خواست ایران و هند برای گسترش همکاری های نفتی
ایران و هند بر گسترش همکاریهای نفتی و تجاری تأکید کردند
به نقل از خبرگزاری شانا، محسن پاکنژاد، در حاشیه یازدهمین اجلاس وزیران انرژی کشورهای عضو بریکس، در دومین روز سفر خود به گوروگرام، با هاردیپ سینگ پوری، وزیر نفت و گاز طبیعی هند، دیدار و بر توسعه همکاریهای دوجانبه در حوزههای نفت و گاز تأکید کرد.
دیدار وزیران نفت ایران و هند در حالی برگزار شد که دو کشور سابقه طولانی در همکاری در حوزه انرژی دارند و هند پیش از تحریمهای آمریکا، یکی از بزرگترین خریداران نفت ایران بود. پس از توقف واردات نفت ایران توسط پالایشگاههای هندی در سال ۲۰۱۹، سطح همکاریهای نفتی کاهش یافت، اما دو کشور تاکنون در مورد توسعه همکاریها در بخش انرژی و استفاده از ظرفیتهای مرتبط از جمله بندر چابهار گفتگو کردهاند.
شایان ذکر است که وزیر نفت در بدو ورود به فرودگاه گوروگرام برای شرکت در یازدهمین اجلاس وزیران انرژی کشورهای عضو بریکس، با تأکید بر اینکه ایران و هند قرنهاست که روابط تاریخی و طولانی با یکدیگر دارند، گفته بود: «ما آماده توسعه روابط با هند در همه زمینهها، به ویژه بخش انرژی هستیم.»
تهران و دهلی نو گامهای جدی برای توسعه روابط برمیدارند
وزیر نفت در دیدار با وزیر نیرو، مسکن و امور شهری هند، توسعه همکاریهای دوجانبه در بخش انرژی را مورد بحث و بررسی قرار داد. به گزارش شانا، محسن پاکنژاد که در تاریخ ۲۵ ژوئن برای شرکت در یازدهمین اجلاس وزیران انرژی کشورهای عضو بریکس، تهران را به مقصد هند ترک کرده بود، در اولین روز سفر خود با شری مانوهر لال، وزیر نیرو، مسکن و امور شهری هند، دیدار و گفتگو کرد.
وی در بدو ورود به فرودگاه اظهار داشت: «ما آماده توسعه روابط با هند در همه زمینهها، به ویژه بخش انرژی هستیم.» یازدهمین اجلاس وزیران انرژی کشورهای عضو بریکس در روزهای ۲۵ و ۲۶ ژوئن در گوروگرام هند برگزار شد. گروه بریکس، ۱۱ بازار بزرگ نوظهور و کشورهای در حال توسعه جهان از جمله برزیل، چین، مصر، اتیوپی، هند، اندونزی، ایران، روسیه، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی و امارات متحده عربی را گرد هم آورده است.
در همین حال، در اواسط ژوئن، وزیر کشاورزی ایران با اشاره به دستاوردهای هند در تأمین نیازهای غذایی جمعیت بیش از یک میلیارد نفری خود، از تجربیات موفق هند در کشاورزی و توسعه روستایی تمجید کرد و خواستار گسترش همکاریهای مشترک بین دو کشور در زمینه تحقیقات کشاورزی، مدیریت منابع آب، فناوریهای نوین، مکانیزاسیون، تولید بذر، صنایع غذایی و تجارت کشاورزی شد.
غلامرضا نوری قزلجه و وزیر کشاورزی هند در دیداری دوجانبه در حاشیه اجلاس وزیران کشاورزی کشورهای عضو بریکس، ضمن بررسی چالشهای جهانی امنیت غذایی، بر توسعه همکاریهای استراتژیک بین دو کشور در زمینه کشاورزی، امنیت غذایی، فناوری و توسعه پایدار تأکید کردند.
نوری در دیدار با شیوراج سینگ چوهان، وزیر کشاورزی و رفاه کشاورزان هند، ضمن قدردانی از مهماننوازی شایسته دولت و ملت هند در اجلاس وزرای کشاورزی کشورهای عضو بریکس، بر اهمیت این اجلاس در تقویت همکاریهای میان کشورهای در حال توسعه تأکید کرد.
در این دیدار، وزیر کشاورزی با اشاره به شرایط حساس منطقه و پیامدهای تجاوزات و تنشهای اخیر، اظهار داشت: امنیت غذایی یکی از مهمترین ارکان ثبات کشورها و جوامع است و جمهوری اسلامی ایران علیرغم فشارها و چالشهای موجود، توانسته است با برنامهریزی دقیق و تلاش بهرهبرداران، تولیدکنندگان و فعالان بخش کشاورزی، امنیت غذایی کشور را در سطح مطلوبی حفظ کند.
نوری با تأکید بر اشتراکات تاریخی، فرهنگی و تمدنی دو کشور، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران آماده آغاز فصل جدیدی از همکاریهای کشاورزی با هند است و برگزاری کمیته مشترک کشاورزی در تهران میتواند نقطه عطفی در توسعه روابط دوجانبه باشد.
ضرورت گسترش همکاریهای کشاورزی ایران و هند
شیوراج سینگ چوهان، وزیر کشاورزی هند، نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور هیئت جمهوری اسلامی ایران در اجلاس بریکس، روابط دو کشور را ریشهدار و استراتژیک توصیف کرد و گفت: هند برای گسترش همکاری با ایران در زمینه کشاورزی، فناوریهای نوین، تحقیقات علمی و توسعه پایدار اهمیت ویژهای قائل است.
وی با اشاره به ظرفیتهای فراوان دو کشور در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی، بر لزوم استفاده از فرصتهای موجود برای ارتقای سطح همکاریها تأکید کرد و آمادگی کشورش را برای پیگیری توافقات مشترک و توسعه همکاریهای عملیاتی اعلام نمود.
در همین حال، اتابک، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران، در دیدار با وزیر صنایع سنگین هند، بر گسترش همکاریهای اقتصادی، تجاری و سرمایهگذاری بین دو کشور تأکید کرد.
در این دیدار، دو طرف با اشاره به ظرفیتهای گسترده موجود در روابط اقتصادی ایران و هند، راهکارهای توسعه همکاریهای دوجانبه و رفع موانع پیش روی فعالان اقتصادی را بررسی کردند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در این دیدار ضمن تأکید بر اهمیت تقویت سازوکارهای همکاری مشترک، خواستار برگزاری هرچه سریعتر نشست کارگروه مشترک تجاری دو کشور شد و این نشست را بستری مناسب برای پیگیری توافقات، شناسایی فرصتهای جدید همکاری و افزایش حجم مبادلات اقتصادی دانست.
وی همچنین بر لزوم تسهیل صدور ویزای تجاری برای فعالان اقتصادی دو کشور تأکید کرد و گفت که تسهیل تردد بازرگانان و سرمایهگذاران میتواند نقش مهمی در توسعه روابط اقتصادی و افزایش تعاملات بخش خصوصی داشته باشد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به اهمیت سرمایهگذاریهای مشترک، بر لزوم تسریع در اجرای تعهدات سرمایهگذاری طرف هندی در ایران تأکید کرد و خواستار استفاده از ظرفیتهای موجود برای اجرای پروژههای مشترک و توسعه همکاریهای اقتصادی بلندمدت شد.
در بخش دیگری از این دیدار، توسعه شبکه پرواز مستقیم بین شهرهای بزرگ ایران و هند مورد تأکید قرار گرفت. دو طرف معتقد بودند که افزایش پروازهای مستقیم و ایجاد تعادل در روابط هوانوردی دو کشور میتواند زمینهساز توسعه گردشگری، تسهیل سفرهای تجاری و گسترش همکاریهای اقتصادی و فرهنگی شود.
دو طرف همچنین بر تداوم رایزنیها و تقویت همکاریهای مشترک در زمینههای مختلف اقتصادی و تجاری تأکید کردند و توافق کردند که از ظرفیتهای موجود برای ارتقای سطح روابط ایران و هند حداکثر استفاده را ببرند.
همانطور که قبلاً گزارش شده بود، در کنفرانس فرصتهای تجاری بین ایران و هند که در حاشیه نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۵ در اردیبهشت ۱۴۰۴ برگزار شد، مقامات و نمایندگان تجاری هر دو کشور بر لزوم تنوعبخشی به تجارت و آشنایی تجار ایرانی با مدلهای تجارت بینالمللی تأکید کردند.
به گزارش سازمان توسعه تجارت ایران (TPO)، «کنفرانس فرصتها و ظرفیتهای تجاری ایران و هند» حسین بامیری، وابسته بازرگانی ایران در هند؛ خالد خان، عضو مرکز تجارت ایران در بمبئی؛ و چندین هیئت تجاری از هر دو کشور را گرد هم آورد.
بامیری گفت که صادرات ایران به هند در دهه گذشته عمدتاً به طیف محدودی از محصولات از جمله خرما، پسته، بادام و پتروشیمی محدود شده است و تنوع کمی در سبد صادراتی دارد.
بامیری با برجسته کردن عدم تطابق بین پتانسیل تجاری دو کشور و حجم فعلی، از تجار ایرانی خواست که نه تنها صادرات کالا، بلکه خدمات را نیز دنبال کنند. وی افزود: «این امر مستلزم حضور قویتر ایران در نمایشگاههای تجاری بینالمللی است.»
او همچنین تأکید کرد که تجار و تولیدکنندگان ایرانی باید ساختارهای شرکتی خود را با استانداردهای جهانی هماهنگ کنند و درک عمیقتری از مدلهای تجارت بینالمللی به دست آورند. بامیری گفت: «بازاریابی مناسب و مشارکت مداوم در رویدادهای بینالمللی کلیدی هستند.»
خالد خان گفت که تلاشهایی برای آغاز مرحله جدیدی از روابط تجاری بین هند و ایران در حال انجام است. او گفت: «هدف ما نمایش قابلیتهای هر دو ملت در مقیاس وسیعتر است» و افزود که اگر بندر چابهار برای بازرگانان هندی قابل دسترستر شود، تجارت هند و ایران میتواند رونق بیشتری بگیرد. او خاطرنشان کرد: «چنین پیشرفتی به سیاستهای درست و همکاری به موقع بستگی دارد.»
مسعود ابراهیم شاه، مشاور سابق نخست وزیر مالزی، نیز در این مراسم، پتانسیل صادرات هند را «بینظیر» خواند و نمایشگاههای تجاری را بستری استراتژیک برای توسعه تجاری آینده توصیف کرد.
در همین حال، محمود نجفی عرب، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران (TCCIMA)، با رودرا گوراو شرست، سفیر هند، دیدار کرد تا راههای گسترش روابط اقتصادی بین ایران و هند را بررسی کند و هر دو طرف بر لزوم اولویت دادن به تبادل کالاهای غیرتحریمی تأکید کردند.
این جلسه که در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، دبیرکل TCCIMA و رئیس اتاق بازرگانی گجرات جنوبی که سفیر هند را همراهی میکردند، نیز در آن حضور داشتند. بحثها بر افزایش همکاریهای اقتصادی در سطح استانها به رهبری اتاقهای بازرگانی متمرکز بود.