آخرین خبرها:
شناسه خبر: 44061

مدافعین حقوق کشاورزان در مجلس آینده

برای انتخابات مجلس سیزدهم افزون‌بر 11 هزار نفر از ثبت‌نام کنندگان تایید شده‌اند. رقمی که میانگین رقابت برای هر کرسی را به عدد 38 می‌رساند، به‌ویژه اینکه کشاورزان به‌عنوان مهم‌ترین رأی‌دهندگان همواره ازجمله اقشار مهم برای نمایندگان بوده‌اندکه تاثیر زیادی در پیروزی انتخاباتی نامزدها داشته‌اند.

مدافعین حقوق کشاورزان در مجلس آینده

اخبار سبز کشاورزی؛ ابوالقاسم گل‌باف| حوزه کشاورزی و امنیت غذایی، اگرچه در میان نمایندگان مجلس چندان جذاب و پرطرفدار نیست، اما موقعیت استراتژیک و تعیین‌کننده‌ای دارد.

با این همه، آنچه مهم است اینکه به‌طور منطقی کمیسیون کشاورزی باید محل حضور نمایندگانی باشد که متخصص و آگاه به مسائل کشاورزی بوده یا دانش آموخته کشاورزی و فعال کشاورزی هستند یا دست‌کم کارشناس در حوزه کشاورزی و وزارتخانه بوده باشند؛ چراکه در این کمیسیون، داشتن گرایش‌های سیاسی، جناحی و حزبی کارساز نیست، بلکه تجربه، کاردانی و عملگرایی همراه با تصویب قانون و تسهیل‌گری به توسعه پایدار کشاورزی منجر می‌شود و به افزایش بهره‌وری، ایجاد اشتغال مولد، رونق کسب و کار و عمران و آبادانی روستاها و در نهایت به امنیت غذایی کمک می‌نماید.

مدافعین-حقوق-کشاورزان-در-مجلس-آینده-

به گفته یکی از معاونین اسبق وزارت جهاد کشاورزی، در حال حاضر در کشور پیشرفته‌ای مانند ژاپن، با وجود داشتن صنعت جهانی، شاهدیم که همچنان تولید در روستاها و مناطق کشاورزی دارای اولویت است و به همین جهت نمایندگان مردم روستا به نسبت جمعیت شهری 2 برابر هستند و همین امر توجه بیشتر ژاپن به کشاورزی و تولید را نشان می‌دهد.

مروری بر ادوار کمیسیون کشاورزی ایران نشان می‌دهد کمتر اتفاق افتاده که هر 23 نماینده کمیسیون کشاورزی مجلس را متخصصین، دانش آموختگان، فعالان، کارآفرینان، بهره‌برداران و نیروهای وزارتخانه، انجمن‌ها، اتحادیه‌ها، صنوف و وابستگان و پیوستگان به کشاورزی تشکیل دهد و به همین جهت کمیسیون کشاورزی در مجالس دوره‌های مختلف در دست‌یابی به اهداف امنیت غذایی چندان موفق نبوده است.

سوابق نشان می‌دهد پس از ورود نمایندگان به مجلس بسیاری از آنها و حتی برخی دانش‌آموختگان کشاورزی تمایل به حضور در کمیسیون‌های صنایع، اقتصاد و دارایی، بانک‌ها، اصل نود و... را دارند و معمولا تعداد ثبت نام‌کنندگان در کمیسیون کشاورزی (کمیسیون کشاورزی 23 عضو دارد) به حد نصاب نمی‌رسد، این است که سرریز دیگر کمیسیون‌ها یا جاماندگان از کمیسیون‌های دیگر به کشاورزی هدایت می‌شوند.

به عنوان نمونه در کمیسیون کشاورزی فعلی مجلس، 6 روحانی با تحصیلات حوزی حضور دارند که شاید تنها خط ربط آنها وجود اراضی کشاورزی در حوزه انتخابیه آنها باشد، چیزی که وجه مشترک همه نمایندگان است.

در برخی کمیسیون‌ها قبلی، پزشک، لوله کش، فرهنگی و ادیب و... نیز حضور داشته‌اند، این در حالی است که حضور افراد غیرمرتبط در یک کمیسیون کاملا تخصصی فقط وقت کمیسیون را تلف می کند.

قدر مسلم اینکه از 11 هزار نامزد تایید صلاحیت شده برای رفتن به مجلس سیزدهم حتی چنانچه یک درصد هم کشاورز، فعال کشاورزی یا دانش آموخته آن باشند حداقل 110 نامزد متخصص آماده رقابت هستند و ضرورت دارد مجموعه‌ای از دلسوزان بخش کشاوزی و امنیت غذایی فارغ از گرایش سیاسی و حزبی این نامزدها به بررسی شرایط تخصصن پرداخته و برای ورود آنها به مجلس از این افراد حمایت جدی و اطلاع‌رسانی به عمل آورند و آنها نیز طی میثاق‌نامه‌ای متعهد شوند در صورت ورود به مجلس در کمیسیون کشاورزی مستقر خواهند شد.

مسلما در صورت پیگیری جدی موضوع حداقل 20 درصد این افراد می‌توانند به مجلس راه پیدا کنند و کمیسیون کشاورزی برای نخستین‌بار با حضور اکثر قریب به اتفاق فعالان و متخصصان کشاورزی شکل گیرد.

صاحب نظران معتقدند متخصصان با هر نگاهی سیاسی چپ و راست، پایدارچی یا ولایی، اکثریت یا اقلیت به صرف اینکه دیدگاه و تخصص و تجربه کشاورزی علمی موثق داشته باشند ارجح بر افراد صرفا حزبی یا روحانی یا دارای تحصیلات غیرمرتبط هستند.

امید می‌رود مجموعه‌ای یا گروه‌هایی این مسئولیت خطیر را عهده‌دار شوند و در این اندک مدت باقی مانده تا انتخابات راهی برای این کار بیابند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

  • دکتر طهماسبی پاسخ به نظر

    اندر حکایت حمایت از کاندیداهای بخش کشاورزی در انتخابات آتی...
    هر چند طرح ایده حمایت از کاندیداهای دارای تخصص و تجربه در بخش کشاورزی جهت انتخابات آتی مجلس، ایده ای میمون و مبارک می باشد، اما ایده میمون تر! آن است که اذهان و دیدگاه کارگزاران و سیاستگذاران اصلی کشور در بخش کشاورزی مورد توجه قرارگیرد. به عبارت دیگر تا زمانی دیدگاه کلان حاکم بر بخش کشاورزی و بهره برداران آن با نگاه " بخش کلاه نمدی ها"نگریسته می شود و در مقابل در دنیای پیشرفته در سطح جهانی این بخش یکی از مهمترین بسترهای توسعه علمی خصوصا در زمینه دانش بیوتکنولوژی ، ژنتیک گیاهی و جانوری به صورت اعم آن می باشد، ولو اینکه اعضای کمسیون کشاورزی مجلس هم از هم از کارشناسان متخصص و مجرب تشکیل شود، به نطر می رسد امکان هدایت کشتی سرگردان بخش کشاورزی در دریای متلاطم و مواج کشور ، اقدامی چندان آسان نباشد، این امر خصوصا زمانی مشکل تر خواهد بود که کارگزاران و برنامه ریزان دستگاه عریض و طویل و بعضا فرسوده! بخش کشاورزی نیز رمق چندانی در آسیب شناسی و ارائه راه کارهای اصلاحی از خود بروز نداده و چنانچه کارشناس یا حاحبنظری نیز پیدا شود که با نگاهی جامع و همه جانبه بخواهد چالش های بخش کشاورزی کشور را بدون توجه به دیدگاه های جناحی و سیاسی تجزیه و تحلیل نماید، عمدتا توسط کارگذاران همین بخش او را از کرده خود پشیمان! می نمایند. بنابراین ضمن احترام به ایده حمایت از کاندیداهای متخصص و کاردان بخش کشاورزی در مجلس اتی، اصلح آن است که بپذیریم برای اصلاح مسیر گذشته، بازنگری اساسی و زیر بنایی در سیاست گذاری و تبین راهکارهای اجرایی لازم است طرحی نو در انداخته شود- آن شاالله!

چندرسانه‌ای