خبر فوری
شناسه خبر: 48007

مدیر شرکت سراگلخانه ارس در هفتمین نمایشگاه آیفارم:

مشکلات ارزی و اداری، قیمت تمام شده تولید را افزایش می‌دهد

واردات تجهیزات اصلی‌ترین مانع پیش‌روی شرکت سراگلخانه ارس است که از تامین‌کنندگان اصلی تجهیزات گلخانه‌ای هیدروپونیک در ایران است

مشکلات ارزی و اداری، قیمت تمام شده تولید را افزایش می‌دهد

اخبار سبز کشاورزی؛ تیموری، از مدیران این شرکت، در این باره توضیح می‌دهد که روند پیچیده و مشکلات ناشی از نوسانات ارزی، هزینه‌های تولید و قیمت تمام شده محصول را به‌شدت افزایش داده است. وی می‌گوید: واردات تمام تجهیزات ما به دلار انجام می‌شود و نوسانات شدید ارزی، هزینه‌های تولید را به‌شدت افزایش داده است. همچنین، روند پیچیده ثبت سفارش و تخصیص ارز، زمان‌بر و هزینه‌بر بوده و باعث افزایش هزینه‌های تولید می‌شود.

انصراف سرمایه‌گذاران خارجی از سرمایه‌گذاری در ایران 

این مدیر شرکت سراگلخانه ارس با تاکید بر اینکه نمایشگاه آیفارم امسال این فرصت را برای ما فراهم کرد تا بتوانیم محصولات و خدمات خود را ارائه دهیم و مشتریان جدیدی را جذب کنیم و می‌افزاید: با وجود این، مشکلات وارداتی نه تنها بر قیمت تمام ‌شده محصولات این شرکت تأثیر گذاشته، بلکه باعث شده است تا سرمایه‌گذاران خارجی نیز از سرمایه‌گذاری در ایران منصرف شوند.

وی اظهار داشت: در گذشته در منطقه آزاد جلفا، اقدام به تولید برخی از تجهیزات گلخانه‌ای می‌کردیم، اما به‌دلیل مشکلات وارداتی و عدم‌همکاری نهادهای مسئول مجبور شدیم تولید را متوقف کنیم. سرمایه‌گذار خارجی ما نیز به دلیل همین مشکلات، تصمیم به خروج از ایران گرفت.

هزینه‌های تولید برای کشاورزان افزایش یافته است

تیموری سپس به تشریح تاثیر این مشکلات بر قیمت تمام شده تولید تجهیزات گلخانه در ایران پرداخت و گفت: به‌طور مثال قیمت یک قطعه پلاستیکی ساده که در گذشته 180 تومان بود، اکنون به 400 تومان رسیده است. این افزایش قیمت، به‌طور مستقیم بر قیمت تمام‌شده محصولات کشاورزی تأثیر گذاشته و هزینه‌های تولید را برای کشاورزان افزایش داده است.

وی توصیه می‌کند که روند ثبت سفارش تسهیل و از تولید داخل حمایت شود و می‌افزاید: در عین حال، تولیدکنندگان داخلی نیز باید به کیفیت محصول خود توجه کنند تا این محصول بتواند با محصول وارداتی رقابت کنند.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای