آخرین خبرها:
شناسه خبر: 16450

جذب دانشجویان بین‌الملل در دانشگاه آزاد اسلامی

اگرچه ظرفیت‌های بالقوه برای جذب و آموزش دانشجویان بین‌المللی در ایران وجود دارد، اما از این موقعیت استفاده مطلوبی صورت نگرفته است.

جذب دانشجویان بین‌الملل در دانشگاه آزاد اسلامی
مزرعه سبز : اگرچه ظرفیت‌های بالقوه برای جذب و آموزش دانشجویان بین‌المللی در ایران وجود دارد، اما از این موقعیت استفاده مطلوبی صورت نگرفته است.
یادداشت/دکتر محمد بیدگلی- مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل ایران : چالش‌های بسیاری در مرحله جذب و پذیرش دانشجو و زندگی در ایران در دوران تحصیل این دانشجویان وجود دارد. به منظور مرتفع ساختن این چالش‌ها، باید بین سازمان‌های دولتی، قوانین مربوطه، سازمان‌های مردم نهاد و دانشگاه‌های دولتی و خصوصی همکاری کاملی از بعد سیاستگذاری صورت بگیرد.
به نظر می‌رسد مطابق آیین نامه مصوب وزارت علوم، بخش خصوصی و غیر دولتی‌‌ نیز از جمله دانشگاه آزاد اسلامی باید در این زمینه فعال گردد تا با انگیزه متفاوت از بخش دولتی به جذب دانشجویان بین‌المللی بپردازد که خوشبختانه این امر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین - پیشوا و قرچک به عنوان یک استراتژی مدون توسط مدیران واحد در نظر گرفته شده است.
جذب دانشجو از سایر کشورها، دستاوردهای عمده ای از ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی دارد. با توجه به سرمایه‌گذاری وسیعی که ایران در سه دهه گذشته بر روی تربیت نیروی انسانی در سطوح بالای تحصیلات تکمیلی از جمله دکترا و کارشناسی ارشد انجام داده است، از ظرفیت بالایی برای گشودن درهای اقتصاد دانش بنیان از طریق آموزش به دانشجویان بین‌المللی برخوردار است. از طرفی دیگر، ایران کشوری با سابقه تاریخی و فرهنگی غنی است.
این ظرفیت زمینه را برای تحصیل دانشجویان در رشته‌های مربوط به ایران و گسترش گردشگری از طریق این افراد و خانواده‌هایشان فراهم می آورد.‌‌
از سوی دیگر، با توجه به اینکه کشور تحت تحریم‌های شدید اقتصادی قرار دارد، بالفعل کردن این مزیت می تواند یکی از راه‌های کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی از طریق افزایش درآمدهای مستقیم ارزی و همچنین افزایش صادرات دانش بنیان به کشورهای منطقه از جمله آسیای مرکزی و حوزه خلیج فارس باشد.

جذب دانشجویان بین‌الملل در دانشگاه آزاد اسلامی جذب دانشجویان بین‌الملل در دانشگاه آزاد اسلامی

بر این اساس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین-پیشوا و قرچک با فضایی کاملاً آکادمیک و بهره‌مندی از اعضای هیئت علمی متخصص و مجرب و با اهتمام در مسیر کیفی‌سازی آموزشی، نگاه ویژه‌ای به این ظرفیت بالقوه دارد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین-پیشوا و قرچک دارای دانشکده‌های کشاورزی، علوم پزشکی، ادبیات و علوم‌ انسانی، علوم پایه و علوم زیستی با بیش از ۱۵۰ رشته درسی در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، پذیرای بیش از هفت هزار دانشجو است.
علاوه بر تمام موارد فوق، باید اشاره کرد که نزدیک به دوسوم دانشجویان بین‌المللی ایران، دانشجویان مهاجر افغانستانی هستند که بعضاً در ایران به دنیا آمده اند و تحصیلات پایه خود را نیز در ایران گذرانده اند. بر اساس بررسی‌های انجام شده، این قشر تمایل به ادامه زندگی در ایران دارند و باید به گونه ای برخورد شود که این افراد بین خود و دانشجویان ایرانی تبعیضی احساس نکنند.
در مواردی که محدودیت‌های قانونی در مسائل اقامت و تابعیت وجود دارد، با برخورد شفاف نسبت به آن مسئله، از شکل گیری هرگونه شائبه تبعیض و رفتار غیرانسانی در ذهن این افراد جلوگیری نمود. البته این دانشجویان نیز متقابلا باید شرایط فرهنگی و اجتماعی و سیاسی ایران را درک نمایند تا بهانه دست دشمنان ایران اسلامی ندهند.
با توجه به ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و مزیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین- پیشوا با 202 عضو هیات علمی و صدو پنجاه هکتار فضای آموزشی و پژوهشی و نیاز کشور در راستای رسیدن به دانشگاه حل مسئله، راه‌اندازی، راهبری و پشتیبانی برنامه علمی کشاورزی و امنیت غذایی به‌عنوان موضوع محوری پژوهش تحصیلات تکمیلی به این واحد دانشگاهی واگذار شده است که این خود می تواند بستر مناسبی را برای جذب دانشجویان بین الملل فراهم آورد.
برخورداری از مجهزترین امکانات آموزشی و پژوهشی، مجتمع‌های آزمایشگاهی و کارگاه‌های پیشرفته، تربیت دانشجوی کارآفرین از طریق فعالیت دانشجویان در شرکت‌های دانش‌بنیان، مرکز مشاوره و روانشناسی، دفتر مشاوره و هدایت تحصیلی، پرداخت تسهیلات بلندمدت، کوتاه‌مدت و تقسیط شهریه ثابت و متغیر، برخورداری از کتابخانه‌های جامع و تخصصی، مجموعه بی‌نظیر ورزشی و تفریحی شامل استخر، سونا، جکوزی، مدارس تخصصی ورزشی، سالن‌های مختلف و مجهز ورزشی و باشگاه سوارکاری، امکانات رفاهی و خدماتی نظیر رستوران و سلف غذاخوری، خوابگاه دانشجویی خواهران، مزارع تحقیقاتی و آموزشی، امکان ادامه تحصیل تا مقطع دکتری از جمله ویژگی‌های منحصر به فرد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین-پیشوا و قرچک است که می تواند ظرفیت بسیار عظیمی را برای جذب دانشجویان بین الملل خصوصا از کشورهای مسلمان افغانستان، عراق و سوریه و همچنین آسیای میانه از جمله آذربایجان، ترکمنستان، تاجیکستان و … فراهم نماید.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای