آخرین خبرها:
شناسه خبر: 17044

روش‌های ارتقای علف‌کش راندآپ

این روزها بالا رفتن قیمت نهاده‌ها و سموم کشاورزی یکی از مشکلات مهم و گریبان‌گیر کشاورزان است که گاه به همین دلیل اجبارا به سمت مصرف سموم کم‌کیفیت می‌روند

روش‌های ارتقای علف‌کش راندآپ
این روزها بالا رفتن قیمت نهاده‌ها و سموم کشاورزی یکی از مشکلات مهم و گریبان‌گیر کشاورزان است که گاه به همین دلیل اجبارا به سمت مصرف سموم کم‌کیفیت و تقلبی می‌روند که حاصل آن کسب نتایج نامطلوب، ناقص و خسارت‌بار است.
اخبار سبز کشاورزی : بدون‌شک علفکش‌ها در زمره بیشترین سموم موردنیاز بهره‌برداران هستند و چاره‌ای جز به کار بردن آن‌ها برای حفظ محصول خود ندارند. حال نکته مهم آن است که با در نظر گرفتن چنین الزاماتی برای کسب بیشترین نتیجه از علف‌کش‌ها، چه راهکارهایی باید در دستور کار قرار داد.
یکی از جذاب‌ترین علف‌کش‌ها در سرتاسر جهان، علف‌کش راندآپ یا همان گلایفوسیت است که برخلاف تمام مشکلاتی که در مصرف آن طی دو سه سال اخیر به وجود آمده، اما همچنان به میزان بالایی مصرف می‌شود. به علت قیمت قابل‌توجه و همچنین ضرورت استفاده از آن، جا دارد تا کاربران سم راندآپ به چند توصیه توجه کنند.
• سم گلایفوسیت را با در نظر گرفتن نوع محصول استفاده کنید، به‌عنوان مثال اگر قرار است که بین دو محصول ذرت و سویا یکی را انتخاب کنید، بهتر است که سویا انتخاب شود، چرا که برای ذرت علف‌کش‌های دیگری نیز در دسترس است و گزینه‌های مختلفی برای آن وجود دارد.
• چنانچه می‌خواهید از گلایفوسیت در سطح وسیع‌تری استفاده کنید، در صورتی که اندازه علف‌های هرز اجازه دهد از مقدار سم کمتر یا نمونه‌های رقیق‌تر استفاده شود، اما توجه داشته باشید که در فصل بعد با مشکل مقاومت در علف‌ها مواجه نشوید.
• دقت کنید که علف‌های هرز مشکل‌آفرین و همچنین چگونگی اختلاط سم می‌تواند موجب ارتقای کنترل مصرف سم گردد و نتیجه بهتری به دست دهد، به این صورت که انواع علف هرز واکنش‌های متفاوتی به سم دارند.
• از مخلوط کردن سم با سموم علفکش‌‌های تماسی اجتناب کنید، چرا که برخی از آن‌ها به شکل متضادی با این سم عمل کرده و اثر آن را خنثی می‌کنند.
• سمپاشی با گلایفوسیت را به تاخیر نیندازید و قبل از آن که اندازه علف‌های هرز به پنج یا شش سانتی‌متری برسد این کار را انجام دهید، چرا که بهترین نتایج از گلایفوسیت در این زمان به‌دست می‌آید.
• گلایفوسیت را بین ساعت 10 صبح تا 6 بعدازظهر استفاده کنید، چرا که این دوره زمانی مانع از نشستن شبنم و مه روی گیاهان و کاهش اثر سم می‌شود.
• به ترکیب گلایفوسیت مصرفی توجه کنید که مواد اضافه شده(Surfectant) غیریونی داشته‌باشند(NIS). برخی از فرمولاسیون‌ها چنین موادی(NIS) ندارند و به مصرف‌کنندگان کمک می‌کنند تا علیه علف هرزهایی نظیر، خردل وحشی، نیلوفر وحشی، گیاه جارو و باریک‌برگ‌های یکساله مبارزه کنند.
• برای اثرگذاری بهتر سم می‌توان به محلول سم، آمونیوم‌سولفات اضافه کرد. بسیاری از کشاورزان دوست ندارند که از آمونیوم‌سولفات استفاده کنند و ترجیح می‌دهند که از آب معمولی محلول سم را تهیه کنند. 2 لیتر آمونیوم‌سولفات در 100 گالن آب(400 لیتر)، نتایج بهتری به دست می‌دهد.
• تا آن جا که ممکن است برای تهیه محلول سم، از آب کمتری استفاده کنید، مگر آن‌که مخزن سم، بزرگ باشد و آب بیشتری بگیرد.
• در شرایط وجود گرد و غبار با گلایفوسیت سمپاشی نکنید؛ چون سم را غیرفعال می‌کند.
• در هنگامی که هوا سرد است نیز سمپاشی نکنید؛ مگر آن که درجه حرارت در حدود 16 درجه باشد.
• بوم سمپاشی را در ارتفاع درست تنظیم و به آهستگی حرکت کنید.
• پس از سمپاشی در صورت عجله نداشتن، کشت محصول اصلی را حداقل دو تا سه روز با تاخیر انجام دهید؛ تا سم فرصت کافی برای اثرگذاری روی علف‌های هرز داشته باشد.

ماهنامه دام و کشت و صنعت-شماره ۲۶۲- سال ۱۴۰۱

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای