان با تجزیه و تحلیل آن‌ها مواردی از قبیل آلودگی به آفات، کمبود عناصر غذایی و مشکلات آبیاری را مشخص کرد.
با شناسایی و نشانه‌گذاری پیش از مبدل شدن این مشکلات به موضوعاتی جدی، کشاورزان قادر خواهند شد با اقدامات هدفمند به بهبود شرایط محصول و کاهش ضایعات و خسارات کمک نمایند. علاوه‌بر در نظر گرفتن نکته نظرهای با ارزش به‌منظور حفظ سلامت محصول، پهپادها در بهینه مصرف کردن منابع و نهاده‌ها نیز به کشاورزان کمک می‌کنند. به‌عنوان مثال با تجزیه و تحلیل اطلاعات به‌دست آمده از پهپادها، کشاورزان می‌توانند میزان دقیق آب مورد نیاز مزرعه، مقدار کود و یا نیاز بخش‌هایی از مزرعه به سمپاشی را مشخص کنند.
این مزیت نه فقط به حفظ منابع و کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند، بلکه موجب کاهش اثرات منفی ناشی از اجرای عملیات از زمان کاشت تا برداشت می‌گردد.
علاوه‌بر جمع‌آوری اطلاعات از شرایط و منابع مزرعه، پهپادها قادرند در بعضی از عملیات خاص نظیر سمپاشی و کاشت بذور نیز کمک کنند. این کاربری‌های هدفمند موجب اطمینان از استفاده موثر و توام با بهره‌وری بیشتر از منابع می‌شود که نتیجه نهایی آن پایداری در کشاورزی و عملکردهای آن است.
یکی دیگر از مزایای بسیار مهم پهپادها، توانایی در رصد کردن اراضی و مزارع در مدت زمانی اندک است، کاری که در شرایط معمولی نیازمند پیاده‌روی‌های طولانی و رانندگی در مزارع است که علاوه‌بر صرف وقت، به نیروی کار انسانی نیز احتیاج دارد.
این سرعت عمل در جمع‌آوری اطلاعات به کشاورز کمک می‌کند تا در مورد مدیریت منابع و مزرعه زمان کافی در اختیار داشته باشد و بهره‌وری از منابع را ارتقاء دهد.
با در اختیار داشتن اطلاعات به روز در مورد شرایط مزرعه و محصول، شرکت‌های بیمه با اطمینان بیشتری به کمک کشاورزان می‌روند و از اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی به میزان زیادی کاسته می‌شود. سرعت عمل در پرداخت خسارات از سوی شرکت‌های بیمه‌ای به کشاورز کمک می‌کند تا هر چه زودتر به ترمیم خسارات احتمالی و برگشت به شرایط عادی بپردازد.
همگام با تداوم توسعه تکنولوژی پهپادها، به نظر می‌رسد که کاربری آن‌ها در عرصه‌های کشاورزی بیشتر می‌شود. به‌عنوان مثال، هم‌اکنون محققان در حال انجام برنامه‌ای برای امکان گرده‌افشانی درخت‌ها به دلیل راه‌حلی برای کاهش جمعیت زنبورها هستند. علاوه‌بر آن پیشرفت‌های به‌دست آمده در هوش مصنوعی(AI) و ماشین یادگیری (LM) می‌تواند به‌طور اتوماتیک پهپادها را قادر به شناسایی و تشخیص عوارض به‌وجود آمده در مزارع نماید.
به‌طور خلاصه می‌توان گفت که پهپادها برای ایفای نقش مهمی در آینده کشاورزی دقیق به وجود آمده‌اند. با مجهز شدن کشاورزان به اطلاعات و دیدگاه‌های ارزشمند، در عملیات کشاورزی، انقلابی در صنعت کشاورزی رخ خواهد داد. با افزایش مستمر جمعیت کره زمین و تقاضای بیشتر به موادغذایی، وجود نوآوری‌ها و تکنولوژی‌هایی چون پهپادها می‌تواند در بر گیرنده اطمینان از پایداری دسترسی سیستم‌های کشاورزی به ابزارهای کاربردی باشد.

ماهنامه دام و کشت و صنعت-شماره ۲۷۶-تیر ۱۴۰۲

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای