آخرین خبرها:
شناسه خبر: 37724

کاربری ابزار جدید در پایداری کشاورزی

یک ابزار دیجیتال جدید که موجب توانمندسازی کشاورزان به‌منظور ایجاد تنوع در سیستم‌های کشاورزی پایدار می‌شود توسط گروهی از محققان کشورهای آلمان، فرانسه و چک تولید

کاربری ابزار جدید در پایداری کشاورزی

ما برای کمک به شما آمده‌ایم

اخبار سبز کشاورزی ؛ یک ابزار دیجیتال جدید که موجب توانمندسازی کشاورزان به‌منظور ایجاد تنوع در سیستم‌های کشاورزی پایدار می‌شود توسط گروهی از محققان کشورهای آلمان، فرانسه و چک تولید شده است.

تمرکز بر بخش کشاورزی

اولویت‌های بخش کشاورزی و اقتصاد وسیع و عریض و طویل آن، به شکل قابل ملاحظه‌ای همراه با زمان، متحول گردیده است. در گذشته‌های دور، تمرکز این بخش اکثرا بر چگونگی حمل محصولات و خدمات‌دهی به آن بود، ولی امروزه به طور فزاینده‌ای توجه بر جنبه‌های زیست‌محیطی، حفظ تنوع زیستی، استفاده بهینه از اراضی و تغییرات اقلیمی است.
اما فراموش نکنیم برنامه‌های جاه‌طلبانه‌ای که به علت رشد تصاعدی جمعیت در دستور کار قرار گرفته و مهم‌ترین آنها امنیت غذایی و حمایت از کشاورزی پایدار است، نیازمند حرکت به‌سمت سیستم‌های کشاورزی چندمنظوره، متنوع و با پایداری بیشتر است.
کشاورزی در عصر جدید بر نکاتی تمرکز دارد که با کسب مزایای متعدد، بتواند از کشاورزی معمولی کنونی عبور کرده و به حد و اندازه‌های بزرگ و متناسب با شرایط حاکم بر دنیا برسد. البته ایجاد توازن و تعادل بین سایر عوامل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی که بر عرصه‌های کشاورزی اثرگذاری دارند، امری اجتناب ناپذیر است. زمانی که این عوامل به‌صورت تئوری ارائه می‌شوند، قرار دادن آنها در سیستم‌های منسجم و کامل، به موضوعی تماما تکنیکی مبدل می‌شود.
کاربری دانش دیجیتال در بخش کشاورزی دارای پتانسیل بالایی است، اما زمانی که پای توسعه و گسترش چهارچوب‌ها، تکنولوژی‌ها و ابزار یک‌پارچگی داده‌ها و اطلاعات به میان می‌آید، باید به‌گونه‌ای عمل نمود که گزینه‌های مدیریتی، قابل اجرا باشند.
هم اکنون شرکت‌هایی پای به عرصه استفاده از ابزارهای دیجیتال گذاشته‌اند که قادرند به سهولت در مورد رصد وضعیت محصول، تنوع زیستی، خدمات به اکوسیستم، تصمیم‌گیری در چگونگی اداره و حمایت از عملیات تولید محصول و پشتیبانی از ارتباطات و همکاری‌ها، در خدمت بخش کشاورزی باشند.
بدیهی است چنین اطلاعاتی از طریق سیستم‌های ارتباطی ماهواره‌ای و زمینی، جمع‌آوری و ارائه می‌شود. کشاورزی دیجیتال زمانی اتفاق می‌افتد که کشاورزی، دانش، انتخاب خط‌مشی و روش اجرایی و یادگیری، با هم به کار گرفته شوند و قابلیت مورد استفاده قرار گرفتن اطلاعات، زمانی رخ می‌دهد که تعادل موثری بین رقابت‌های اقتصادی و خواسته‌های اجتماعی وجود داشته باشد.
تکنولوژی‌هایی نظیر دستکاری ژنتیکی در بذور محصولات کشاورزی برای مقاوم کردن آنها نسبت به آفات، بیماری‌ها، خشکسالی‌ها، شوری خاک و اتوماتیک کردن تولید محصولات برای ایجاد امنیت غذایی، ازجمله این نیازهای حیاتی هستند. اما در شرایطی که سیستم‌های مدرن تولید غذا نمادی عظیم از ابتکارات و نوآوری‌های انسانی هستند، قطعا بدون بروز مشکل نخواهند بود.

بسیاری فقط حرف می‌زنند

دخالت‌های کشاورزی در تولید آلاینده‌های گلخانه‌ای، آلوده کردن آب‌ها و نابودی تنوع زیستی نشانگر آن است که اکثر سیستم‌های کنونی در بخش کشاورزی، در مسیری ناپایدار قرار دارند و هنگامی که جمعیت افزایش می‌یابد، تقاضا برای انرژی بیشتر و آلودگی‌های ناشی از آن نیز شکلی تصاعدی می‌یابد.
در حال‌حاضر موانع بسیاری وجود دارد و بسیاری فقط حرف می‌زنند، اما باید کشاورزان، قانونگذاران و تصمیم‌گیرندگان، جامعه‌شناسان و آنهایی که نگران آینده هستند، گردهم آمده و با استفاده از تکنولوژی‌ها و ابزارهای جدید برای حفظ حیات در کره‌زمین تصمیم‌گیری نمایند. برای برطرف کردن چالش‌های کنونی، محققان یک روند دومرحله‌ای را در نظر قرار داده‌اند.
  • گام اول تمرکز بر طراحی یک چارچوب پایدار با اهداف و موضوعات مشخص که توسط تکنولوژیست‌های کشاورزی تعیین شده‌اند.
  • گام دوم پیاده کردن طرح و دخالت دادن سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در تولید تکنولوژی‌های جدید در بخش کشاورزی با تمرکز برای بهره‌وری بیشتر. با این همه به‌کارگیری ابزارهای جدید نباید به‌گونه‌ای باشد که کشاورز استفاده از آن را فراموش کند.
تصمیم‌گیرندگان در کاربری ابزارهای جدید باید مستقیما و رو در رو با کشاورز قرار گرفته و به او یادآور شوند که «ما برای کمک به شما» آمده‌ایم و برای رها کردن شما از شرایط بد کنونی و ناپایداری‌ها در این جا حضور داریم. برای مورد قبول واقع شدن ابزارهای جدید باید از چنین کشاورزانی حمایت مالی و عملی به اجرا در آید تا صحت این اقدامات را باور کرده و بپذیرند.
آنچه در حال‌حاضر کشاورزان بر اراضی خود انجام می‌دهند، همسایگانشان را نیز تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. به‌کار بردن دانش دیجیتال در کشاورزی مانند تقسیم کردن یک نان بین چند نفر و بر پا کردن یک کشاورزی پایدار است.

ماهنامه دام و کشت و صنعت-شماره ۲۷۶-تیر ۱۴۰۲

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای