خبر فوری
شناسه خبر: 31847

فاصله قیمت وزیر تا بازار در طرح فجر تا فطر

چند روز پیش وزیر جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران از ادامه طرح فجر تا فطر خبر داد.

فاصله قیمت وزیر تا بازار در طرح فجر تا فطر

چند روز پیش وزیر جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران از ادامه طرح فجر تا فطر خبر داد و گفت: در طرح فجر تا فطر توانسته‌ایم با صفر کردن سود ۳۴ قلم کالا کنترل مناسبی بر روی بازار داشته باشیم و این تجربه با فروشگاه‌های زنجیره‌ای را در طول سال نیز ادامه می‌دهیم.

اخبار سبز کشاورزی؛ وی در این نشست خبری به قیمت‌ های چند قلم از کالاهای اساسی مشمول این طرح اشاره کرده و گفته بود: «قیمت مرغ در این طرح 40 هزار تومان و شکر 18هزار تومان بوده»؛ در حالیکه رصد قیمت‌ها در بازار نشان می‌دهد قیمت مرغ منجمد تنظیم بازار با قیمت 43 هزار تومان و شکر با قیمت 20هزار و 500 تومان به دست مصرف کنندگان رسیده است.

علاوه بر اختلاف قیمتی از اتاق وزیر تا بازار، در طرح فجر تا فطر قرار بود ۳۴ قلم کالا که جزو کالاهای اساسی و مصرفی مردم است، با تخفیف ۱۰ تا ۲۵ درصد عرضه می‌شود؛ اما قیمت‌های بازار نشان می‌دهد این تخفیف‌ها از سوی بسیاری از فروشگاه های زنجیره‌ای اعمال نشده و کالاهای اساسی یاد شده با قیمت‌های بالاتری به دست مردم رسیده است.

قیمت‌های لوبیا قرمز، لوبیا چیتی، عدس و نخود از دیگر اقلامی بود که شامل این طرح بود؛ اما گذری در فروشگاه‌های زنجیره‌ای نشان می‌دهد قیمت‌های این محصولات کشاورزی از قیمت‌های اعلامی بالاتر است؛ به‌طوریکه قیمت لوبیا قرمز که قرار بود 56 هزار تومان باشد در بازار بیش از 60هزار تومان، لوبیا چیتی 63هزار تومانی بالای 70 هزار تومان و عدس 58 هزار تومان بیش از 60هزار تومان قیمت گذاری شده است.

همچنین قیمت تخم مرغ و محصولات لبنی که شامل این تخفیف‌ها بوده‌اند در دسترس مردم قرار نگرفته‌اند یا حداقل فروشگاه‌هایی که نگارنده از آنها بازدید کرده است این محصولات را با قیمت‌های این طرح عرضه نمی‌کردند.

اجرای چنین طرح هایی برای مردم باید به شکل گسترده اطلاع‌رسانی شود تا یک مطالبه عمومی از اجرای درست این طرح‌ها ایجاد شود؛ این در حالی است که طرح فجر تا فطر به گوش بسیاری از مردم حتی کارکنان وزارت جهاد کشاورزی نیز ناآشنا بود و صرفاً به یک شعار تبلیغاتی تبدیل شد

هر چند نظارت بر قیمت و عرضه کالاهای اساسی اگر بخواهد با شیوه سنتی و با مراجعه حضوری باشد فعالیتی سخت و زمان‌بر است، اما با توجه به سیستم‌های حسابداری نوین فروشگاه‌های زنجیره‌ای مجموعه وزارت جهاد کشاورزی می‌توانست به‌شکل سیستماتیک بر اجرای کارآمد طرح فجر تا فطر نظارت داشته باشد تا قیمت‌ها بر اساس فهرست وزارت جهاد کشاورزی اعمال شوند و رضایت مردم را درپی داشته باشند.

از سوی دیگر اجرای طرح هایی با شعارهای این‌چنینی برای مردم باید به شکل گسترده اطلاع‌رسانی شود تا یک مطالبه عمومی از اجرای درست این طرح‌ها در بین مردم ایجاد شود؛ این در حالی است که طرح فجر تا فطر به گوش بسیاری از مردم حتی کارکنان وزارت جهاد کشاورزی نیز ناآشنا بود و صرفاً به یک شعار تبلیغاتی تبدیل شد.

با توجه به اینکه امسال از سوی رهبری مهار تورم و رشد تولید نام‌گذاری شده است اجرای درست طرح‌هایی مانند فجر تا فطر البته نه فقط برای یک مقطع زمانی محدود بلکه در تمامی ایام سال با بهره‌گیری از ابزارهایی که در دست وزارت جهاد کشاورزی است می‌تواند به کنترل تورم در کالاهای مورد نیاز مردم کمک کند.

با توجه به اینکه تولید در دست وزارت جهاد کشاورزی است کاهش واسطه‌ها و عرضه مستقیم یکی از راهکارهای سازنده در کنترل تورم است؛ همچنین نظارت بر بازار با بهره‌گیری از شیوه‌های جدید و حرکت به سوی کنترل هوشمند نیز در اجرای موفق طرح‌های تنظیم بازاری اثربخش خواهد بود.

فاطمه امیری

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای