خرمای ایران به جایگاه خود در تجارت جهانی دست نیافته

0

تولید خرمای مجول مراکشی در جنوب ایران

در حالی ایران سومین تولید کننده برتر خرما در جهان است که به گفته صدیقی صادر کننده این محصول، به دلیل تحریم ها، ضعف در بسته بندی و سورتینگ ایران هنوز به جایگاه واقعی خود در تجارت جهانی دست نیافته است.
اخبار سبز کشاورزی: محصول خرما از جمله محصولات انحصاری است که تولید آن نیاز به شرایط آب و هوایی خاص و ویژه ای دارد و در کشورهای محدودی قابلیت کشت و تولید دارد. ایران نیز جزو تولید کنندگان مطرح در این حوزه است به طوری که بر اساس جدید ترین آمار منتشر شده از سوی سازمان فائو در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ ایران سومین تولید کننده محصول خرما از نظر حجم تولید بوده است.

ضعف در بسته بندی محصول خرمای ایران

به عبارت بهتر فائو می گوید: در مدت نامبرده کشور مصر تولیدی حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن داشته است و در جایگاه اول قرار گرفته است. از سوی دیگر عربستان سعودی نیز با رقم زدن تولیدی بیش از یک میلیون و ۵۴۰ هزار تن دومین تولید کننده برتر بوده و ایران نیز در این سال تولیدی حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن داشته و به این ترتیب سومین تولید کننده برتر این محصول در دنیا است.
با این وجود برخی کارشناسان معتقدند ایران آنطور که شایسته است نتوانسته جایگاه خود را در بازارهای جهانی پیدا کند و نیازمند یکسری کارهای زیرساختی است.

جایگاه خرما در سبد غذایی مردم تقویت شده است

محمد علی صدیقی، صادر کننده خرما در خصوص جایگاه ایران در بازار داخلی و جهانی خرما می گوید: جایگاه خرما در سبد غذایی مردم تقریبا در سالهای اخیر تقویت شده است و از لحاظ منطقه ای، کیفیت و قیمت این فرصت را ایجاد کرده که آحاد مردم از خرما استفاده بهینه می برند هرچند که به نقطه استاندارد داخلی هنوز نرسیده است.
صدیقی می افزاید: ایران به عنوان اولین تولید کننده بهترین نوع خرما در دنیا مطرح است اما متاسفانه جایگاه اصلی اش را در تجارت جهانی به دست نیاورده است.
وی ادامه می دهد: در واقع عواملی مانند تحریم ها و همچنین ضعف در بسته بندی و سورتینگ باعث شده که تا حدودی از دنیا عقب باشیم و لذا خرما نیز مانند محصولاتی همچون پسته و زیتون در کشورهای دیگر مثل ترکیه بازتولید می شود و به کشورهای اروپایی صادر می شود. در صورتی که در ترکیه حتی یک نخل هم وجود ندارد.

بهبود وضعیت خرمای ایران در گروی رفع مشکلات سیاسی است

این فعال بخش خرما خاطر نشان می کند: با این وجود یک روند رو به رشد در زمینه صادرات خرما و تولید خرما رخ داده و تنوع ایجاد شده است؛ به طوری که اخیرا یک محصول غیر بومی را در ایران داشته ایم.
وی می گوید: این محصول جدید در واقع خرمای مجول است که اصالتا مراکشی است ودر منطقه بوشهر و منطقه جنوبی استان فارس آن را کشت کرده اند و الان به بار رسیده است. بنابراین با توجه به شرایط خوبی که برای خرمای ایران ایجاد شده باید امیدوار بود که با رفع مشکلات سیاسی وضعیت خرمای ایران در بازارهای جهانی بهتر از این باشد.
صدیقی با تاکید بر اینکه خرما یک محصول انحصاری است و اینطور نیست که در همه جای دنیا تولید شود، می افزاید: طبیعتا عراق به دلیل کمیت و ایران هم به دلیل کیفیت در اولویت هستند. لذا طبیعتا به دلیل انحصاری بودن محصول، بازار جهانی خوبی دارد و مثل اقلامی همچون پسته که در آمریکا و چین کشت می شود، رقابتی نیست.
گفتنی است آمارهای سازمان فائو نشان می دهد: در سال ۲۰۲۰-۲۰۲۱ امارات متحده عربی بزرگترین صادر کننده خرما در جهان بوده و صادراتی بالغ بر ۲۴۰ هزار تن رقم زده است. به این ترتیب حدود ۱۷درصد از حجم صادرات جهانی خرما را به خود اختصاص داده است.
همچنین این داده ها نشان می دهد: عربستان با صادراتی بیش از ۲۱۴ هزار تن خرما در حایگاه دوم است و عراق نیز با رقم زدن صادراتی حدود ۲۰۸ هزار تن سومین صادر کننده برتر محصول خرما در جهان است.
این در حالی است که فائو می گوید: در مدت نامبرده ایران بیش از ۲۰۳ هزار تن خرما روانه بازارهای جهانی کرده است و به این ترتیب چهارمین صادر کننده بزرگ دنیا محسوب می شود./بازار
مقاله قبلیدر آستانه تابستان قیمت بستنی هم افزایش یافت
مقاله بعدیهمه در راستای صیانت از تولید داخل حرکت کنند

پاسخ شما

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید