آخرین خبرها:
شناسه خبر: 17414

زنبورداری، حرفه‌ای به شیرینی عسل

عسل نیز به‌عنوان یکی از مغذی‌ترین غذاهای موجود در جهان که هم وجه درمانی دارد و هم غذایی می‌تواند در سبد غذایی تمامی خانوارها به‌عنوان غذایی کامل قرار گرفته

زنبورداری، حرفه‌ای به شیرینی عسل

گفت‌وگو با تولیدکننده برتر صنعت زنبورداری

اخبار سبز کشاورزی : عرصه تولید در صنعت کشاورزی بسیار مهم و حیاتی است؛ زیرا با امنیت غذایی جامعه سر و کار دارد و فرآورده‌های تولیدی در کشور هرچه باکیفیت‌تر باشند؛ غذایی که به دست مردم می‌رسد سالم‌تر خواهد بود.
عسل نیز به‌عنوان یکی از مغذی‌ترین غذاهای موجود در جهان که هم وجه درمانی دارد و هم غذایی می‌تواند در سبد غذایی تمامی خانوارها به‌عنوان غذایی کامل قرار گرفته و نوجوان، جوان و سالمند از آن استفاده کنند.
در این راستا، بار دیگر گفت‌وگویی را با خانم ساناز حسینی ، خانمی جوان خلاق، پرتلاش و تولیدکننده در صنعت زنبورداری، انجام داده‌ایم تا با فعالیت‌ها و نظرات وی در این حوزه آشنا شویم.

زنبورداری حرفه‌ای به شیرینی عسل زنبورداری حرفه‌ای به شیرینی عسل

چه اقداماتی برای فرهنگ‌سازی برای مصرف عسل در بین افراد جامعه لازم است؟

بنا به نظر دکتر خضرزاده، مصرف سرانه عسل در کشور ما برای هر نفر با شرایط فعلی و افزایش قیمت‌حدود ۴۵۰گرم است که این میزان مصرف نسبت به تولیدات ما بسیار پایین است؛ لذا باید با دادن اطلاعات صحیح درمورد مصرف عسل و رابطه آن با سلامتی در فضای مجازی و رسانه‌های گروهی و جمعی و همچنین تحقیقات بیشتر و ارائه مقالات مختلف و تلاش برای تولید عسل طبیعی و سالم و آموزش مصرف عسل هم به صورت خام و هم به صورت افزودنی برای آگاه‌سازی بیشتر هموطنانمان تلاش کنیم.

در حال حاضر قیمت عسل‌های موجود در بازار را مناسب می‌دانید؟

همه اینها بستگی به شرایط تولید و نگهداری کلنی، کندوها، شرایط تولید عسل و… دارد. متاسفانه مردم تصور می‌کنند عسلی که قیمت بالاتری دارد حتماً طبیعی است و عسل‌های ارزان‌قیمت تقلبی هستند. مطمئناً تغذیه زنبور، مکان زندگی و کوچ زنبورها در قیمت عسل موثر است، اما گاهی دیده شده که عسل‌های تقلبی به اسم و نشان عسل طبیعی با قیمت‌های بسیار نجومی به دست مشتری می‌رسد.
قیمت بالا نشان‌دهنده کیفیت بالای عسل نیست و باید درمورد شناسایی عسل باکیفیت هم کمی آگاهی داشته باشیم.

فضای مجازی (سایت، پایگاه خبری و…) چه میزان در تشخیص عسل طبیعی موثر هستند؟

تمام‌پلتفرم‌های فضای مجازی می‌توانند به بالا بردن سطح آگاهی مردم کمک زیادی کنند؛ اما همان‌طور که همه می‌دانیم تشخیص عسل طبیعی فقط با آزمایش امکان‌پذیر است.
سایت و فضای مجازی باید تأکید خود را روی آموزش و آگاهی دادن به مردم بگذارند؛ ولی از طریق سایت و فضای مجازی نمی‌شود به طبیعی یا غیرطبیعی بودن عسل پی برد. برای اینکه بتوانیم عسل طبیعی را تشخیص بدهیم، باید سایت‌ها، پیج‌ها و غیره که فروشنده یا تولیدکننده عسل هستند حتماً جواب برگه‌های آزمایشی عسل‌ها را به صورت شفاف و بدون قید و شرط در اختیار خریدار قرار دهند.

درباره راهکارهای رفع موانع و مشکلات زنبورداران توضیح دهید.

راهکارهای زیادی برای کمک به زنبورداران وجود دارد، مثلاً قوانین سخت برای تولیدکننده باید اصلاح شوند؛ از تولیدکننده و زنبوردار حمایت شود تا مسیر برای تولید سالم هموار شود؛ دولت باید به صندوق حمایت از توسعه زنبورداری کمک کند و سرمایه در اختیار صندوق و زنبورداران قرار دهد؛ مالیات‌های سنگین و هزینه‌های بالای نگهداری باید کاهش پیدا کنند؛ قیمت مواد اولیه و لوازم که بسیار گران هستند و زنبورداران به سختی به آنها دسترسی پیدا می‌کنند پایین آورده شود و… .

عسل‌های موجود در بازار چه میزان برای مصرف مناسب است؟ و در راستای تولید عسل خوب و باکیفیت چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

متاسفانه به دلیل اینکه هیچ نوع آزمایش، کیفیت‌سنجی، گریدبندی و طبقه‌بندی مناسبی برای عسل‌های موجود در بازار وجود ندارد، صحبت درمورد کیفیت عسل‌های موجود کمی سخت است و ما تنها برای تشخیص عسل خوب به صحبت‌ها و رفتار فروشنده و زنبوردار یا نهایتاً دیدن برگه آزمایش عسل اکتفا می‌کنیم و هر کسی از هر شهر و منطقه‌ای می‌تواند ادعای داشتن عسل طبیعی و باکیفیت کند.
سعی کردیم هر چیزی که کیفیت عسل ما را پایین می‌آورد حذف کنیم‌. خوراک زنبورها را طبیعی کردیم و شکر حذف شد. منطقه کوچ کمی عوض شد و مرتع بهتری انتخاب کردیم. سعی کردیم با رعایت اصول بهداشتی برای کندوها زنبورها را از کنه، آفت و مریضی‌ها دور نگه داریم؛ چون ما خودمان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده عسل خودمان هستیم و کیفیت برای ما در اولویت قرار دارد.

نظر شما درباره برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی عسل در کشور چیست؟ و این نمایشگاه‌ها تا چه میزان در عرضه عسل‌های طبیعی و معرفی آن به مردم موثر هستند؟

نمایشگاه‌های تخصصی سهم ‌زیادی در آگاهی رساندن و دادن اطلاعات درست به مردم دارند. شرکت مردم در نمایشگاه باعث آشنایی بیشتر با زنبور و محصولات تولیدی زنبور می‌شود و همین‌طور باعث شناخت بیشتر مردم از حرفه و کار زنبورداری و پیشرفت کاری ما زنبورداران می‌شود.
این نمایشگاه‌ها حتی بین افرادی که در این صنف کار می‌کنند نیز باعث رد و بدل اطلاعات بین ما همکاران می‌شود و با دستاوردهای یکدیگر بیشتری آشنا می‌شویم.
به علت وجود رقابت زیاد در نمایشگاه‌ها، همه زنبورداران سعی می‌کنند عسل باکیفیت‌تر و اصیل‌تری ارائه کنند و این امر می‌تواند در ارائه عسل طبیعی موثر باشد؛ پس برگزاری این دست نمایشگاه‌ها می‌تواند نتیجه مثبتی داشته باشد.

اهمیت برندسازی در صنعت زنبورداری توضیح دهید و آیا اعتماد مردم به یک برند خاص درست است یا خیر؟

برندسازی در هر حرفه‌ای امکان‌پذیر است؛ زیرا هر فردی می‌تواند خود سرآمد یک کار و یک حرفه خوب یا یک تولید خوب باشد. در تمام دنیا کارآفرینان و تولیدکنندگان سعی دارند چیزهایی با ایده خود ارائه دهند، لذا اینکه هر کس بتواند برند خود را تولید و ارائه کند بسیار عالی است.
اعتماد مردم به یک برند خاص احتمالاً با تجربه مداوم و مصرف مداومشان از آن برند به‌دست می‌آید و اگر کیفیت چیزی به‌صورت مداوم بالا نگهداشته شود، مطمئناً طرفداران آن برند روزبه‌روز بیشتر خواهند شد و تقاضای مشتری بالاتر می‌رود، کما اینکه به همان نسبت توقع مشتری و خریدار نیز از آن برند بیشتر خواهد شد و این کار تولیدکننده و فروشنده را سخت‌تر خواهد کرد و باید مسئولیت بیشتری نسبت به متقاضی داشته باشند.
زنبورداری هم مثل همه کارها و شغل‌های دیگر اهمیت دارد و برند شدن مستلزم حفظ کیفیت خوب و پایبندی به اصول و رعایت حق و حقوق مشتری و خریدار است.

در پایان به‌عنوان یک تولیدکننده در صنعت زنبورداری اگر صحبتی دارید، مطرح کنید.

در همه مشاغل به‌خصوص مشاغلی که مربوط به مواد غذایی و مصرفی هموطنان است انسانیت، شرافت و صداقت حرف اول را می‌زند. برای تولید عسل خوب و طبیعی از همکارانم تقاضای نهایت تلاش و صداقت در تولید را دارم.
من به عنوان عضو کوچکی از تولیدکنندگان عسل از مردم می‌خواهم برای حفظ محیط زیست و برای حمایت از همکارانم و من که تلاشمان برای تولید عسل طبیعی است تا جای ممکن از عسل‌هایی که زنبورهای بیابانی و وحشی تولید می‌کنند، مصرف نکنند.
آسیبی که ما امروز با این کار به محیط زیست می‌زنیم، سال‌های آینده زندگی فرزندانمان را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.
امیدوارم خورشید زندگیتان همیشه تابان و سلامتی به جسمتان سرازیر بماند.

پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/Malake_saanaz/

امیرهوشنگ عسگر سمنانی ـ کارشناس بازرگانی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای