آخرین خبرها:
شناسه خبر: 40473

سه اصل آموزشی نظم، نشاط و قطعیت در تربیت سگ

در انجام تمامی فرایندهای آموزشی سگ داشتن سه خصیصه بسیار با اهمیت است: نظم، نشاط و قطعیت. اخبار سبز کشاورزی؛ دکتر محمود نادرخانی، موسس مجموعه تربیتی و پرورش سگ

سه اصل آموزشی نظم، نشاط و قطعیت در تربیت سگ
در انجام تمامی فرایندهای آموزشی سگ داشتن سه خصیصه بسیار با اهمیت است: نظم، نشاط و قطعیت.
اخبار سبز کشاورزی ؛ دکتر محمود نادرخانی، موسس مجموعه تربیتی و پرورش سگ «بیبرو» | در آموزش حیوانات در وهله اول باید به این نکته توجه داشته باشیم که ما در حال تربیت و آموزش حیوانات هستیم و حیوانات صرفاً از کانال‌های خاصی می‌تواند با انسان‌ها ارتباط برقرار کنند.
حیوانات همانند کودکان زیر دو سال بیشترین درکی که می‌توانند از انسان‌ها داشته باشند بر پایه رفتار استوار شده است.
هرچه روابط بین انسان و حیوانات دقیق‌تر و اصولی‌تر پایه‌گذاری شود نتیجه بهتری نیز خواهد داشت. این نتیجه بستگی به این دارد که به چه میزانی از درک نسبت به رفتار حیوانات رسیده‌ایم، خواه این حیوان مانند سگ، گربه، پرنده و ماهی حیوانی خانگی باشد یا مانند اسب، شتر و الاغ جزو حیواناتی باشد که برای باربری و سواری استفاده می‌شود.

درک تاییدیه‌های مثبت و منفی از رفتار بدن انسان

درباره روابط انسان با سگ‌ها باید توجه داشت که سگ‌ها در ابتدا صرفاً با درک رفتار بدن انسان، تاییدیه‌های مثبت و منفی را درک می‌کنند. درک تاییدیه‌های مثبت و منفی و کلیدگذاری‌هایی که توسط حیوانات و صاحبان آنها اتفاق می‌افتد، در قالب رفتار ابزارهایی است که به نام‌های رفتارشناسی گشتالت و نقش‌پذیری مقیدسازی و غیره بروز می‌دهد.

تربیت و آموزش مساوی آرامش خاطر

به هر میزان که درک بالاتری از رفتارها و نیازهای حیوان داشته باشیم می‌‌توانیم نتیجه بهتری از تربیت و آموزش خود بگیریم. این شعار فراموش نشود که تربیت و آموزش مساوی است با آرامش‌ خاطر، این درمورد تمامی موجودات چه انسان چه حیوان صادق است.
برای اینکه بتوانیم با سگ خود ارتباط برقرار کنیم لازم است تعریفی داشته باشیم از کارهایی که قرار است ما برای سگمان انجام بدیم و سگمان برای ما انجام دهد. ما متناسب با فرامین و کارهایی که برای سگمان در نظر گرفته‌ایم می‌توانیم رفتار ابزارهای متفاوتی را به‌کار ببریم که در گذشته درباره این مطلب توضیحاتی داده شده بود.

سگ ایرانی بخرم یا خارجی؟ قسمت ششم

سگ ایرانی بخرم یا خارجی؟ قسمت ششم

سه مولفه اصلی تربیتی

هر فرمان تربیتی باید سه مولفه اصلی داشته باشد که اولین مولفه نظم است، دوم مولفه نشاط است و سوم مولفه قطعیت در انجام آن حرکت است.
اینکه در هر کاری نظم را سرلوحه خود قرار دهیم، بسیار مهم است. لذا حتی اگر فرصت مناسب یا زمان زیادی برای کارکردن با حیوان خود نداریم، باید همان زمان را نظم ببخشیم و طبق نظمی که تعریف کرده‌ایم، حیوان خود را آموزش دهیم.
برای سگ بسیار مهم است که بتوانند صاحب خود را پیش‌بینی کند و با پیش‌بینی رفتار بتواند به تاییدیه‌های مثبت برسد. هر جا که پیش‌بینی سگ‌ها منجر به اشتباه شود و اشتباه پیش‌بینی کنند حیوان خود را مستحق تاییدی منفی می‌داند.
بنابراین رابطه انسان با سگ در نهایت منجر به پیش‌بینی‌هایی از هر یک از دیگری می‌شود که البته این شرایط در رابطه میان انسان‌ها نیز صادق است و انسان‌ها هم براساس پیش‌فرض‌ها و پیش‌بینی‌های خود از یکدیگر با هم‌ ارتباط برقرار می‌کنند که این پیش‌فرض‌ها و پیش‌بینی‌ها در فرهنگ‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد.

کدام سگ قیمت مناسبی دارد؟

کدام سگ قیمت مناسبی دارد؟

اهمیت نشاط در انجام تمرین‌ها

نشاط در انجام تمرین‌ها بسیار مهم است؛ زیرا وقتی سگ کاری را درست و خوب انجام دهد با صورت بشاش و شاداب صاحب خود مواجه می‌شود و در صورتی‌که کار بدی را انجام دهد که مورد نظر صاحبش نیست با صورت درهم رفته وی مواجه می‌شود.
در این شرایط سگ درمی‌یابد که در پس این ظاهر درهم رفته، تاییدیه مثبتی در کار نیست و نه به هیجان و نه به غذا خواهد رسید.
پس اینکه سگ ما درک کند و حالت خوشایند و ناخوشایند بتواند در چهره صاحب بنشیند، بستگی به فهم شما از امور تربیتی دارد.
لازم است که در هنگام کار کردن با سگ‌ها همانند آموزش دادن به کودکان به این درک برسیم که سگ ما همچون کودک نوزاد ما ادبیات فارسی، انگلیسی، فرانسوی و آلمانی نمی‌داند و معنی واژگان را درک نمی‌کند و تنها چیزی که به‌صورت غریزی درون او نهادینه شده رفتار بدن است و با آموزش به درک بازخوردهای مثبت و منفی از رفتار انسان و دیگر موجودات خواهد رسید.
داشتن نشاط باعث تغییر سرعت رفتار بدن شما خواهد شد و هر زمانی که شما بانشاط باشید سگ می‌تواند این تغییر رفتار را درک کند و هر زمانی که شما غمگین باشید این احساس بر روی رفتار بدن شما تاثیر خواهد گذاشت و این مهم‌ترین زبان برای برقراری ارتباط با حیوانات است.
پس لازم است حتماً نظم را در تمامی امور رعایت کنیم. هر نوع آموزشی که می‌خواهیم به سگمان بدهیم به همراه نشاط باشد و حتماً لازم است در موقعیت‌های مختلف از آموزه‌های خود استفاده کنیم و بدانیم که رفتارگرایی گشتالت تداعی‌گرایی و غیره در کجا کاربرد دارد.
از هر سیستم تربیتی که استفاده کنیم در صورت داشتن نظم و نشاط لازم است که هر فرمان را با قطعیت کامل انجام دهیم و تشکیک در انجام و صدور فرامین نداشته باشیم. این رفتار باعث می‌شود که حیوانات ما نیز همان‌گونه با دقت فرامین را انجام دهند.
برای درک بهتره سه زیرساخت اصلی نظم، نشاط و قطعیت می‌ توان ید از مشاوره‌های دکتر نادرخانی در مجموعه تربیتی و پرورشی سگ بیبرو استفاده نمایید.
پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/bibroclub/
تلفن تماس: ۰۹۳۶۲۶۱۵۱۷۱

آکادمی تربیت و پرورش سگ بیبرو

آکادمی تربیت و پرورش سگ بیبرو
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای