رسانهها ، ابزاری مؤثر برای فرهنگسازی و آموزش در بخش کشاورزی
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بر نقش مهم رسانهها در انتقال فناوریهای نوین کشاورزی به کشاورزان تاکید کرد

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بر نقش مهم رسانهها در انتقال فناوریهای نوین کشاورزی به کشاورزان تاکید کرد و گفت: رسانهها ابزاری مؤثر برای فرهنگسازی و آموزش در بخش کشاورزی هستند.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان تات، غلامرضا گلمحمدی در گفتگو با رادیو اقتصاد از اهمیت رسانهها بخصوص رادیو در ترویج فناوریهای نوین کشاورزی و کمک به بهرهبرداران کشاورزی سخن گفت و تأکید کرد: رسانهها نقش مهمی در انتقال یافتههای تحقیقاتی دارند و رادیو به دلیل پوشش وسیع و دسترسی آسان به کشاورزان و عموم مردم، میتواند ابزار مؤثری برای فرهنگسازی و آموزش در بخش کشاورزی باشد.
وی اظهار داشت: رادیو توانسته است به عنوان یکی از رسانههای تأثیرگذار در انتقال اطلاعات و تکنیکهای نوین کشاورزی به بهرهبرداران عمل کند، بهطوری که این اقدامات توانسته اثرات مثبتی بر بهرهوری کشاورزی کشور بگذارد.
همکاری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با رسانهها
گلمحمدی گفت: پس از حدود ۷ تا ۸ سال، مجدداً همکاری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با رسانهها آغاز شده است؛ رسانهها، بهویژه رادیو، به دلیل، دسترسی آسان و پوشش گسترده، ابزار مناسبی برای انتقال فناوری و نفوذ دانش به بخش کشاورزی هستند، رادیو میتواند یافتههای تحقیقاتی را به کشاورزان، کارگران، رانندگان تاکسی و سایر افراد جامعه منتقل کند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: انتظار میرود رادیو اقتصاد در انتشار یافتههای تحقیقاتی، فرهنگسازی در مصرف و ترویج فناوریهای نوین مؤثر باشد، در این راستا سازمان تات همکاری خود را با رسانهها گسترش داده تا فناوریها و دانشهای کشاورزی به بهرهبرداران منتقل شود.
وی همچنین به سیاستهای کلان وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تات در راستای توسعه کشاورزی دانشبنیان اشاره کرد و افزود: هدف ما این است که کشاورزی را به سمت کشاورزی دانشبنیان پیش ببریم و در این مسیر ترویج کشت گیاهان کمآببر و اصلاح الگوی کشت جزو اولویتهای مهم است. نمونهای از این دستاوردها، کشت چغندر پاییزه است که مصرف آب را ۴۰٪ کاهش داده و بهرهوری بیشتری به همراه داشته است.
گلمحمدی، همچنین، به چالشهای مربوط به مصرف شکر در کشور اشاره کرد و گفت: سرانه مصرف شکر در ایران حدود ۳۰ کیلوگرم است که نسبت به میانگین جهانی بیشتر است. یکی از اهداف ما کاهش مصرف شکر در کشور است، کاهش مصرف شکر میتواند به بهبود سلامت جامعه و دستیابی به امنیت غذایی پایدار کمک کند.
وی افزود: این کاهش مصرف آب معادل صرفهجویی در حجم آب سد کرج است و هدف سازمان، دستیابی به خودکفایی در تولید شکر از طریق اصلاح الگوی کشت چغندر است.
گلمحمدی دستاوردهای کشاورزی پس از انقلاب اسلامی را نیز مورد بررسی قرار داد و خاطرنشان کرد: تولیدات کشاورزی کشور از ۲۵ میلیون تن در سالهای پیش از انقلاب به حدود ۱۳۰ میلیون تن افزایش یافته است. این دستاورد در شرایطی به دست آمده که ما با چالشهای مختلفی نظیر بحران آب و کمبود منابع طبیعی روبهرو بودیم.
رئیس سازمان تات افزود: ۷ مورد از ۱۱ واکسن ضروری کشور در مؤسسه واکسن و سرمسازی رازی تولید شده است و محققان این سازمان موفق شدند به درمان قطعی مارگزیدگی در کشور، دستیابند درحالیکه در دنیا میزان مرگومیر ناشی از مارگزیدگی بین ۱۲ تا ۱۸ درصد است.
وی در خصوص تجاریسازی فناوریهای کشاورزی نیز گفت: در سالهای اخیر، بیش از ۵۰ فناوری کشاورزی تجاریسازی شده است و این روند در حال افزایش است. این فناوریها از طریق شرکتهای دانشبنیان و مراکز رشد به بازار عرضه میشود و به کشاورزان این امکان را میدهد تا از آخرین دستاوردهای علمی بهرهمند شوند.
رسانهها، ابزاری مناسب برای انتقال فناوری و نفوذ دانش به بخش کشاورزی
گلمحمدی، افزود: بخش ترویج کشاورزی شامل انتشار دستورالعملها، تولید محتوا، برنامههای رسانهای و حضور کارشناسان در مزارع است.
رئیس سازمان تات در بخش دیگری از سخنان خود از راهاندازی نخستین پارک علم و فناوری تخصصی کشاورزی در سازمان تات خبر داد و گفت: «این پارک با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم با هدف ایجاد فضایی برای رشد و توسعه شرکتهای دانشبنیان کشاورزی راه اندازی شده است. در حال حاضر حدود ۵۰۰ شرکت دانشبنیان در حوزه کشاورزی فعال هستند و هدف ما افزایش این تعداد به ۱۰۰۰ شرکت تا پایان برنامه هفتم توسعه است.
گلمحمدی، همچنین از تلاشهای سازمان تات برای گسترش ترویج کشاورزی خصوصی خبر داد و افزود: سازمان تات به دنبال گسترش ترویج خصوصی و واگذاری بخشی از آموزشها به شرکتهای خصوصی است.این شرکتها پس از دریافت آموزشهای لازم، دانش کشاورزی را به بهرهبرداران منتقل میکنند؛ هدف از این سیاست، افزایش کارایی و کاهش فشار بر بخش دولتی در ترویج یافتههای علمی است.