آخرین خبرها:
شناسه خبر: 34377

یک بانک و 4 میلیون و 900 هزار کشاورز

یک بانک و 4 میلیون و 900 هزار کشاورز پایگاه خبری اخبار سبز کشاورزی (مزرعه سبز) با تبریک ورود بانک کشاورزی به مزر 90 سالگی و تکامل بیشتر در تخصص و تجارب بانکداری

یک بانک و 4 میلیون و 900 هزار کشاورز

9 دهه تلاش برای رونق کشاورزی

پایگاه خبری اخبار سبز کشاورزی (مزرعه سبز) با تبریک ورود بانک کشاورزی به مزر 90 سالگی و تکامل بیشتر در تخصص و تجارب بانکداری و تعامل بیشتر با کشاورزان، بهره‌برداران و تولیدکنندگان، نگاهی دارد به تاثیرگذاری خدمات بانکی بانک کشاورزی در ارتقای امنیت غذایی.
اخبار سبز کشاورزی ؛ بخش کشاورزی یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های توسعه و پیشرفت در تمام کشورها، به‌ویژه کشورهای در حال توسعه به حساب می‌آید و بیشترین نیروی کار و سرمایه‌‌گذاری در این بخش دیده می‌شود؛ «بانک کشاورزی» نیز به‌عنوان قطبی مالی که در زمینه‌های مالی و کمک تسهیلاتی به کمک این بخش می‌آید، دارای اهمیت ویژه‌ای است.
بانک کشاورزی پس از انقلاب با ترکیب دو بانک «تعاون کشاورزی» و «توسعه کشاورزی» و تعدادی مؤسسات اعتباری وابسته به وزارت کشاورزی ایجاد شد. هر چند سابقه این بانک به سال 1312 خورشیدی باز می‌گردد، اما با گذشت 9 دهه از فعالیت این بانک شاهد تحولات و تغییراتی در نام این بانک و اساس‌نامه و ماموریت‌های آن هستیم که همگی در راستای تامین مالی بخش کشاورزی و زیربخش‌های آن صورت گرفته است.
بیشتر بخوانید: رشد ۱۰۰ درصدی ضمانت‌نامه‌های بانک کشاورزی

کشت قراردادی گندم به ۲ میلیون هکتار می‌رسد؟ کشت قراردادی گندم به ۲ میلیون هکتار می‌رسد؟

تولید قدرتمندترین سلاح برای مقابله با تهدیدات ‏

اکنون بانک کشاورزی ۱۹۱۴ شعبه دارد که ۱۱۵۳ شعبه در مناطق روستایی و کشاورزی خدمات تخصصی بخش کشاورزی را ارائه می دهند و تعداد ۷۶۱ شعبه نیز در شهرها به ارائه خدمات تجاری مشغول هستند و ۳۶ شعبه نیز به ارائه خدمات ارزی و بین‌المللی مشغول‌ هستند. باید توجه داشت که تولید محصولات کشاورزی و تامین امنیت غذایی، قدرتمندترین سلاح برای مقابله با تهدیدات ‏خارجی محسوب می‌شود؛ زیرا هیچ تهدیدی کشوری را که بتواند غذای مردم خود را با تکیه به توان و ظرفیت‌ داخل تامین کند، کارساز نخواهد بود.‏
تولید غذا در بخش کشاورزی زمانی ارزش بیشتری پیدا می‌کند که بدانیم منابع آب و خاک محدود است و در کنار آن عواملی مانند تغییرات اقلیمی نیز شرایط تولید ‏را هر سال سخت‌تر می‌کند؛‏ بنابراین هر افزایشی در تولید محصولات کشاورزی نتیجه غلبه بر مشکلات در داخل و خارج و همچنین نویدبخش غلبه‌بر مشکلات اقتصادی و حتی موانع سیاسی است.‏

بهبود تراز تجاری بخش کشاورزی

مقایسه تراز تجاری بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۱ با سال ۱۴۰۰ گویای این واقعیت است که تراز تجاری بخش کشاورزی با نقش فعال بانک کشاورزی و 90 سال فعالیت مستمر این بانک در حمایت از کشاورزی، از لحاظ وزنی هشت و بیست دهم درصد بهبود پیدا کرده است، در صورتی که از لحاظ ارزشی 11 و نه دهم درصد کاهش یافته است.
این کاهش صادرات در سال ۱۴۰۱ را می‌توان تحت تأثیر عواملی چون کاهش عرضه برخی اقلام مهم صادراتی (پسته) به دلیل از شرایط اقلیمی (مقدار صادرات پسته در سال ۱۴۰۱ به میزان ۵۸ درصد و ارزش آن ۵۷ درصد کاهش یافته است)، افزایش نیافتن قیمت جهانی کالاهای صادراتی ایران، اعمال محدودیت‌های مقطعی در داخل کشور برای برخی کالاهای صادراتی و اعمال محدودیت‌های تجاری توسط برخی شرکای تجاری از جمله عراق دانست.

رشد ۵۸ درصدی مشتریان فعال بانکداری مجازی بانک کشاورزی رشد ۵۸ درصدی مشتریان فعال بانکداری مجازی بانک کشاورزی

نقش بانک کشاورزی در تأمین اعتبار بخش کشاورزی در ایران

متاسفانه بخش کشاورزی کشور با وجود اهمیت اقتصادی، اجتماعی و امنیتی فراوانی که دارد؛ به اندازه کافی مورد توجه قرار نمی‌گیرد. کشاورزی ایران با داشتن ویژگی‌های بسیاری همچون چهار فصل بودن، ظرفیت بالایی برای تبدیل شدن به موتور محرکه اقتصاد و جایگزینی نفت را دارد و در فرآیند تأمین اعتبار بخش کشاورزی در ایران، بانک کشاورزی اهمیت ویژه‌ای دارد. هر ساله بانک کشاورزی تسهیلات قابل ‌توجهی را برای حمایت از تولید محصولات استراتژیک و حمایت از تولیدکنندگان پرداخت می‌کند. در سال گذشته نیز این بانک خدمات بسیاری را برای رونق و توسعه بخش کشاورزی، تامین امنیت غذایی، اشتغال‌زایی و کارآفرینی انجام داد و توانست نقش خود را در تامین مالی بخش کشاورزی و حمایت از فعالان این بخش به‌درستی ایفا کند.
بیشتر بخوانید: گام بزرگ بانک کشاورزی در ارائه سرویس‌های سامانه صیاد

تامین نیاز کشاورزان خرد

بانک کشاورزی در یک‌سال گذشته بخشی از تسهیلات اعطایی را به وام‌های زیر 100 میلیون تومان اختصاص داد تا با تامین نیاز کشاورزان خرد در مسیر تحقق شعار رشد تولید و مهار تورم گام بردارد.این بانک، در راستای تحقق شعار مهار تورم و رشد تولید در سال گذشته بیش از یک میلیون و ۵۰ هزار فقره تسهیلات به ارزش حدود ۱۸۸ هزار میلیارد تومان پرداخت کرده که متقاضیان خرد ۷۷۰ هزار میلیارد تومان دریافت کرده‌اند که نشان‌دهنده حمایت این بانک از بهره‌برداران و تولیدکنندگان کشاورزان بوده است و در واقع با هدایت منابع به‌سمت تولید در بخش کشاورزی به دنبال تحکیم پایه‌های امنیت غذایی کشور است.

اعتبارات بانک کشاورزی برای تامین تقاضاها کافی نیست

بانک کشاورزی در سال‌های اخیر نسبت به پرداخت تسهیلات به فعالیت‌هایی مانند تولید محصولات استراتژیک کشاورزی، اشتغال پایدار روستایی و عشایری، توسعه مکانیزاسیون، توسعه کشت گلخانه‌ای، توسعه سامانه‌های نوین آبیاری و تأمین مالی خرید گندم اقدام کرده است. با وجود این اعتبارات این بانک برای تامین همه تقاضاها کافی نیست، از این رو مسئولین اگر خواهان رسیدن به خودکفایی در تولید محصولات اساسی کشاورزی هستند، باید نسبت به تأمین و تقویت بیشتر منابع بانک کشاورزی اقدام عملی کنند تا اعطای تسهیلات بانک افزایش پیدا کند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای