مناقشه‌ای که بیش از یک ماه در جریان است

0
بالاخره خرید مناقشه برانگیز میوه شب عید که سال‌های متمادی غالبا و البته با یکی دو سال استثناء، از سوی سازمان مرکزی تعاون روستایی انجام می‌شد، امسال به صحنه زد و خورد و افشاگری بی‌سابقه‌ای منجر گردید که نتیجه آن حیرت بینندگان صدا و سیما در سراسر کشور را برانگیخت.
به گزارش مزرعه سبز به نقل از کاج پرس، مناقشه ای که بیش از یک ماه است در رسانه های تخصصی، پایگاه های خبری رسمی و فضاهای مجازی جریان دارد تا به آنجا کشید که دکتر قادری فر، مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی و معاون وزیر که سابقه طولانی در حوزه کشاورزی ندارد، پس از تایید خرید ایشان توسط دکتر ساداتی نژاد در ارومیه، جرات کرد پا به میدان برنامه ای جنجالی بگذارد تا شبهات و ابهامات بسیاری در رابطه با این خرید مناقشه برانگیز را برطرف کند و به مسئولان، به ویژه نمایندگان مجلس، افکار عمومی و رسانه ها اعم از تخصصی که پیش از این در تحلیل های عمیق به موضوع این خرید مسئله دار پرداخته بودند و در نهایت گزارش زنده و مستند آذری بقا، خبرنگار صدا و سیما که 25 بهمن ماه انتشار یافت پاسخ دهد.

مناظره ای که بر ابهامات افزود

برنامه توسط دکتر قالیباف مجری توانا، مجهز به اسناد و مدارکی که از سوی فعالان بخش کشاورزی و رسانه های تخصصی و البته بعضی از فعالان تعاونی های روستایی از درون این سازمان که در اختیارش قرار داده بودند اجرا شد که سرانجام خوبی برای دکتر قادری فر در پی نداشت.
قادری فر که با ادعای بسیار و به گمان رفع ابهامات به این مناظره آمده بود بر ابهامات افزود و این مناظره را به صحنه افشاگرانه کم سابقه ای در مورد این معامله تبدیل کرد.
از سوی دیگر، طراحان مناظره، چیدمانی منطقی و منصفانه، از متبحری، عضو هیات مدیره اتحادیه بارفروشان و باغدار سیب و فصاحت، رئیس سازمان میادین میوه و تره بار که مدت کوتاهی در عهده وزارت خاوازی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران بود ترتیب داده بودند تا در گفتگویی، چند و چون واقعیت آنچه قادری فر مدعی آن بود را روشن کنند.

اتهام نفوذ دلالان در رسانه های تخصصی و صدا و سیما

قادری فر به گفته خودش، آمده بود تا همگان از جمله صدا و سیما که به زعم وی، آلت دست واسطه ها قرار گرفته اند و نفوذ دلالان در رسانه ها تا آنتن صدا و سیما را افشا کند. البته آذری بقا که گزارش این خرید مناقشه آمیز را تهیه کرده بود خودش حضور نداشت ولی گزارشش کامل پخش و به قسمت هایی از آن در طول برنامه استناد می شد.
گفتنی است از نویسندگان و رسانه ها و پایگاه های خبری تخصصی بخش کشاورزی که با اطلاعات کافی حتی پیش از گزارش آذری بقا به این خرید بحث برانگیز پرداخته بودند، نه نامی برده شد و نه نماینده ای حضور داشت.
خلاصه، در این مناظره و در همان ابتدا، رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی وارد قیاس های مع الفارق و موضوعاتی شد که غالبا برای دوری از اصل موضوع و سفسطه آمیز است که مجری برنامه با هوشیاری جلوی آن را گرفت و تاکید کرد که سر اصل مطلب برود و بگوید آیا درست است در شرایطی که کف میادین اصلی میوه و تره بار، سیب حداکثر کیلویی 8 هزار و پانصدتومان و پرتقال تامسون درجه یک نام و نشان دار، حداکثر 7 هزار و 500 تومان بوده، ایشان از طریق مشاور و همه کاره اش، علی شاه میری این دو کالا را در ابعاد 60 هزار تن از قرار هر کیلو 13 هزار و 500 و 14 هزار و 500 تومان به رغم اینکه این قیمت ها در قرارداد بیشتر نیز بوده است خریداری کرده است؟

تکذیب خریداری سیب و پرتقال از باغداران

قادری فر طبق معمولِ تمام کسانی که در گفتارهای خود پشت یک موضوع ارزشمند سنگر می گیرند تا حرف خود را از آن طریق اثبات کنند، به صراحت نگفت بله، با این قیمت خریداری کرده ایم، اما ادعا کرد میوه ها را سر درخت و به حمایت از باغداران سیب و پرتقال در 4 نقطۀ کشور خریداری کرده اند و سورتینگ (جدا سازی) و بسته بندی آنها تا حمل و نقل و انبار و سردخانه هزینه بسیار داشته است.
این موضوع از سوی علیرضا متبحری، باغدار سیب و عضو هیات مدیره بارفروشان به شدت تکذیب و به نوعی افشا شد که این خرید، از باغداران سیب و پرتقال نبوده، بلکه تمام محموله به صورت مهیا، بسته بندی شده و آماده حمل به سردخانه خریداری شده است و متبحری گفت: بر فرض محال، اگر خرید این دو قلم سر درختی هم انجام شده باشد، حداکثر هزینه اقلام گفته شده 1200 تومان می شود که قادری فر وسط حرف متبحری آمد و گفت: ما 1000 تومان محاسبه کرده ایم. متبحری گفت: چه بدتر! زیرا شما با احتساب تمام هزینه ها می بایست این دو قلم میوه را حداکثر 9 تا 10 هزار تومان وارد سردخانه کرده باشید.
وی افزود: اینجانب 20 سال سابقه فعالیت در میدان را دارم و یک باغدار سیب نیز هستم و می دانم وقتی که شما اقدام به خرید کردید یک دانه سیب هم روی درخت نبوده و شما اصلا خریدی روی درخت انجام نداده اید، همه سیب ها در آن زمان چیده شده و در انبار یا سردخانه بوده اند.
خلاصه، قادری فر به رغم ادله بسیار و گزارش مستند آذری بقا و نظرات فصاحت مدیرعامل میادین میوه و تره بار که گفت این خرید، غیر حرفه ای و 30 تا 40 درصد از قیمت روز بازار بالاتر بوده است واقعیت را نپذیرفت و ادعا کرد که اینطور نبوده، اما بالاخره نگفت ماجرا از چه قرار بوده است و با پریدن میان حرف سایر مهمانان قصد واژگونی میز مناظره را داشت که مجری توانا و مسلط با مدیریت موضوع مناظره را به حالت طبیعی برگرداند.

حمایت وزیر از خرید قادری فر

به نظر می رسد اگر دکتر ساداتی نژاد در ارومیه از این خرید قادری فر آن هم با آن جملات دفاع و حمایت نمی کرد ایشان جرات نداشت در مقابل میلیون ها بیننده صدا و سیما اینگونه ناشیانه از این خرید مسئله دار دفاع کند.
تمام توجیهات دکتر قادری فر با صراحت از سوی متبحری عضو هیات مدیره اتحادیه بارفروشان با استناد به تجربه و واقعیت بازار به شدت رد شد. حتی برخورد محافظه کارانه توام با مدارای فصاحت کمکی به رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی نکرد و ایشان هم این خرید را غیر متعارف و بالاتر از قیمت های بازار ارزیابی کرد.
واقعیت این است به رغم تمهیدات گسترده ای که توسط ایادی قادری فر چه کارمندانش چه رسانه های اندک ناشناس با تهیه و پخش کلیپ های نارسا و غیر مستدل قبل از حضور در این مناظره ایشان نتوانست اتهامی که به رسانه های تخصصی و صدا و سیما به عنوان عاملان دلالان و مافیای جعلی نجات بخش ایشان و مسئولان واقعیت گریز وارد ساخته بود، اثبات کند.

قضاوت نهایی از آن مردم است

در این بخش از مناظره دکتر قالیباف بحث خرید 13 هزار و 500 و 14 هزار و 500 تومان برای پرتقال و سیب را خاتمه یافته تلقی کرد و گفت: قضاوت نهایی با مردم، تصمیم گیرندگان و تصمیم سازان اقتصادی و نهایتا کمیسیون کشاورزی مجلس است و وارد بحث افشاگرانه جدیدی شد و از قادری فر پرسید که چه شرکتی مسئولیت بازرسی این خرید 60 هزار تنی را بر عهده داشته است؟ این شرکت کجا ثبت شده؟ چقدر سابقه کار دارد؟ چقدر پول گرفته است؟ و قادری فر را در مقابل پاسخ به این سوالات قرار داد.
ایشان که با هدف رفع ابهام و شبهه های بسیار در این خرید آمده بود و در دور اول مناظره به طور کامل شکست خورده بود و نتوانست دلایل خود را برای اثبات این ادعا که دلالان و مافیا در رسانه ها و صدا و سیما نفوذ کرده اند، افشا کند، در پاسخ به این سوالات نیز به اصطلاح عامیانه به تته پته افتاد که نمیدانم این شرکت در کجا ثبت شده، چقدر سابقه کار دارد، چقدر پول گرفته و جواب های این چنینی که شاید نامش سیمرغ است، در استان مازندران ثبت شده و نهایتا به مجری گفت زنگ بزنید به معاون مالی اداری سازمان و جزئیات را بپرسید.

ماجرای شرکت تاره تاسیس آهنگر کلا

در ادامه، قالیباف مجری برنامه، آخرین تیر افشاگری را از کمان رها کرد و شمشیر از نیام برکشید و گفت: جهت اطلاع شما آقای دکتر قادری فر، مدارک و مستندات حاکی از آن است که این شرکت در روستای آهنگر کلا از توابع کیاکلاه قائمشهر زادگاه شما در تیرماه گذشته شکل گرفته، با سرمایه صد هزار تومان ثبت شده و تاکنون هیچگونه سابقه بازرسی کالا نداشته است!
در این مرحله از مناظره، قالیباف خطاب به دکتر قادری فر گفت: حتما نمی دانید این شرکت تازه تاسیس بابت هر کیلو سیب و پرتقال در ابعاد 60 هزار تن چقدر دستمزد گرفته است؟ که رئیس سازمان تعاون روستایی گفت: 65 تومان ولی نگفت این شرکت تازه تاسیس شده در آهنگر کلای کیاکلا یعنی زادگاه ایشان بابت این معامله چقدر دستخوش گرفته و چرا در میان 125 شرکت معتبر صاحب نام با سوابق چندین ساله بازرسی های تخصصی و از این دست به یکباره چنین شرکتی که دکتر قادری فر ادعا می کند از وجود آن در زادگاهش اطلاعی ندارد برای بازرسی کالا انتخاب شده است؟
با این توصیف همانگونه که مجری گفت و خود قادری فر نیز به نوعی اعتراف کرد نه تنها ابهامات و شبهات این معامله برطرف نشد بلکه ابهامات تازه ای نیز اضافه شد و مردم در جریان کارهایی قرار گرفتند که فراتر از گزارش رسانه های تخصصی و خبرنگار صدا و سیما (آذری بقا) بود.
مردم به لایه های زیرین این معامله پی بردند. رئیس تازه وارد سازمان مرکزی تعاون روستایی که عملا یک شخصیت به شدت ضد مطبوعات، رسانه منتقد و تنویر افکار عمومی است؛ باور نمی کرد که مجری دست در قوطی اطلاعات بکند و چنین مدارک مستندی ارائه دهد و به صراحت بگوید این پیمان بازرسی در سامانه بازرسی دولت ثبت نشده است و دارای چنین ویژگی هایی است!

آیا توجیهات قادری فر را مردم می پذیرند؟

از سوی دیگر مردم که ذهنیت بدبینانه ای نسبت به احتمال فساد و رانت خواری در میان بعضی از مسئولان را دارند، در این مناظره باور نمی کنند که همه این اتفاقات بر حسب تصادف و با حسن نیت تیم دکتر قادری فر صورت گرفته حتی اگر چنین بوده باشد جای پرسش بسیار دارد؛ به زبان ساده، مردم و بینندگان این برنامه متقاعد نشدند که این معامله در جهت منافع کشاورزان و نهایتا مردم بوده است.
گفتنی است اتهاماتی از سوی ایشان به طرف دیگر مناظره که شما دلال هستید یا از دلالان دفاع می کنید با جواب قاطع، صریح و برنده متبحری که شما خودت از هر دلالی دلال تر هستی مواجه شد. متبحری عضو هیات مدیره اتحادیه بارفروشان، چند بار به قادری فر گفت بهتر است با مردم صادق باشید و صادقانه صحبت کنید و از خرید سیب در ارومیه و انتقال آن به سردخانه های دماوند با این هدف که این سیب ها در دماوند تولید شده اند اشاره کرد و گفت: قصد ندارم همه چیز را در این مصاحبه به رغم عصبانیتی که دارم بیان کنم.

احتمال مشورت قادری فر با وزیر برای حضور در مناظره

در جمع بندی نهایی و در متن این مناظره و روح حاکم بر آن باید گفت دکتر قادری فر تا توانست به شعور مردم با این گمان و تصور که مورد حمایت بی قید و شرط وزیر، نهادهای ناظر بازرسی کل کشور و نهادهای قضایی است توهین کرد. لذا اصراری نداشت که مردم را متقاعد کند که حقیقت ماجرا چیست و یا اعتراف به اشتباه یا تخلفی در این خرید کند یا از مردم و باغداران عذرخواهی کند.
زیرا وقتی در مقابل پرسش مجری برنامه قرار گرفت که این شرکت تازه تاسیس کیاکلاهی، چقدر برای انجام این کار پول دریافت کرده است، موضوع را شخصی کرد که بازرسی و نیروهای ناظر و نهادهای مرتبط جواب شما و مردم را با برسی پرونده مالی من خواهند داد.
نکته دیگر اینکه؛ باید از ایشان پرسید اگر قرار است ابهامات طرح شده رسانه ای و افکار عمومی در صدا و سیما برای مردم برطرف شود چرا موضوع را احاله می دهید به بررسی نهادهای قضایی، بازرسی و ناظر؟ در این صورت چه نیازی بود وارد چنین میدان مناظره ای شوی؟ آن هم با دست خالی و یک ورق برگ مناقصه که گفته می شود در آن فقط یک یا دو شرکت برای بازرسی معامله بزرگ شرکت کرده اند؟

درک وزیر از رسانه ها و مطبوعات زرد

بدون تردید قادری فر معاون وزیر قبل از حضور در این مناظره با وزیر مشورت کرده است و از حمایت ایشان نیز برخوردار بوده، کما اینکه دکتر ساداتی نژاد در ارومیه و فقط چند روز قبل از این مناظره و در پاسخ سوال خبرنگاران که ماجرای این خرید پر مناقشه و شبهه ناک چه بوده است، ضمن تایید صحت تمام و کمال مراحل این خرید توسط تیم قادری فر گفت: آنچه گفته می شود کار مطبوعات زرد است.
بدون شک اگر وزیر معنی و مفهوم مطبوعات زرد را می دانست در مورد این معامله مسئله دار که توسط رسانه ها از جمله صدا و سیما افشا شده بود کلمه رسانه های زرد را به کار نمی برد چون رسانه های زرد بخش خصوصی، به ویژه در حوزه سیاسی رسانه هایی هستند که همواره به تعریف و تمجید از وزرا و دولت ها و تایید عملکرد و اقدامات آنها می پردازند نه آن دسته از رسانه هایی که خطاهای دولت ها را با قبول مخاطرات منعکس می کنند و غضب های حاصل از خشم مسئولان متخلف را به جان می خرند.
در پایان گفتنی است طبق اسناد و مدارک موجود، شاهان قاجاریه رسما مردم را نوکران خود می دانستند و هر گونه توضیح در مورد کارهایشان را برای مردم یعنی نوکران خود خلاف شأن پادشاهی می دانستند حتی در مورد شخصیت هایی چون امیر کبیر می گفتند نوکران خاصه و لزومی نمی دیدند به اشتباهات خود در ملاء عام یا خاص اعتراف کنند.

انتظار مردم از کمیسیون کشاورزی مجلس

گویا در این مناظره دکتر قادری فر نیز احساس می کرد نباید به شبهه یا تردیدهای به وجود آمده از سوی رسانه ها و افکار عمومی پاسخ دهد و یا اشتباهات یا تخلفات این خرید را بپذیرد و جواب نهایی را محول به بررسی و قضاوت نیروهای ناظر ارجاع داد.
البته کمیسیون کشاورزی مجلس اعلام کرده است که موضوع را بررسی خواهد کرد طبعا سعی دارد پاسخی منطقی و مقبول برای مردم ارائه دهد. بر فرض هم که مجلس هم مدارا جویان و بدون بررسی همه جانبه به موضوع بپردازد، صحنه واقعی بازار و توزیع هوشمند میوه و واکنش مردم که منتظر دریافت به موقع محموله های خود هستند. پس از تاخیر های چند روزه قضاوت نهایی خود را در مورد قیمت و کیفیت محموله های ارسالی بازرگام که الان به چندین قلم رسیده اند در مورد دولت خواهند کرد.
مقاله قبلیصادرات فلفل دلمه به روسیه از سرگرفته می‌شود
مقاله بعدیموازی‌کاری شرکت‌های خصوصی زیر نظر اداره تعاون با تعاونی‌ها

پاسخ شما

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید