آخرین خبرها:
شناسه خبر: 44114

دولت کانادا اختصاص بودجه مطالعاتی به ۱۲ دانشگاه و موسسه ایرانی را ممنوع کرد

تحریم علمی ایران از سوی کانادا

دانشگاه شریف، دانشگاه شهید بهشتی و انستیتو پاستور در فهرست تحریم‌ها به‌چشم می‌خورند

تحریم علمی ایران از سوی کانادا

اخبار سبز کشاورزی؛ دولت کانادا پرداخت بودجه‌های مطالعاتی به ۱۲ مرکز علمی ایرانی در حوزه‌هایی که «حساس» خوانده را تحریم کرد. دانشگاه شریف، دانشگاه شهید بهشتی و انستیتو پاستور در فهرست تحریم‌های این کشور به‌چشم می خورند. همچنین این تحریم‌ها شامل ۸۵ موسسه از چین و شش موسسه از روسیه هم شده است.

دولت کانادا روز گذشته اعلام کرد که اگر فرد یا موسسه‌ای در کانادا قصد داشته باشد در حوزه‌های حساس با افراد مرتبط با موسسات تحریم‌شده در ایران، چین و روسیه همکاری داشته باشد نمی‌تواند از موسسات دولتی این کشور بودجه‌های مطالعاتی دریافت کند. این تحریم شامل بورسیه دانشجویان در حوزه‌های خاص نیز می‌شود.

دانشگاه‌های صنعتی شریف، شهید بهشتی، امام حسین، علوم‌پزشکی «بقیةالله» و نیروی هوایی شهید ستاری، انستیتو پاستور ایران، مؤسسه تحقیقات هوافضا، مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی، مؤسسه فیزیک کاربردی، سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، مرکز تحقیقات انفجار و مرکز مطالعات فیزیک در فهرست تحریم کانادا هستند.

دولت کانادا اعلام کرد که حوزه‌هایی که «حساس» خوانده ۱۱ حوزه شامل «فناوری زیرساخت دیجیتال پیشرفته»، «فناوری انرژی پیشرفته»، «مواد پیشرفته و ساخت»، «سنجش و نظارت پیشرفته»، «سلاح‌های پیشرفته»، «فناوری هوافضا، فضا و ماهواره»، «هوش مصنوعی و فناوری کلان‌داده‌ها»، «یکپارچه‌سازی انسان و ماشین»، برخی شاخه‌های «فناوری علوم زیستی و بیوتکنولوژی»، «علم و فناوری کوانتومی» و «رباتیک و سیستم‌های خودمختار» است.

بر اساس این سیاست جدید، موسسات ایرانی اعلام‌شده و افراد مرتبط با آنها نمی‌توانند از «مؤسسه تحقیقات بهداشتی کانادا»، «شورای تحقیقات علوم طبیعی و مهندسی کانادا»، «شورای تحقیقات علوم اجتماعی و انسانی کانادا» و «بنیاد نوآوری کانادا» بودجه مطالعاتی دریافت کنند./پیام ما

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای