خبر فوری
شناسه خبر: 53280

رئیس مرکز امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به اخبار سبز کشاورزی:

اسنپ‌بک تأثیری بر ترانزیت ایران نداشته است

اسنپ‌بک و بازگشت تحریم‌ها ترانزیت ایران را متوقف نکرده است؛ رئیس مرکز امور بین‌الملل وزارت راه جزئیات را توضیح داد.

اسنپ‌بک تأثیری بر ترانزیت ایران نداشته است

در سومین روز از نهمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و خدمات وابسته که در مصلی تهران در حال برگزاری است، امین ترفع، رئیس مرکز امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی، در حاشیه نشست خبری و در پاسخ به پرسش خبرنگار پایگاه خبری اخبار سبز کشاورزی درباره تأثیر مقررات اسنپ‌بک و بازگشت تحریم‌ها بر ناوگان ترانزیتی ایران، اظهار کرد: تاکنون هیچ‌یک از کامیون‌ها و تریلرهای ایرانی فعال در حوزه ترانزیت با محدودیت، توقیف یا ممانعتی مواجه نشده‌اند.

اسنپ‌بک-تأثیری-بر-ترانزیت-ایران-نداشته-است-3

وی در ادامه با اشاره به برخی محدودیت‌های اعمال‌شده در چارچوب تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران افزود: در حوزه حمل‌ونقل دریایی، برخی کشتی‌های ایرانی با محدودیت‌هایی مواجه شده‌اند.

در همین راستا، خبرنگار اخبار سبز کشاورزی این پرسش را مطرح کرد که آیا این محدودیت‌ها به ناوگان ترانزیتی ایران نیز تسری پیدا می‌کند؟

رئیس مرکز امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی در پاسخ گفت: اطلاعی در این باره ندارم، اما تاکنون هیچ ممانعت یا محدودیتی علیه ناوگان ترانزیتی جاده‌ای ایران اعمال نشده است.

ترفع در ادامه این نشست خبری با بیان اینکه در داخل کشور نیز تعارضاتی وجود دارد که حمل‌ونقل و ترانزیت از مسیر ایران را با چالش و محدودیت مواجه کرده است، تصریح کرد: راهبرد وزارت راه و شهرسازی، دسترسی ارزان، روان و پرسرعت به حمل‌ونقل است؛ موضوعی که در حوزه ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

اسنپ‌بک-تأثیری-بر-ترانزیت-ایران-نداشته-است-6

وی با تأکید بر ضرورت توسعه زیرساخت‌ها افزود: وزارت راه و شهرسازی از یک‌سو باید به توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل بپردازد و از سوی دیگر، به دلیل محدودیت منابع، ناچار به اولویت‌بندی پروژه‌ها است.

ترفع خاطرنشان کرد: در کنار این اقدامات، راهبرد دیپلماسی حمل‌ونقل در مواجهه با محیط خارجی که در تلاش است ترانزیت از مسیر ایران محقق نشود، باید به‌طور جدی از سوی این وزارتخانه دنبال شود.

اسنپ‌بک-تأثیری-بر-ترانزیت-ایران-نداشته-است-5

رئیس مرکز امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی، راه‌آهن چابهار – زاهدان را یکی از اولویت‌های راهبردی این وزارتخانه دانست و اظهار داشت: این پروژه علاوه بر تکمیل شبکه ریلی داخلی، بندر چابهار را به شبکه‌های حمل‌ونقل پیرامونی متصل می‌کند و اجرای آن از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی همچنین با اشاره به تداوم تملک اراضی راه‌آهن رشت – آستارا به‌عنوان یکی دیگر از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی گفت: تاکنون بیش از ۱۰۰ کیلومتر از این مسیر تملک شده و تلاش می‌شود از ابتدای سال آینده عملیات اجرایی ساخت این مسیر ریلی آغاز شود.

اسنپ‌بک-تأثیری-بر-ترانزیت-ایران-نداشته-است-7

ترفع در ادامه به مرزهای ریلی سرخس و اینچه‌برون اشاره کرد و افزود: روسیه در قالب توافق‌نامه وان که در دولت سیزدهم به امضا رسید، وامی برای ساخت راه‌آهن رشت – آستارا در نظر گرفته است که در مقایسه با وام‌های بین‌المللی، نرخ بهره و دوره بازپرداخت مناسبی دارد.

به گفته وی، این اتصال ریلی، دسترسی شبکه حمل‌ونقل ایران به جمهوری آذربایجان، روسیه، گرجستان و فراتر از آن را فراهم می‌کند.

اسنپ‌بک-تأثیری-بر-ترانزیت-ایران-نداشته-است-8

رئیس مرکز امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی تأکید کرد: اگرچه در شرق دریای خزر اتصال ریلی با روسیه وجود دارد، اما تمرکز جمعیتی روسیه در غرب این کشور است و بنابراین این اتصال ریلی در غرب روسیه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: روند تجارت میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به‌گونه‌ای است که با تکمیل این مسیر ریلی می‌توان ظرفیت‌های تجاری و ترانزیتی را به شکل قابل توجهی افزایش داد.

اسنپ‌بک-تأثیری-بر-ترانزیت-ایران-نداشته-است-1

گفتنی است نهمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و خدمات وابسته که هم‌اکنون در مصلی تهران در حال برگزاری است، فردا به کار خود پایان می‌دهد.

اسنپ‌بک-تأثیری-بر-ترانزیت-ایران-نداشته-است-2

همچنین برخی معاونان وزیر راه و شهرسازی با حضور در این نمایشگاه، ضمن بازدید از آن، به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داده‌اند و قرار است در آخرین روز نمایشگاه نیز جمعی دیگر از معاونان وزیر در این رویداد حضور یابند.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای