آخرین خبرها:
شناسه خبر: 35381

ظرفیت‌های همکاری ایران و کشورهای آمریکای جنوبی در بخش کشاورزی

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، روز یک‌شنبه 21 خرداد ماه تهران را به مقصد کاراکاس، پایتخت ونزوئلا برای بازدید دوره ای از چند کشور آمریکای جنوبی ترک کرد.

ظرفیت‌های همکاری ایران و کشورهای آمریکای جنوبی در بخش کشاورزی
ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، روز یک‌شنبه 21 خرداد ماه تهران را به مقصد کاراکاس، پایتخت ونزوئلا برای بازدید دوره ای از چند کشور آمریکای جنوبی ترک کرد.
اخبار سبز کشاورزی ، حسین کاظمی | رئیسی در این سفر دوره‌ای از چند کشور مهم آمریکای جنوبی دیدار خواهد کرد تا فصل جدیدی در روابط میان ایران و این کشورها رقم بخورد.
به دلایل متعدد این کشورها ارتباطات سیاسی مناسبی با ایران دارند که این ارتباطات سیاسی، ظرفیت‌های مناسبی نیز برای روابط اقتصادی ایجاد می‌کند و در گذشته و حال نیز شاهد برخی از همکاری‌های اقتصادی این کشورها با ایران بوده و هستیم.

ظرفیت‌های همکاری ایران و کشورهای آمریکای جنوبی در بخش کشاورزی ظرفیت‌های همکاری ایران و کشورهای آمریکای جنوبی در بخش کشاورزی

همکاری در بخش کشاورزی

یکی از مهم‌ترین شاخه‌هایی که می‌تواند در مورد این کشورها مدنظر باشد، همکاری‌های دو طرفه در بخش‌های مختلف کشاورزی است و همچنین استفاده از توان طرف ها در این بخش برای تقویت همکاری‌های اقتصادی و پیرو آن تحکیم روابط سیاسی است.
نمونه‌های زیادی از ظرفیت‌ و زمینه‌های همکاری مشترک در بخش کشاورزی میان ایران و کشورهای آمریکای جنوبی وجود دارد؛ ایرانی‌ها دارای تجربه‌های ارزشمند فنی، مهندسی و اجرایی در بخش کشاورزی هستند که می‌تواند مورد توجه کشورهای آمریکای جنوبی باشد.
از طرفی ایران به‌دلیل برخورداری از اقلیم نیمه‌خشک و داشتن مشکلاتی مانند کم‌آبی، بسیاری از محصولات خود را از جمله ذرت، سویا، گندم، دانه‌های روغنی و… از طریق واردات تامین می‌کند که اتفاقا کشورهای آمریکای جنوبی از جمله مبادی مهم تولیدکننده این محصولات در دنیا محسوب می شوند.
بیشتر بخوانید: ظرفیت خرید ۳ میلیون هکتار زمین در ونزوئلا

کشت فراسرزمینی

اما فراتر از آن موضوعی که می‌تواند بسیار مورد توجه قرار گیرد، امکاناتی است که کشورهای آمریکای جنوبی می‌توانند برای کشت فراسرزمینی در اختیار ایران قرار دهند.
امروزه بسیاری از کشورهای دنیا برای ایجاد شرایط مناسب از نظر امنیت غذایی، اقدامات گسترده‌ای در کشت فراسرزمینی انجام می‌دهند و با خرید یا اجاره‌های بلندمدت زمین در دیگر کشورهایی که شرایط مناسب را دارند، اقدام به کشت محصولات مد نظر و حمل آن به کشور خود می‌کنند که در این زمینه نیز کشورهای آمریکای جنوبی، شرایط بسیار مناسبی از نظر وسعت زمین‌های حاصلخیر در اختیار دارند و نیز به دلیل برخورداری از شرایط اقلیمی و بارش‌های مناسب، می‌توان این ظرفیت را به صورت جدی مد نظر قرار داد. در کنار آن از اقبال و علاقه‌ای که این کشورها و دولت ها و مردم آن‌ها برای برقراری ارتباطات سیاسی، اقتصادی با ایران دارند، استفاده نمود و به کشت فراسرزمینی در این کشورها اهتمام داشت.
هر چند در میان هیات همراه رئیس‌جمهوری کشورمان در سفر به آمریکای جنوبی، شاهد حضور مسئولانی از بخش کشاورزی نبودیم؛ اما امیدواریم که رئیسی در این سفرها، ظرفیت‌های مشترک بخش کشاورزی را مد نظر قرار دهد و زمینه همکاری های بیشتر در این بخش را باعث شود.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای