آخرین خبرها:
شناسه خبر: 21128

داستان تکراری چاره اندیشی برای سیب آذربایجان

همه ساله با نزدیک شدن به فصل پاییز مسئولین کشوری و استانی با برگزاری جلسات مختلف به فکر چاره اندیشی برای سیب آذربایجان می افتند.

داستان تکراری چاره اندیشی برای سیب آذربایجان

تولید سالانه بیش از یک میلیون تن سیب درختی در آذربایجان غربی

آذربایجان غربی دارای یک میلیون هکتار اراضی قابل کشت است که سالانه حدود هفت میلیون تن محصول در این استان تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می‌شود این استان یکی از قطب های کشاورزی کشور است و سالانه بیش از ۳۰ درصد سیب مصرفی کشور در این استان تولید می شود.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی ، همه ساله با نزدیک شدن به فصل پاییز مسئولین کشوری و استانی با برگزاری جلسات متعدد به فکر چاره اندیشی برای سیب آذربایجان می افتند ولی با فرا رسیدن پاییز و فصل برداشت سیب درختی قصه همه ساله انباشت سیب در کنار جاده های استان تکرار می شود و باز کشاورز می ماند و هزینه های گزاف کاشت و داشت و برداشت سیب که خریداری ندارد و به ناچار یا باید کنار جاده انباشت شود و به اسم سیب صنعتی به فروش برسد یا در سردخانه های استان به امید فروش در عید و صادرات ذخیره شود.

تعهدات ارزی چالش اصلی صادر کنندگان کشور است

نایب رییس کمسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی کشور گفت:تحریم ها صادر کنندگان کشور را با چالش هایی مواجه کرده و تعهدات ارزی بزرگترین مشکل صادرکنندگان است.
ناصر مرادی، در جلسه میز ملی توسعه صادرات سیب درختی کشور که در سالن همایش های اتاق بازرگانی ارومیه برگزار شد گفت: ایران جزو ۶ کشور برتر دنیا در تولید سیب است که البته رقابت با کشورهای دیگر در راستای تامین نیاز بازارهای هدف بسیار سخت است.
وی افزود: ایران در این‌مسیر، رقبای بسیارتوانمندی نظیر چین، ایتالیا و آمریکا دارد که در زمینه تولیدات، سورتینگ و بازاریابی بسیار پیشرفته هستند.
مرادی اضافه کرد: این کشورهای رقیب در حالی به راحتی در حال صادرات تولیدات خود در قالب قانون تجارت جهانی هستند که تحریم‌های ظالمانه سیاسی بازگشت ارز حاصل از صادرات را برای تاجران ایرانی دشوار کرده است.
نایب رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی،صنابع معادن و کشاورزی ایران گفت: در کنار تمام چالش‌های موجود بخشنامه‌های متعدد نیز صادر کنندگان کشور را فلج کرده است‌.

برداشت سالانه بیش از یک میلیون تن سیب درختی از باغات آذربایجان غربی

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این جلسه با بیان اینکه ۱۱۷ هزار هکتار باغ در استان وجود دارد، گفت: ۸۶ هزار نفر در باغهای استان اشتغال دارند.
در ادامه این جلسه،اکبر کرامتی با اشاره به اینکه ۴۷۷ سردخانه با ۹۶۰ هزار تن ظرفیت در استان فعال است، ادامه داد: ۷۰ هزار هکتار از مساحت باغی استان متعلق به سیب درختی است که سالانه بیش از یک میلیون محصول از این باغات برداشت می شود.
وی اظهار کرد: پیش بینی امسال در تولید سیب درختی ۱.۹ میلیون تن است که ۸۰۰ هزار تن آن در سردخانه ها ذخیره و قسمتی به مصرف تازه خوری می رسد.
کرامتی اضافه کرد: ۳۰ درصد از باغهای سیب درختی آذربایجان غربی قدیمی است که باید جایگزین و با کشت پایه های رویشی جدید به روز شوند.

توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی مهمترین راهکار کاهش ضایعات بخش کشاورزی است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی گفت: توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و توجه به تولید فراورده های مختلف از سیب درختی راهکاری برای کاهش ضایعات کشاورزی و افزایش درامد باغداران است.
در ادامه این جلسه جواد کرمی افزود: بهره گیری از شرکتهای دانش بنیان می تواند در افزایش تولید محصولات متنوع از محصول سیب درختی مطلوب باشد.
وی ادامه داد: توجه به محصولات جایگزین این میوه و تغییر الگوی کشت به سمت محصولات کم اب بر نیز باید در اولویت کاری مسوولان استانی مربوط باشد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی کشاورزی سنتی را چالشی برای استان بیان کرد و ادامه داد: اشتغالزایی در این بخش بالا است و توجه به رفع چالشها نیز در این راستا باید بیشتر از قبل مرتفع شود.
وی با اشاره به اینکه بیشترین سیب کشور در آذربایجان غربی تولید می شود، افزود: ضرورت توجه به محصولات کشاورزی و اشتغال ایجاد شده در این حوزه بیشتر از سایر بخش هاست.
معاون استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: لازم است از ظرفیت مرزها برای توسعه صادرات سیب استفاده شود.
وی ادامه داد:آذربایجان غربی به واسطه هم مرزی با سه کشور بهترین فرصت برای شناسایی بازار هدف و توسعه صادرات سیب را دارد که باید از این فرصت برای توسعه پایدار بخش کشاورزی استان استفاده کرد.
کرمی بیان کرد: با راه اندازی مرز کیله می توان بازارهای بیشتری را به لیست بازارهای هدف صادراتی اضافه کرد.

فریبا نبوی طهرانی فر

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای