آخرین خبرها:
شناسه خبر: 7415

تحریم‌ها مانعی برای صادرات خرمای ایران

تحریم‌ها، گرانی کاغذ، بی‌آبی و خشک‌سالی و وجود دلالان و واسطه‌ها از جمله بحران‌هایی است که در سال‌های گذشته نخلداران با آن مواجه بودند

تحریم‌ها مانعی برای صادرات خرمای ایران

تحریم‌ها، گرانی کاغذ، بی‌آبی و خشک‌سالی و وجود دلالان و واسطه‌ها از جمله بحران‌هایی است که در سال‌های گذشته نخلداران استان‌های مختلف کشور با آن مواجه بوده‌اند و بی‌شک چشم امید کشاورزان نخلدار کشور بیش از گذشته به حمایت و رسیدگی دولت و عملی شدن وعده‌های داده شده است. در این باره محسن رشیدفرخی، رئیس انجمن ملی خرما ایران، معتقد است گاهی رسیدن محصول به بازار هدف برای محصولات داخلی 80 روز زمان می‌برد، این در حالی است که کشورهایی که محصول مشابه ما را تولید می‌کنند حداکثر در بازه زمانی 25 روزه کالا را به مقصد می‌رسانند.
رشیدفرخی گفت: این تصور وجود دارد که درخت خرما نیاز چندانی به آب ندارد؛ اما باید بگویم که در واقع چنین نیست، از این‌رو بهتر است که این محصول در مناطقی که آب کافی دارد، کشت شود.
وی با بیان اینکه خشک‌سالی در تمام اکوسیستم‌های طبیعی تاثیر می‌گذارد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه خشک‌سالی در بحث تولید خرما تاثیر خود را مشهود و ملموس نکرد. البته برخی سوءمدیریت‌ها در زمینه مصرف آب در خوزستان و سیرآب کردن برخی از نخلستان‌ها با آب شور باعث شد تعدادی از نخلستان‌های این منطقه را از دست بدهیم.
رئیس انجمن ملی خرما ایران با اشاره به پایان یافتن برداشت محصول گفت: سالانه متوسط برداشت محصول حدود یک میلیون و 200 هزار تن است که در سال جاری به این میزان از تولید دست یافتیم. رشیدفرخی با بیان اینکه صادرات 30 درصد از حجم تولید به معنای موفقیت در روند صادرات است، گفت: موفقیت در صادرات مشروط به مدیریت صحیح داخلی و رغبت بازارهای خارجی دارد.

قوانین یک شبه صادراتی بلای جان صادرات

رشیدفرخی آینده صادراتی محصولات کشاورزی به‌ویژه خرما را مبهم خواند و افزود: قوانین یک شبه درباره صادرات باعث شده است که بسیاری از صادرکنندگان با اطمینان در این بازار ورود نکنند؛ چراکه این نگرانی همواره وجود دارد که قوانین ممنوعیت صادرات محصولات کشاورزی اعمال شود. چنین مشکلی در سال 97 برای صادرکنندگان خرما ایجاد شد و به راحتی کشورهای رقیب بازارهای هدف ما را از آن خود کردند.
وی با اشاره به تاثیر تحریم‌ها در حمل و نقل محصولات کشاورزی بیان کرد: گاهی رسیدن محصول به بازار هدف برای محصولات داخلی 80 روز زمان می‌برد؛ این در حالیست که کشورهایی که محصول مشابه ما را تولید می‌کنند حداکثر در بازه زمانی 25 روزه کالا را به مقصد می‌رسانند. به گفته رشیدفرخی، بازگشت ارز از دیگر مشکلات پیشرو صادرکنندگان است.
کمبود و گرانی کاغذ برای بسته‌بندی‌های
رئیس انجمن ملی خرما ایران تصریح کرد: کمبود و گرانی کاغذ قدرت ابتکار و انگیزه را برای بسته‌بندی‌های جدید و بازارپسند گرفته است. صادرکنندگان نیاز دارند که سلایق جدید بازار را رصد کنند و این مهم درصورتی امکان‌پذیر است که صادرکنندگان بتوانند در نمایشگاه‌های بین‌المللی حاضر و با بسته‌بندی‌های جدید و علایق مردم در کشورهای دیگر آشنا شود. به گفته این فعال اقتصادی، کشور تونس هفتمین کشور تولیدکننده خرما در جهان است؛ اما در بحث بهره‌وری و صادرات در رتبه نخست قرار دارد.
رشیدفرخی با اشاره به بالا بودن تولید خرما در استان‌های خوزستان و بوشهر افزود: در این استان‌های محصول خوبی داشتیم و امیدواریم با بازنگری در قوانین صادراتی شاهد دپو خرما در سال جاری نباشیم.
رئیس انجمن ملی خرما ایران با بیان اینکه اگر اقتصاد پایدار باشد شاهد پدیده‌ای به‌نام دلال‌بازی نخواهیم بود، به ایلنا گفت: قیمت خرما تا 2 سال پیش بر اساس عرضه و تقاضا تعیین و محاسبه می‌شد؛ اما در اقتصاد این روزهای ما که به گفته مسئولان 40 درصد تورم دارد همه کالاها مشمول افزایش نرخ خواهند شد و عوامل دیگری در تعیین نرخ دخیل می‌شوند.
گفتنی است، قصه پر غصه نخیلات و شرایط نامناسب آنها نیازمند نگاه ویژه مسئولان دارد تا با اندیشیدن تدابیر درست و کاربردی قدم‌های بزرگی را برای رفع این مشکلات بردارند تا بار دیگر همچون گذشته شاهد حضور نخلستان‌های پر از نخل در این شهرستان باشیم.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای