آخرین خبرها:
شناسه خبر: 31716

ما و گوسفندهای قربانی حجاج

عقب ماندگی اقتصاد ایران از تحولات اقتصاد جهانی سال ۵۳ بود که دولت وقت ایران کشتارگاه مدرنی را در عربستان ساخت و اهدا کرد تا گوسفندهای قربانی مراسم حج که باعث

ما و گوسفندهای قربانی حجاج

عقب ماندگی اقتصاد ایران از تحولات اقتصاد جهانی

سال ۵۳ بود که دولت وقت ایران کشتارگاه مدرنی را در عربستان ساخت و اهدا کرد تا گوسفندهای قربانی مراسم حج که باعث آلودگی و اسراف می‌شدند، بسته بندی و به کشورهای فقیر آفریقایی اهدا شوند!
اخبار سبز کشاورزی ؛ حسین دهباشی | البته این کار به خاطر مخالفت برخی مراجع تقلید تا سال‌ها به تاخیر افتاد، تا اینکه از حدود سال ۱۳۷۰ گوشت‌های قربانی به جای آنکه دور ریخته شوند، به مناطق فقیر دنیا مانند نیجر، سودان، سنگال، جیبوتی، سومالی، کنیا، تانزانیا، کومور، موزامبیک و موریتانی ارسال و بین درماندگان توزیع می‌شد!
اکنون در خبرها آمده ایران که حدود ۴۵ سال قبل کشتارگاهی برای کمک به قحطی‌زدگان دنیا به عربستان اهدا کرده بود، امسال از همان کشور خواسته تا اجازه دهد لاشه گوسفندهای قربانی حجاج ایرانی، به جای ارسال برای گرسنگان دیگر کشورها، به کشورمان آمده و کمیته امداد آن را بین مردم فقیر خودمان توزیع کند!
با توجه به شرایط اقتصادی کشور و افزایش شدید قیمت گوشت قرمز، به نحوی که مصرف در حد استاندارد آن برای بخش قابل توجهی از هموطنان به آرزویی دست نیافتنی تبدیل شده است، این اقدام می‌تواند تاثیری کوچک بر تنظیم بازار بگذارد.
با این حال اگر ایران را با توجه به امکانات مختلف و ظرفیت‌های عظیم بالقوه در اختیارش، به عنوان کشوری در نظر بگیریم که دارای استطاعت مالی است، در این ‌صورت تقاضا برای ارسال گوسفندهای قربانی شده، حکم گوسفند نذری فردی را پیدا می‌کند که به جای در اختیار دیگران قرار دادن آن، خود مصرف می‌کند.
مشکل اصلی در حال حاضر عقب ماندگی اقتصاد ایران از قافله تحولات اقتصاد جهانی است که موجب بروز شکاف میان سطح رفاه هموطنان با شهروندان کشورهای دیگری چون ترکیه و عربستان و امارات و کویت و مالزی شده است.
این عقب ماندگی، در شرایط عادی که همراه با ثبات سیاسی است تا حد زیادی از طریق واردات و کنترل بازار ارز، قابل پوشش است. در شرایط پرتنشی چون شرایط امروز که قیمت گوشت گوسفند به حدود 500 هزار تومان در هر کیلو رسیده، آثار خود را بروز می دهد و چنین درخواست‌هایی مطرح می‌شود که در شأن جامعه ایران نیست.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای