خبر فوری
شناسه خبر: 46370

130 هزار میلیارد تومان گردش مالی شبکه های اجتماعی در ایران

شبکه های اجتماعی 3.7 میلیون شغل در ایران ایجاد کرده‌اند

گردش مالی شبکه های اجتماعی در ایران بالغ بر 130 هزار میلیارد تومان است؛ یعنی یک سوم درآمد نفتی ایران در سال 1402. علاوه بر این، شبکه های اجتماعی 3.7 میلیون شغل در ایران ایجاد کرده است.

شبکه های اجتماعی 3.7 میلیون شغل در ایران ایجاد کرده‌اند

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ چنین گردش مالی و این تعداد شغل در شرایطی است که حدود هشت سال از فیلتر شدن بی رویه شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها در ایران می گذرد و کیفیت اینترنت در ایران نه تنها بهبود نمی یابد بلکه مدام در حال سقوط است.

بر اساس گزارش سازمان رگولاتوری، سرعت اینترنت موبایل نسبت به سال گذشته ۲۳ درصد کاهش یافته است. گزارش 2023 Surfshark همچنین نشان می دهد که امتیاز کیفیت اینترنت ایران از 121 کشور جهان 104 است و حتی از بورکینافاسو نیز کمتر است. اما کاربران اینترنت در ایران نه تنها با کیفیت پایین و کاهش پهنای باند دست و پنجه نرم می کنند بلکه اینترنت در ایران فیلتر است.

اگرچه در اکثر مواقع امکان اتصال به شبکه های اجتماعی به کمک فیلترشکن های متعدد وجود دارد، اما گاهی اوقات «سکوها به گونه ای بسته می شوند که با هیچ فیلترشکنی باز نمی شوند».

با این حال، گزارش دیتاک از سال 1402 ارقام جالبی را ارائه می دهد. بر اساس این گزارش در سال 1402 گردش مالی ایرانیان در شبکه های اجتماعی حدود 130 هزار میلیارد تومان بوده است. برای اندازه این رقم کافی است بدانید که درآمد ایران از فروش نفت در سال جاری بالغ بر 409 هزار میلیارد تومان بوده است.

رقمی که نشان می دهد ترافیک شبکه های اجتماعی در ایران معادل یک سوم درآمد حاصل از فروش نفت است و شاید مردم اگر فیلترینگ و محدودیت های اینترنتی وجود نداشت، راحت تر و ساده تر می توانستند برای خود کسب و کار ایجاد کنند. 

اشتغال‌زایی شبکه‌های اجتماعی در ایران

آمار اشتغال‌زایی شبکه‌های اجتماعی در ایران جای تامل دارد و آخرین آمار نشان می‌دهد که شبکه‌های اجتماعی 3.7 میلیون شغل در ایران ایجاد کرده‌اند. اگرچه فیلترینگ پراکنده یک سوم این تعداد شغل را از بین برد، اما فیلترینگ اینترنت در همان سالی که دولت سیزدهم وعده ایجاد یک میلیون شغل را داد، یک میلیون شرکت اینترنتی را نابود کرد. این در حالی است که در یکی دو سال اخیر، کسب و کارهای آنلاین احیا شده و مهاجرت معکوس مردم به شبکه های اجتماعی آغاز شده است.

کارشناسان از زاویه دیگری به این موضوع نگاه می کنند. دولت برای ایجاد رشد اقتصادی نیاز به ایجاد شغل دارد و برای ایجاد شغل نیاز به سرمایه گذاری دارد. هزینه ایجاد شغل در ایران زیاد و البته متفاوت است. اگر اظهارات اقتصاددانان را در نظر بگیریم، هزینه ایجاد اشتغال در ایران بسیار متفاوت است. از 500 میلیون تومان برای ایجاد کسب و کار تعاونی تا سه میلیارد تومان برای ایجاد کسب و کار صنعتی پایدار.اما در شرایطی که سرمایه چندانی برای ایجاد مشاغل جدید در بخش دولتی و خصوصی وجود ندارد، افرادی با سرمایه اندک کسب‌وکار اینترنتی راه‌اندازی کرده‌اند و چرخ‌های اقتصادی خود و خانواده‌شان را می‌چرخانند، اما با فیلتر کردن اینترنت در چنین شرایطی. راهی که هیچ فیلترشکنی نمی تواند آن را باز کند یا مهاجرت دائم به شبکه های مجازی داخلی این 3.7 میلیون شغل و 130 هزار میلیارد تومان گردش مالی را تهدید می کند.

آنجا بسیاری از این شرکت ها و ما فعالان اقتصاد دیجیتال این اجازه را داریم که از نامزدهای ریاست جمهوری بپرسیم که برنامه هر کدام از شما برای شبکه های اجتماعی چیست؟ چه برنامه ای برای اینترنت دارید و آیا دکمه خاموش شدن اینترنت در دست شماست یا جایی خارج از دولت است؟ باید بدانیم برای قطع نشدن اینترنت و چرخاندن چرخ اینترنت و اقتصاد دیجیتال به چه چیزهایی نیاز دارید؟ چگونه زیرساخت ها را توسعه خواهید داد؟ امروز وعده رشد اقتصاد دیجیتال را ندهید و کنفرانس های زیادی را در دولت خود برگزار کنید، اما در نهایت همان چیزی خواهد بود که همه ما در چند سال گذشته تجربه کرده ایم. تجربه های متعدد فیلترینگ و قطع مکرر اینترنت و تورم بالاست و معیشت مردم تحت فشار است. فشارهای خارجی افزایش یافته است و درمان، بهداشت و درمان و هزاران اولویت دیگر زیر پای دولت جدید است. اما معتقدم اینترنت و رویکرد دولت جدید در قبال آن یک سئوال و درخواست حاشیه ای نیست، بلکه سوال اصلی و مهمی است که هر یک از کاندیداها باید شفاف و دقیق به آن پاسخ دهند.

اما آنچه تاکنون در مورد اینترنت در مناظره ها مطرح شد، کلیات است و نباید برای مخاطب یا رویکرد نامزد مشخص باشد. ما فعالان اقتصاد دیجیتال و کاربران اینترنت خواهان حمایت دولتی، معافیت مالیاتی یا مزایای بانکی نیستیم. لطفا دست خود را از روی دکمه خاموش کردن اینترنت بردارید و نگران فیلتر نباشید، ما راه خود را باز خواهیم کرد.

دیدگاه تان را بنویسید

  • جاودان پاسخ به نظر

    بیش از سه میلیون شغل:
    بدون جار و جنجال و هیاهو و ادعاهای صد من یه غاز.
    بدون صرف هزینه برای ایجاد شغل،
    بدون شعار با یک میلیون تومان می توان شغل ایجاد کرد!!

    با دنیا باش، در اوج موفقیت باش!

چندرسانه‌ای