آخرین خبرها:
شناسه خبر: 35692

نمایشگاه اگروفود قطعه تکمیل‌کننده پازل کشاورزی

روز دوشنبه، 29 خردادماه سی‌امین نمایشگاه اگروفود به روز پایانی خود رسید و بعد از چهار روز نمایش توانمندی‌های صنایع غذایی به کار خود پایان داد

نمایشگاه اگروفود قطعه تکمیل‌کننده پازل کشاورزی
روز دوشنبه، 29 خردادماه سی‌امین نمایشگاه اگروفود به روز پایانی خود رسید و بعد از چهار روز نمایش توانمندی‌های صنایع غذایی به کار خود پایان داد تا خود را برای سی‌یکمین دوره این نمایشگاه در سال آینده آماده کند.
اخبار سبز کشاورزی ، حسین کاظمی | در سی‌امین دوره این نمایشگاه شاهد حضور حدود 700 شرکت داخلی و 120 شرکت خارجی در زمینه‌های مربوط به نمایشگاه بودیم که توانمندی‌های خود را به نمایش گذاشتند.

کم رنگ بودن بخش کشاورزی

نمایشگاه تخصصی صنایع کشاورزی، مواد غذایی، ماشین‌آلات و صنایع وابسته با نام اقتصادی اگروفود را شاید ما به نام کشاورزی و صنایع غذای می‌شناسیم و امیدواریم که در این نمایشگاه شاهد حضور بخش‌های مختلف کشاورزی و صنایع غذایی باشیم؛ اما در این نمایشگاه عملا جایی برای کشاورزی نیست و هرچه هست متخصص صنایع غذایی است.
بیشتر بخوانید: شرکت‌های دانش‌بنیان پای ثابت نمایشگاه کشاورزی
اما کمرنگ بودن یا نبود بخش کشاورزی به خودی خود نمی‌تواند ایرادی برای این نمایشگاه محسوب شود، بلکه اگر به‌درستی پیش برود، حتما اثرات مثبت خود را بر روی بخش کشاورزی هم می‌گذارد و ضمن اینکه صنایع و شرکت‌های مربوط به کشاورزی ازقبیل زراعت، باغبانی، دام و طیور، شیلات و… می‌توانند در نمایشگاه‌های دیگری نیز توانمندی‌های خود را عرضه و به نمایش بگذارند؛ کما اینکه چنین نیز هست و در طول سال شاهد برپایی نمایشگاه‌هایی از این دست هستیم.

نمایشگاه اگروفود قطعه تکمیل‌کننده پازل کشاورزی نمایشگاه اگروفود قطعه تکمیل‌کننده پازل کشاورزی

اما نمایشگاه اگروفود از چه جهاتی مهم است؟

پاسخ به این سوال بحث مفصلی را طلب می‌کند که شاید تمام آنها در موضوع بازار محصولات کشاورزی خلاصه می‌شود؛ به این معنی که در ایران همواره یکی از چالش‌های مهم بخش کشاورزی بازار محصولات آن بوده که تولیدکنندگان را به‌شدت رنج می‌دهد و زیان‌های سنگینی از نبود بازارهای مناسب به کشاورزان، دامداران، مرغداران و… تحمیل می‌کند؛ به‌طوری که گاهی تمام محصول روی دست‌شان باقی می‌ماند و هیچ بازاری برای آن پیدا نمی‌شود یا اگر هم پیدا شود به کم‌ترین بها باید دسترنج‌شان را بفروشند.
اما موضوع نمایشگاه اگروفود و شرکت‌های حاضر در آن، درست یکی از مهم‌ترین حلقه‌های مفقوده بخش کشاورزی ما را شامل می‌شود؛ یعنی صنایع تبدیلی، بسته‌بندی و بازاریابی و فروش که هر چه این صنایع رشد بیشتری داشته باشند، ارزش افزوده محصولات بخش کشاورزی نیز بیشتر خواهد شد.

اهمیت وجود صنایع قدرتمند پایین‌دستی

وجود صنایع قدرتمند پایین‌دستی در بخش کشاورزی می‌تواند مهم‌ترین چالش این بخش، یعنی بازار را پاسخگو باشد و با جمع‌آوری محصولات خام کشاورزی و تبدیل، فرآوری، بسته‌بندی و انبارداری مناسب، برای آن ارزش افزوده خلق کند و دغدغه سنگین بازار را از دوش کشاورزان بردارد.
پس اگرچه در ظاهر در نمایشگاه اگروفود جای بخش «اگرو» را خالی می‌بینیم؛ اما همین صنایع متنوع پایین‌دستی که در نمایشگاه حضور دارند همه و همه تکمیل‌کننده بخش‌های تولیدی کشاورزی خواهند بود و به خودی خود، رشد بخش کشاورزی را باعث می‌شوند و هرچه پیشرفت در صنایع مرتبط با این نمایشگاه بیشتر باشد، پیشرفت بخش کشاورزی هم بیشتر خواهد شد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای