آخرین خبرها:
شناسه خبر: 30966

واکسنی برای زنبورها

ماهنامه دام و کشت و صنعت- شماره ۲۷۱ – بهمن ۱۴۰۱

واکسنی برای زنبورها
اولین واکسن جهانی برای زنبورهای عسل آمریکا مورد تایید قرار گرفت و امیدها را برای بالا بردن مقابله با بیماری‌های زنبورعسل به عنوان یک گرده‌افشان بسیار مهم، افزایش داد.
اخبار سبز کشاورزی ؛ وزارت کشاورزی آمریکا گواهی استفاده از این واکسن را برای یک شرکت بیوتکنولوژی به منظور مقابله بیماری Foulbrood صادر کرد.
بیماری «گندیدگی لارو» ابتدا در آمریکا مشاهده شد و پس از آن به سایر نقاط انتشار یافت. این بیماری باکتریایی موجب فساد و گندیده شدن لاروها و شفیره‌های زنبور عسل و تخریب کندو می‌شود که در صورت دقت می‌توان بوی تعفن را از چنین کندوهایی استشمام کرد.
بیشتر بخوانید: بهداشت و درمان زنبورعسل در ایران
این واکسن توفیق بزرگی در حفاظت از زنبورها است و نشان می‌دهد که چگونه با مراقبت از حشرات می‌توان گام مهمی در تامین غذای جهانی برداشت. این واکسن که ابتدا در دسترس کندوداران قرار خواهد گرفت، می‌تواند که Paenibcillus عامل بیماری «گندیدگی لارو» زنبورعسل یا Foulbrood را کنترل نماید؛ که موجب از بین رفتن لاروها، شفیره‌ها و نابودی کندو می‌گردد.

واکسنی برای زنبورها واکسنی برای زنبورها

در حال حاضر معالجه‌ای موثر برای این بیماری که بخش زیادی از کندوها را آلوده می‌کند، وجود ندارد و کندوداران ناچار به از بین بردن یا سوزاندن کندوها و استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها هستند.
شناخت این بیماری توسط زنبورداران چندان سخت نیست چرا که حالت چسبناک و بوی گندیده موجود در کندو می‌تواند آن را آشکار نماید. این واکسن به کمک برخی از باکتری‌هایی که داخل ژل‌رویال قرار داده شده و توسط کارگران به ملکه خورانده می‌شود؛ وارد تخمدان ملکه می‌شود. تخم‌هایی که بعد از این مرحله، توسط ملکه گذاشته می‌شوند؛ دارای این واکسن بوده و در نتیجه در لاروها ایجاد ایمنی می‌نماید و با این روش، از مرگ تعداد بی‌شماری از لاروها جلوگیری می کند.
روند اجرایی به این صورت است که ملکه توسط معجونی از یک غذای شیرین که توسط کارگرها تهیه شده است، تغذیه می‌شود که این واکسن همراه با این معجون وارد بدن ملکه می‌گردد.
این موفقیت می‌تواند آغازی در جهت تولید واکسن‌هایی برای سایر بیماری‌های زنبورعسل و از جمله گندیدگی لارو اروپایی گردد.
با اقتصادی شدن و انتقال این واکسن به بخش‌های خدمات به کشاورزان و زنبورداران، زنبورها به‌تدریج به معجون‌های دیگری که می‌تواند مانع از نابودی تعداد بی‌شماری از کلنی‌های زنبورعسل گردد، دسترسی خواهند یافت و زنبورداران با دخالت هر چه بیشتر در این موضوع به حفظ تعداد بیشتری از کندوها اقدام خواهند کرد.
در آمریکا، بخش زیادی از گرده‌افشانی درخت‌های میوه توسط زنبورها انجام می‌شود که به‌عنوان مثال باغ‌های بادوام کاملا وابسته به این زنبورها هستند، در نتیجه سالیانه هزاران کندوی زنبورعسل در آمریکا جا‌به‌جا می‌شوند تا بتوانند به باغداران در تولید میوه کمک نمایند.
یکی از علل این نیاز به زنبورهای عسل، کاهش گونه‌هایی از زنبورهای طبیعی به دلیل از دست‌دادن محل زندگی، آسیب دیدن از سموم کشاورزی، بحران تغییرات اقلیمی، نگرانی از کاهش جمعیت حشرات در سرتاسر جهان، تهدید اکوسیستم ها و امنیت غذایی انسان‌ها است.

ماهنامه دام و کشت و صنعت- شماره ۲۷۱ - بهمن ۱۴۰۱

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای