خبر فوری
شناسه خبر: 48049

وزیر جهاد کشاورزی:

ایرانیان ۱.۵ برابر مردم دنیا روغن و شکر مصرف می‌کنند

ایرانی‌ها ۱.۵ برابر کشور‌های دیگر روغن و شکر مصرف می‌کنند که علاوه بر ضرر‌های جبران ناپذیر برای سلامتی خودشان به اقتصاد کشور هم ضربه می‌زنند.

ایرانیان ۱.۵ برابر مردم دنیا روغن و شکر مصرف می‌کنند

اخبار سبز کشاورزی؛ «اخلاق کشاورزی در مصرف هم رعایت نمی‌شود ایرانی‌ها ۱.۵ برابر کشور‌های دیگر روغن و شکر مصرف می‌کنند که علاوه بر ضرر‌های جبران ناپذیر برای سلامتی خودشان مثل دیابت و تصل شرایین به اقتصاد کشور هم ضربه می‌زنند. حدود یک سوم تولید غذای ما هدر رفته و به هدف تولید خود نمیرسد. حدود یک سوم شکر و ۹۰ درصد روغن را وارد می‌کنیم، اما با بررسی الگوی مصرف می‌بینیم که بیش از ۱.۵ برابر سند ملی امنیت غذایی را مصرف می‌کنیم.»

وزیر جهاد کشاورزی امروز با بیان اینکه اخلاق در مصرف محصولات کشاورزی رعایت نشده است گفت که حدود یک سوم شکر و ۹۰ درصد روغن را وارد می‌کنیم، اما با بررسی الگوی مصرف می‌بینیم که بیش از ۱.۵ برابر سند ملی امنیت غذایی را مصرف می‌کنیم.

به گزارش فارس؛ وزیر جهاد کشاورزی امروز در مراسم اولین همایش ملی اخلاق در کشاورزی و غذا درباره اهمیت اخلاق در کشاورزی به سخنانی از پیامبران و امامان اشاره کرد و گفت که اخلاق شامل عدالت و کرامت است و پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید که من برای مکارم اخلاق مبعوث شدم یا مولا علی (ع) می‌فرماید که اگر نبود ترس از جهنم و شوق بهشت من مکارم اخلاق را باز پی می‌گرفتم.

وی افزود که اگر در زندگی به یک چیزی باید بسیار تعصب بورزیم و از آن عدول نکنیم آن اخلاق است و خوشا به حال جامعه‌ای که در آن اخلاق جاری باشد.

در عرصه کشاورزی هم اخلاق بسیار مهم است

نوری گفت که در عرصه کشاورزی هم اخلاق بسیار مهم است و فرهنگ، اقتصاد، معیشت و امنیت را در بر می‌گیرد و عرصه وسیعی است که پرداختن به نظامات اخلاقی در این حوزه از ضروریات است و باید کاملا رعایت شود.

وزیر جهاد کشاورزی افزود که در یک جامعه کشاورزی اگر می‌خواهیم بدانیم که اخلاق رعایت شده است یا نه باید به توسعه پایدار و آسیب‌های زیست محیطی آن نگاه کنیم، برخورد با خاک و یا آب بسیار مهم است و قطعا در باره مصرف آب غیر اخلاقی برخورد کرده‌ایم و تغییرات آب وهوایی و اقلیم هم نشانگر این موضوع است.

نوری افزود که طبق فرمایشات قران هیچ ذره‌ای در این دنیا عبث خلق نشده و هر کدام کاری انجام می‌دهند بنابراین باید ارزش این مخلوقات خداوندی حفظ شود.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان تصریح کرد که حتی با رعایت اخلاق می‌توان جلوی بسیاری از دورریزهای کشاورزی و فساد غذایی را گرفت و حتی با رعایت اخلاق در مصرف آب ضریب امنیت غذایی را افزایش داد.

سالانه بیش از ۳۵ درصد مواد غذایی در جهان از دست می‌رود

طبق آمار سازمان خواربار کشاورزی ملل متحد سالانه بیش از ۳۵ درصد مواد غذایی در جهان قبل از رسیدن به سفره مردم از دست می‌رود.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین گفت که اخلاق کشاورزی در مصرف هم رعایت نمی‌شود ا یرانی‌ها ۱.۵ برابر کشورهای دیگر روغن و شکر مصرف می‌کنند که علاوه بر ضررهای جبران ناپذیر برای سلامتی خودشان مثل دیابت و تصل شرایین به اقتصاد کشور هم ضربه می‌زنند.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی حدود یک سوم تولید غذای ما هدر رفته و به هدف تولید خود نمی‌رسد؛ به همین جهت بایستی فرهنگ مصرف درست را بر اساس اخلاق تدوین کرده و گسترش دهیم.

وی افزود که حدود یک سوم شکر و ۹۰ درصد روغن را وارد می‌کنیم، اما با بررسی الگوی مصرف می‌بینیم که بیش از ۱.۵ برابر سند ملی امنیت غذایی را مصرف میکنیم.

وی تاکید کرد که هشدارهایی که از طبیعت دریافت می‌کنیم حاکی از این است که اخلاق در تولیدات کشاورزی و نحوه مقابله با آب و خاک هم رعایت نشده است.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای