آخرین خبرها:
شناسه خبر: 15998

توصیه‌ به چایکاران برای فصل جدید

کارشناسان سازمان چای برای برداشت کیفی برگ‌های سبز چای و تولید چای باکیفیت به چایکاران و کارخانه‌داران توصیه‌هایی ارایه دادند.

توصیه‌ به چایکاران برای فصل جدید
فصل بهار شد و به ماه اردیبهشت زمان چین بهاره برگ‌های زمردین چای نزدیک می‌شویم، کارشناسان سازمان چای برای برداشت کیفی برگ‌های سبز چای و تولید چای باکیفیت به چایکاران و کارخانه‌داران توصیه‌هایی ارایه دادند.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایرنا ، کارشناسان سازمان چای کشور می‌گویند: هر میزان برگ سبز چای کیفی‌تر باشد، چای خشک بهتری تولید می‌شود بنابراین توجه چایکاران در برداشت برگ‌های سبز چای باکیفیت اهمیت بسزایی دارد.
براساس آخرین آمار، در استان‌های گیلان و مازندران بالغ بر ۵۵ هزار چایکار وجود دارد، وسعت باغ‌های چای این ۲ استان حدود ۲۵ هزار هکتار است، برداشت برگ سبز چای هر ساله در سه چین بهاره، تابستانه و پاییزه صورت می‌گیرد.

پاکسازی علف های هرز و خاکورزی

کارشناس معاونت بهبود سازمان چای کشور گفت: با توجه به زمان باقیمانده تا آغاز چین اول برگ سبز چای در اردیبهشت ماه ضروریست تا چایکاران و کارخانه‌داران مواردی را برای برداشت و تولید چای باکیفیت رعایت کنند.
حمیدرضا شاهین اظهار داشت: کشاورزان چایکار نسبت به انجام فعالیت باغداری شامل مصرف بهینه کود، خاک‌ورزی، مبارزه با علف‌های هرز و آماده کردن باغ برای برداشت اهتمام داشته باشند.

چایکاران برای برداشت به موقع محصول اقدام کنند

وی افزود: چایکاران ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای برداشت به موقع محصول اقدام کنند و در برداشت برگ سبز دقت لازم را برای بالابردن کیفیت مدنظر قرار داده و توصیه‌های کارشناسان را درباره اصول برگ چینی رعایت کنند.
کارشناس معاونت بهبود سازمان چای کشور با ارایه توصیه‌هایی به مدیران کارخانه‌های چایسازی و تاکید بر توجه جدی در عمل به توصیه‌ها گفت: مدیران کارخانه ها نسبت به اهتمام تعمیرات، توسعه و تجهیز و بهداشتی کردن کارخانه اقدام کنند.
وی اظهار داشت: به کارخانه‌داران توصیه می‌شود برای خرید برگ سبز در کارخانه با توجه به مراجعه چایکاران شرایط را برای اجرای صحیح پروتکل‌های بهداشتی و رعایت نظم و آرامش فراهم کنند.

انعقاد قرارداد خرید تضمینی برگ سبز چای با کارخانه‌داران

رییس سازمان چای کشور با بیان اینکه نزدیک ۱۷۰ کارخانه چایسازی در گیلان و مازندران برای خرید تضمینی برگ سبز چای اعلام آمادگی کرده‌اند، گفت: تاکنون با بیش از ۷۰ کارخانه برای خرید برگ سبز چای قرارداد منعقد شده‌است و با بقیه کارخانه‌های چایسازی که اعلام آمادگی کرده‌اند نیز قرارداد منعقد خواهد شد.
حبیب جهانساز با بیان اینکه برداشت بهاره برگ سبز چای با توجه به شرایط آب و هوایی تقریبا از هفتم یا هشتم اردیبهشت آغاز می‌شود، افزود: در تلاشیم تا سهم بیشتری از بازار مصرف داخلی داشته باشیم بنابراین برای تحقق این مهم باید چای کیفی‌تر تولید شود.
شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای درجه یک برای سال ۱۴۰۱ را ۹ هزار و ۲۰۰ تومان و برگ سبز چای درجه ۲ را هفت هزار و ۱۰۰ تومان اعلام کرده‌است.
قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای درجه یک در سال جاری نسبت به سال گذشته ۳۷.۵ درصد و درجه دو ۴۸ درصد افزایش یافته‌است.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای