آخرین خبرها:
شناسه خبر: 18195

کاهش 70درصدی مصرف زعفران با افزایش 300درصدی قیمت‌ها

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران با اشاره به کاهش 70درصدی مصرف زعفران در داخل با افزایش 300درصدی قیمت‌ها گفت: قیمت عمده‌فروشی زعفران یک مثقالی 180هزار تومان است

کاهش 70درصدی مصرف زعفران با افزایش 300درصدی قیمت‌ها
رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران با اشاره به کاهش 70درصدی مصرف زعفران در داخل با افزایش 300درصدی قیمت‌ها گفت: قیمت عمده‌فروشی زعفران یک مثقالی 180هزار تومان است و فروش زعفران یک مثقالی در بازار به قیمت300هزار تومان گران‌فروشی است و به همین سبب مردم از گران‌خریدن این محصول اجتناب کنند.
غلامرضا میری در گفت‌وگو با اخبار سبز کشاورزی اظهار داشت: کاهش تولید و افزایش قیمت نهاده‌ها سبب رشد قیمت زعفران در بازار شده که این امر فروش داخل و صادرات را نیز تحت تأثیر قرار داده است.
میری با اشاره به صادرات زعفران از کشور تصریح کرد: در سال 1399 حدود 325تن و در سال 1400 حدود 286تن زعفران به 67کشور دنیا زعفران صادر شد.

صادرات هر کیلو زعفران برای صادرکنندگان 15میلیون تومان هزینه دارد

وی برگشت ارز حاصل از صادرات را یکی از بزرگ‌ترین مشکلات صادرکنندگان زعفران خواند و گفت: در شرایط فعلی صادرات هرکیلو زعفران برای صادرکنندگان حدود 15میلیون تومان هزینه دارد و همین هزینه بالا سبب رونق‌گرفتن قاچاق زعفران شده است.
میری افزود: دولت صادرکنندگان را موظف کرده که ارز حاصل از صادرات را به سامانه نیما تحویل دهند، در حالی که آوردن ارز به داخل 3/5درصد مبلغ کل وجه هزینه دارد؛ به عنوان مثال هر کیلو 1600دلار قیمت دارد که برگرداندن این رقم 3/5درصد و بیش از 50دلار هزینه دارد. در ادامه و بعد از وارد شدن ارز به کشور، در حالی که قیمت ارز در بازار 33هزار تومان است، باید 26هزار تومان تحویل دولت شود که هفت‌هزار تومان هم این‌جا صادرکننده ضرر می‌کند و نیم درصد هم برای عوارض آب مجازی برای صادرات زعفران باید پرداخت شود که در کل جمع ارقام نشان می‌دهد صادرات هرکیلو زعفران برای صادرکنندگان 15میلیون تومان هزینه دارد.

قاچاقچی جای صادرکننده رسمی زعفران را گرفته است

رئیس ا تحادیه صادرکنندگان زعفران تصریح کرد: در دی ماه 1400 حدود 60درصد، در بهمن 32درصد، در اسفند 38درصد، در فروردین 1401 حدود 59/5درصد و در اردیبهشت 1401 نیز 19درصد کاهش صادرات داشتیم که دلیل آن هزینه بالای صادرات رسمی است و به همین سبب قاچاقچی جای صادرکننده رسمی را گرفته است.میری گفت: قاچاق زعفران به‌صورت مخفیانه از گمرک و یا مرزهای دیگر انجام می‌شود که این مسأله را با مسئولان در جریان گذاشتیم، ولی ترتیب اثر داده نشد و این مشکل 157هزار خانوار زعفران‌کار است؛ این در حالی است ارزآوری زعفران حدود 500میلیون دلار در سال است.
وی افزود: در شرایط فعلی دولت بخشنامه‌ای صادر و اعلام کرده صادرکنندگان می‌توانند ارز خود را به صورت توافقی به صرافی‌ها بفروشند، این در حالی است که با توجه به فروش ارز در سامانه نیما به قیمت 27هزار تومان، خریداران ارز در بیرون هم می‌گویند ارز را به قیمت نیمایی و حتی 100 تا 200تومان پایین‌تر از آن می‌خرند و دولت به این روی سکه تحویل ارز بی‌توجهی کرده است.

مهدی احمدی لفورکی ـ خبرنگار

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای