آخرین خبرها:
شناسه خبر: 18243

بازار مرغ رفته رفته به روال عادی باز می‌گردد

بازار مرغ که چند هفته‌ای خالی از خریدار بود، رفته رفته به روال عادی باز می‌گردد. مرغ از اصلی‌ترین مایحتاج سبد غذایی خانوارهاست

بازار مرغ رفته رفته به روال عادی باز می‌گردد
اخبار سبز کشاورزی : بازار مرغ که چند هفته‌ای خالی از خریدار بود، رفته رفته به روال عادی باز می‌گردد.
مرغ از اصلی‌ترین مایحتاج سبد غذایی خانوارهاست؛ با گران شدن گوشت مدت‌هاست که بسیاری از خانواده‌ها مصرف مرغ را افزایش داده‌اند و حتی با نوسان قیمت گاه و بی‌گاه آن، کمبود مرغ در بازار و صف‌های طولانی ساخته‌اند.
تغییر شیوه پرداخت یارانه‌ها، اما بار دیگر سبب شد قیمت مرغ اوج بگیرد و شمار قابل توجهی از خانواده‌ها از این امر اظهار نارضایتی کنند و حتی تصمیم بگیرند مدتی خرید خود را به تعویق بیندازند تا بازار به سامان برسد.
تصمیمی که به اعتقاد کارشناسان اقتصادی در میان مدت و بلند مدت پیامد‌های منفی خود را هم برای تولیدکننده و هم مصرف کننده نشان می‌دهد. شواهد نشان می‌دهد بازار مرغ رفته رفته به ثبات و آرامش نزدیک می‌شود.

حذف مرغ از سبد غذای خانواده‌ها بعد از افزایش قیمت

یکی از شهروندان اصفهانی به خبرنگار ما گفت: بعد از افزایش قیمت مرغ، قدرت خرید خود را از دست دادم و منتظر ببینم چه اتفاقی می‌افتد.
شهروند دیگری می‌گوید: درست است که رقم یارانه‌ها افزایش پیدا کرده، اما با این حال قیمت مصوب اولیه مرغ یعنی ۶۰ هزار تومان برای هر کیلوگرم، عجیب بود و خیلی از مردم ناچار شدند از خرید صرفنظر کنند.
او می‌گوید: شاید درست باشد که با نخریدن قیمت پایین می‌آید، اما مگر تا کی می‌شود مرغ نخرید؟ برای بازار مرغ باید فکری اساسی بشود.

تنش قیمتی در بازار مرغ

متصدی یکی از واحد‌های فروش مرغ هم می‌گوید: در ۱۵ سالی که مشغول فروش مرغ هستم بازار را انقدر آشفته ندیده ام.
او می‌گوید: در روز‌های اول که قیمت مصوب مرغ ۶۰ هزار تومان اعلام شده بود خریداران مرغ انگشت شمار و صرفا افرادی بودند که اوضاع مالی آن‌ها خوب بود.
فروشنده دیگری می‌گوید: با کاهش تدریجی قیمت، تعداد خریداران مرغ بیشتر شده و به نظر من الان، حدود نیمی از مردم مرغ می‌خرند و اگر وضع همینطور پیش برود خریداران مرغ بیشتر می‌شوند و رونق به بازار بر می‌گردد.

غذا‌های مرغی رستوران‌ها دیگر طرفداری ندارد

یکی از رستوران داران اصفهان هم که ناچار به افزایش قیمت‌ها شده می‌گوید: بعد از افزایش قیمت مرغ توانایی خرید مرغ برای رستوران را نداشتیم و ناچار شدیم قیمت غذا‌های مرغی را افزایش دهیم.
او می‌گوید: به همین دلیل فروش غذا‌هایی که با مرغ درست می‌شود به شدت کم شده و حتی غذا‌های سوپی طرفداران خود را از دست داده است.
رستوران دار دیگری می‌گوید: قبل از افزایش قیمت‌ها بیشترین غذایی که طبخ می‌کردیم غذا‌های مرغی بود و بیشترین درآمد ما هم از سفارش این نوع غذا‌ها بود، اما حالا غذا‌های مرغی بسیار کم طبخ می‌شود.
او می‌گوید: امیدواریم یا قیمت مرغ کاهش پیدا بکند و یا دولت برای مشاغلی مثل رستوران دار‌ها فکری بکند تا قیمت تمام شده غذا‌ها کاهش پیدا کند و هم مردم متضرر نشوند و هم ما و همکارانمان.

توزیع مرغ با قیمت مصوب توزیع مرغ با قیمت مصوب

فقط ۱۰ درصد از مردم اصفهان مرغ می‌خریدند

مجید محمد نژاد نایب رئیس اتحادیه گوشت سفید استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: در روز‌های اول که قیمت مرغ اوج گرفته بود خرید مرغ در استان اصفهان با کاهش چشمگیری مواجه شد و می‌توان گفت حدود ۱۰ درصد از مردم مرغ می‌خریدند.
او گفت: یک ماه پیش، هرکیلوگرم مرغ ۴۲ هزار و ۶۰۰ تومان به کشتارگاه، ۴۳ هزار و ۳۰۰ تومان به واحد‌های صنفی و ۴۵ هزار و ۹۰۰ تومان به دست مصرف کننده می‌رسید؛ اما اکنون هر کیلوگرم مرغ ۲۸ هزار تومان به کشتارگاه، ۴۰ هزار و ۶۰۰ تومان به واحد‌های صنفی و ۴۳ هزار و ۵۰ تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

دلایل کاهش قیمت مرغ به زیر نرخ مصوب

نایب رئیس اتحادیه گوشت سفید استان اصفهان می‌گوید: بعد از افزایش قیمت مرغ نه تنها هیچ تخلفی از واحد‌های صنفی مشاهده نشده بلکه خیلی از آن‌ها مرغ را با قیمت کمتر از نرخ مصوب به فروش رسانده اند.
محمدنژاد در پاسخ به این سوال که چرا قیمت مرغ به زیر نرخ مصوب سقوط کرده می‌گوید: این اتفاق دلایلی دارد اول اینکه، بسیاری از مردم قبل از حذف ارز ترجیحی، مرغ مورد نیاز خود را با قیمت قبلی یعنی ۲۵ هزار و ۹۰۰ تومان خریداری کرده بودند و بعد از افزایش قیمت احتیاج به خرید مرغ نداشتند که همین امر موجب کاهش تقاضا شد.
او می‌گوید: اوایل خرداد، چون مردم توان خرید مرغ نداشتند، تقاضا کم شد و برخی از واحد‌های صنفی مجبور به فروش مرغ با قیمت کمتر از نرخ مصوب شدند و قیمت هر کیلوگرم مرغ تا ۴۰ هزار تومان هم کاهش یافت.
به گفته نایب رئیس اتحادیه گوشت سفید استان اصفهان، برخی از واحد‌های صنفی مرغ فروشی اصفهان هم اکنون بار خود را از استان‌های شمالی یا لرستان که قیمت مرغ در آن‌ها کمتر از اصفهان است می‌آورند.

بازار مرغ در جست و جوی آرامش

به گفته محمد نژاد، تا یک ماه پیش برخی از فروشگاه‌های استان اصفهان فقط یک روز در هفته، بار سفارش می‌دادند و برخی از واحد‌های مرغ فروشی که هر روز ۲۰۰ کیلوگرم بار سفارش می‌دادند، در اوایل خرداد یک روز در میان فقط ۵۰ کیلوگرم سفارش می‌دادند، اما اکنون واحد‌های مرغ فروشی هر روز البته به مقدار کم بار سفارش می‌دهند و فروشگاه‌ها سفارش مرغ شان یک روز درمیان شده است.
او می‌گوید: افزایش یا کاهش قیمت مرغ فعلا مشخص نیست و قیمت‌ها بستگی به اوضاع و احوال بازار دارد، اما به نظر می‌رسد تا اواسط تیر قیمت‌ها تغییر نکند.
به گفته نایب رئیس اتحادیه گوشت سفید استان اصفهان، پیش بینی می‌شود به تدریج از تلاطم قیمت‌ها و رکود خرید در بازار مرغ کاسته شود و بازار به روال سابق بازگردد.
محمد نژاد معتقد است‌ حذف ارز ترجیحی و مردمی سازی یارانه ها، افزایش یارانه‌ها اقدام درستی بود، اما باید هم به مردم بهتر اطلاع رسانی می‌شد هم قیمت‌ها به تدریج افزایش پیدا می‌کرد تا بازار متشنج نشود؛ ضمن اینکه یارانه باید به همه مردم تعلق بگیرد.
او این را هم گفت که مرغی که در استان خریداری نمی‌شود به کشور‌های دیگر صادر نخواهد شد بلکه شرکت پشتیبانی دام و طیور، این محصول مازاد را منجمد می‌کند.

نگاه به کالا برگ الکترونیکی کنترل تورم است

مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ما گفت: هنوز جزییات دقیقی از نحوه اعطای کالابرگ الکترونیکی در دست نداریم، اما نگاه ما به کالابرگ الکترونیکی باید کنترل تورم باشد.
او می‌گوید: اگر بعد از دادن کالابرگ الکترونیکی قیمت‌ها افزایش پیدا کند وارد یک مارپیچ افزایش یارانه و افزایش تورم می‌شویم و کنترل کردن این اتفاق قطعا دشوار است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: نقطه شروع ما نباید به دنبال افزایش یارانه پا به پای تورم باشیم، بلکه برای افزایش قدرت خرید مردم باید به سمت کاهش تورم حرکت کنیم و زمینه‌ای فراهم شود تا مردم بتوانند ازکمکی که دولت به شکل یارانه می‌دهد استفاده کنند.
به عقیده کارشناسان مردمی سازی یارانه‌ها اقدام درستی است که باید به درستی نیز اجرا شود، به گونه‌ای که مردم توانایی خریدشان را از دست ندهند. افزایش نرخ چهار قلم کالای اصلی از جمله مرغ، مستقیم یا غیر مستقیم اثر خود را روی تمام کالا‌ها و خدمات گذاشته و قیمت‌ها را بالا برده که باید برای آن فکری کرد؛ ضمن اینکه مشاغل مرتبط مثل رستوران‌ها هم نیازمند طرح‌های حمایتی دولت هستند./بازار
دیدگاه تان را بنویسید

  • جعفر پاسخ به نظر

    از اینکه مردم در برابر این افزایش قیمت جهنمی از خرید مرغ خودداری کردند تعجب می کنید؟
    از اینکه مردم ناگهان با بهمن سهمگین قیمت‌ ها مواجه شدند و از خرید کردن اجتناب می کنند چون پول کافی ندارند اظهار تعجب می کنید؟
    این که مردم چونکه مجبورند در موارد ناچاری گوشت مرغ بخرند اظهار خوشحالی می کنید که بازار به حالت عادی برمی گردد!!
    مثل یک کارگر حقوق بگیرید و هزینه داشته باشید آن وقت این گونه بنویسید.

چندرسانه‌ای