آخرین خبرها:
شناسه خبر: 18815

پسته ایران فله ای صادر می‌شود

خوشابی مدیر صادرات مجموعه فعال در بخش خشکبار می گوید: صادرات پسته ایران به صورت فله ای انجام می شود

پسته ایران فله ای صادر می‌شود

پیش‌بینی افزایش ۱۰درصدی قیمت پسته

خوشابی مدیر صادرات مجموعه فعال در بخش خشکبار می گوید: صادرات پسته ایران به صورت فله ای انجام می شود چون برای بسته بندی و ارسال بار با هدف توزیع در سطح فروشگاه‌های خارجی با استانداردهای آنها فاصله داریم.
اخبار سبز کشاورزی : در بحث صادرات خشکبار مسائل و چالش های بسیاری پیش روی صادرکنندگان قرار دارد. این در حالی است که به گفته کارشناسان بخش، به نظر می رسد امسال تولیدات نیز کاهش جزئی نسبت به سال قبل داشته باشد و این امر نیز بر دیگر چالش های بخش صادرات دامن می زند.

با بالا رفتن قیمت دلار، پسته ایران در دنیا رقابتی نیست

اسماعیل خوشابی، مدیر بخش صادرات یک مجموعه فعال در حوزه خشکبار که به صورت تخصصی در بحث صادرات پسته فعالیت دارند و این محصول را به ۴۰ کشور دنیا ارسال می کنند می گوید: در حوزه کاری یکسری چالشهای ما در واقع چالش های داخلی است؛ یکی موضوع ارز است که باعث می شود قیمت پسته را به نوعی بالا ببرد و ما نتوانیم در بازار جهانی رقابت کنیم.
خوشابی می افزاید: الان با توجه به قیمت دلار، نرخی که ایران دارد در دنیا رقابتی نیست و می توان گفت حتی ترکیه در بخش صادرات پسته از ایران جلو افتاده است.
وی خاطر نشان می کند: بخش دیگر چالش ها به قوانین داخلی برمیگردد که گاها محدودیت های زیادی برای ما ایجاد می کند؛ به عنوان مثال مباحث گمرکی پروسه های زمانبری دارد، همچنین در مورد مجوزهای که نیاز داریم، بحث استاندارد، بحث بهداشت و موارد دیگر از جمله مسائل داخلی است که کارکرد را برای شرکتها سخت می کند.
خوشابی با تاکید بر اینکه در بخش اقتصاد خط مقدم اقتصاد کشور صادرکنندگان هستند و برای کشور ارزآوری دارند و باید دغدغه های شان رفع شود، اظهار می دارد: فاصله بین ارز نیمایی و ارز آزاد باعث می شود در زمان اقدام برای رفع تعهد بارهای ارسال شده، این فاصله برای صادر کننده مشکل ساز شود؛ به این معنا که محدودیت هایی ایجاد می کند و حجم صادرات را کم می کند.

رفع تعهد ارزی؛ اصلی ترین چالش صادرکنندگان کشور

وی تصریح می کند: بنابراین می توان گفت اصلی ترین مشکل ما صادرکنندگان رفع تعهد ارزی است. بخصوص اینکه پسته را از بازار آزاد با ارز آزاد خریداری می کنیم و برای فروش ارز صادراتی در سامانه نیما بایستی با ارزی که دولت تعیین کرده فروش داشته باشیم و این یکی از موانع دشوار است که در بحث صادرات پسته داریم.
این فعال بخش صادرات خشکبار در پاسخ به این سوال که مشکل بسته بندی را چگونه حل کرده اید که بتوانید در بازارهای خارجی سهم داشته باشید، می گوید: این دو مساله است؛ یعنی اگر بخواهیم پسته ارسالی را به منظور توزیع در سطح فروشگاه های دیگر کشورها بسته بندی و آماده کنیم تا به دست مصرف کننده برسد، در این حالت کار کردن سخت است چون در مقصد محدودیت های زیادی گذاشته است و ما با استانداردهای آنها فاصله زیادی داریم.
وی ادامه میدهد: با این وجود پسته ای که از ایران صادر می شود عمدتا پسته فله است و لذا کارهای بسته بندی برای مصارف مصرف کنندگان نهایی در مقصد انجام می شود و لذا مشکلی در این خصوص نداریم.

قیمت پسته ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش می یابد

خوشابی در پاسخ به این سوال که اینکه صادرات فله ای انجام می شود از نظر قیمتی چقدر با صادرات با بسته بندی و با هدف رسیدن به دست مصرف کننده نهایی انجام شود، تفاوت دارد می گوید: قطعا تفاوت دارد اما با توجه به تحریم ها و محدودیت هایی که در این مسیر هست نمی شود چندان روی اینکه به صورت غیر فله ای صادر کنیم متمرکز شد.
این فعال بخش صادرات پسته همچنین در خصوص وضعیت تولید پسته در سال جاری نیز می گوید: با توجه به مسائل پیش آمده همچون سرمازدگی به نظر می رسد در بحث تولید کاهش داشته باشیم و گفته می شود احتمالا برداشت پسته امسال نسبت به سال قبل کمتر باشد.
وی همچنین در خصوص پیش بینی قیمت پسته نیز می گوید: نمی توان بازار را پیش بینی کرد اما آنچه به آن فکر می کنیم این است که قیمت پسته ۱۰ الی ۲۰ درصد از قیمت فعلی بالاتر برود./بازار
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای