آخرین خبرها:
شناسه خبر: 17643

اجرای الگوی کشت با زور و دستور ممکن نیست

مهدی احمدی لفورکی ـ خبرنگار

اجرای الگوی کشت با زور و دستور ممکن نیست
رئیس مجمع هماهنگی تشکل‌های بخش کشاورزی گفت: الگوی کشت طرحی است که با دستور و قانون اجرا نمی‌شود و برای اجرای آن تنها باید از طریق ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای تولید محصولات مدنظر دولت در چارچوب طرح، آموزش کشاورزان، تهیه نهاده‌های مورد نیاز، تعیین قیمت مناسب برای محصولات کشاورزی و ایجاد بازار مناسب اقدام کرد تا محصولاتی که در قالب این طرح کشت می‌شود، نسبت به محصولات پیشین برتری داشته باشد.
مسعود اسدی در گفت‌وگو با اخبار سبز کشاورزی اظهار داشت: اجرای این طرح تنها در گروی اقدامات وزارت جهاد کشاورزی نیست و تمام ارکان دولت باید با بسیج نیروها و امکانات این طرح را اجرا کند.
اسدی افزود: به تازگی وزارت جهاد کشاورزی اقدامات خوبی را در حوزه کشت قراردادی انجام داده که به اجرای طرح الگوی کشت کمک می‌کند، ولی اگر می‌خواهیم به کشاورزان کشت محصولی را اجبار کنیم، ممکن نیست.
وی در پاسخ به این‌که به غیر از وزارت جهاد کشاورز ی چه سازمان‌ها و ارگان‌هایی باید برای اجرای این طرح پای کار بیایند، گفت: وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند به تنهایی این طرح را اجرا کند، اما نیازمند حمایت‌مالی دولت است. برای این کار باید مشوق‌های سنگینی گذاشت و به همین جهت دولت، سازمان برنامه و بودجه و شخص رئیس جمهور باید با وزارت جهاد همراه باشند.

اجرای الگوی کشت نیازمند کار جهادی و حمایت تمام مسئولان

رئیس مجمع هماهنگی تشکل‌های بخش کشاورزی تصریح کرد: همراهی با وزارت جهاد کشاورزی اگر در حد برگزاری جلسه، نشست و… باشد، هیچ فایده‌ای ندارد و در این حوزه نیازمند کار جهادی و حمایت تمام قد تمام مسئولان هستیم.
وی ادامه داد: اجرای الگوی کشت به سبب رابطه امنیت غذایی با امنیت ملی بسیار اهمیت دارد و اگر به همین شکل بخواهیم منابع آبی محدود کشور را بدون ایجاد ارزش افزوده و ثروت‌زایی هدر بدهیم، امنیت ملی را به خطر انداخته‌‌ایم و چند سال دیگر با کشاورزانی مواجه خواهیم بود که با کشاورزی معیشتی منابع آب کشور را مصرف کرده‌اند و حالا با بحران نداشتن آب برای کشاورزی مواجه شده‌اند.
اسدی گفت: اجرای الگوی کشت حیاتی است، ولی با برنامه‌ریزی فعلی دولت و کم‌لطفی‌های رایج اجرای این طرح بعید به نظر می‌رسد.
وی در پاسخ به این‌که منظور شما از کم‌لطفی‌ها چیست، بیان کرد: به عنوان مثال برخی گندم‌کاران کشور علی‌رغم تحویل گندم خود به دولت، پول خود را دریافت نکرده‌اند و اکنون بقیه دل نگرانند که نکند گندم را تحویل بدهیم و پول خود را با تأخیر بسیار دریافت کنیم.‌

سازمان برنامه و بودجه پاسخگوی مطالبات گندم‌کاران باشد

رئیس مجمع هماهنگی تشکل‌های بخش کشاورزی اضافه کرد: چنانچه امسال تحویل گندم از سوی کشاورزان به دولت با کاهش همراه شود، رئیس سازمان برنامه و بودجه مسئول است و باید در چارچوب منافع ملی پاسخگو باشد که چرا چنین تصمیمی گرفته است.
وی ادامه داد: باید ببینیم با منابع آب محدود چه می‌توانیم بکاریم که هم نیاز کشور را تأمین کند، هم برای کشاورز درآمدزایی مناسبی داشته باشد و هم جنبه استراتژیک برای کشور داشته باشد.

مهدی احمدی لفورکی ـ خبرنگار

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای