خبر فوری
شناسه خبر: 20549

روابط عمومی وزارت کشاورزی و سرپیچی از توصیه رئیس جمهور

درست همان روزی که رئیس جمهور به مناسبت روز خبرنگار به همکارانش توصیه کرد که تعامل بیشتر با خبرنگاران و اصحاب رسانه را در دستورکار خود قرار دهند

روابط عمومی وزارت کشاورزی و سرپیچی از توصیه رئیس جمهور
اخبار سبز کشاورزی : درست همان روزی که رئیس جمهور به مناسبت روز خبرنگار به همکارانش توصیه کرد که تعامل بیشتر با خبرنگاران و اصحاب رسانه را در دستورکار خود قرار دهند، وزارت جهاد کشاورزی به‌صورت چراغ خاموش و بدون حضور رسانه‌ها، نشست سراسری مدیران روابط عمومی سراسر کشور برگزار کرد.
جالب است که در این نشست علی بهادری جهرمی، سخنگوی و دبیر هیات دولت، نیز حضور داشته است. به روشنی می‌توان دریافت که هیچ علاقه‌ای به حضور روزنامه نگاران و خبرنگاران در این نشست نبوده؛ چراکه خبر آن حتی از طریق روابط عمومی وزارتخانه هم منتشر نشده و روابط عمومی سازمان تعاون روستایی آن را منتشر کرده است.
این امر یعنی وزارت جهاد کشاورزی حتی در حد ارسال خبر برای خبرگزاری‌ها و رسانه‌های روزانه نیز به رسانه‌ها توجه نداشته است؛ چراکه می‌شد خبر از طریق روابط عمومی وزارتخانه تهیه شود و بعد خبر خام برای خبرنگاران ارسال گردد تا مثل برخی خبرهای وزارت امور خارجه هر یک از خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها به سلیقه خود خبر را تنظیم و منتشر کنند؛ اما نه فقط خبر نشست مدیران روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی به‌طور خام برای رسانه‌ها فرستاده نشده؛ بلکه این خبر حتی در پایگاه خبری خود وزارتخانه نیز منتشر نشد و روابط عمومی سازمان تعاون روستایی مبادرت به نشر آن کرد.
در توجیه این رفتار ممکن است مدیران وزارتخانه جهاد کشاورزی اظهار کنند که قرار بوده در نشست مدیران روابط عمومی با دبیر و سخنگوی دولت مسائلی داخلی و راهبردهای درون سازمان مطرح شود که از این منظر امکان انتشار آن وجود نداشته یا اصولا انتشار آن به صلاح نبوده است.
به لحاظ اداری و رسانه‌ای پیروی از رفتار حرفه‌ای حکم می‌کند که در جلسه افتتاحیه برای ساعت یا ساعات اولیه نشست از خبرنگاران دعوت شود و بعد ادامه جلسه پشت درهای بسته ادامه یابد. این رویه سال‌هاست که از سوی مجلس خبرنگاران رهبری انجام می‌شود و همه خبرنگاران می‌دانند که پس از پایان افتتاحیه باید جلسه را ترک کنند.
گاهی در چنین مواردی سخنگو یا مدیر ارشد روابط عمومی پیش از نشست یا پس از پایان در یک جلسه مطبوعاتی مسائل را با خبرنگاران مطرح می‌کند و درباره نشست و ابعاد آن به خبرنگاران پاسخ می‌دهد.
در این صورت، اگرچه خبرنگاران در جلسه و نشست‌های آن حضور پیدا نکرده‌اند، ولی هم درمورد نشست و هم درمورد موضوعات و اهداف آن اطلاع‌رسانی دقیقی صورت گرفته است.
صورت دیگر رفتار آن است که از قبل وزارتخانه در مورد این نشست بیانیه صادر کند و مفاد آن را شرح دهد. نکته مهم در این باره آن است که لزومی ندارد هر وقت که هر وزارتخانه علاقه یا احتیاج به برگزاری نشست داخلی با مدیرانش پیدا کند از خبرنگاران دعوت شود و برای آن و افکار عمومی اهداف و مفاد جلسه تشریح شود؛ اما اگر قرار است دولت به شعار خود مبنی‌بر شفافیت در نظر افکار عمومی پای‌بند باشد و به آگاهی‌رسانی برای افکار عمومی احترام بگذارد، حتما باید اطلاع‌رسانی به جامعه هدف و مصرف‌کنندگان حوزه تخصصی هر وزارتخانه را جدی بگیرد.
وزارتخانه‌های دولت به مناسبت موضوع تخصصی‌شان هر یک اجتماعی از مردم را در مقابل خود دارند که به هر دلیل و با هر مشکل به اطلاعات مربوط به آن وزارتخانه احتیاج دارد در این مورد خاص سیاست‌های اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی نه فقط برای جامعه روزنامه‌نگاران و خبرنگاران که برای دست‌اندرکاران صنعت غذا، کشاورزی و صنایع وابسته به آن اهمیت زیادی دارد.
شهروندان می‌خواهند بدانند که اطلاعات مجموعه‌های ذی‌ربط وزارتخانه چگونه انجام می‌گیرد؛ چه راهبرد و سیاست‌های اطلاع‌رسانی بر آن حاکم است و چگونه می‌توان از اطلاعات روزآمد وزارتخانه و دستگاه‌های آن مطلع شد.
آیا این نکات و موارد دیگری که در این خصوص وجود دارد برای مجموعه دست‌اندرکاران و همکاران وزارت جهاد کشاورز و راهبرد نویسان آن مفهوم و قابل درک نیست؟
حتما توانایی‌های عقلی و ادراک مجموعه روابط عمومی وزارتخانه در ستاد و صف خیلی بیشتر از آن است که این خواست‌ها را درک کند و محترم بشمارد؛ اما اینکه چرا پشت به این مهم بی‌توجهی شده و در این مورد خاص خبرنگاران و روزنامه نگاران را نامحترم شمرده و به امر اطلاع‌رسانی ـ آن هم در روزی که رئیس جمهور همکارانش را به مهم شمردن خبر رسانی دعوت کرده ـ بی‌توجهی کرده، موضوعی است که باید مدیران وزارت جهاد کشاورزی درباره آن توضیح دهند.

نادر کریمی جونی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای