آخرین خبرها:
شناسه خبر: 44099

سکوت جهاد کشاورزی در وقایع مهم

در روزهای اخیر که فضای رسانه‌ای و مجازی کشور مملو از اخبار ضد و نقیض در مورد آب، کشاورزی و تغییر اقلیم بود متاسفانه شاهد هستیم که بیانیه یا عکس‌العملی از طرف وزارت جهاد کشاورزی و به خصوص معاونت آب و خاک این وزارتخانه دیده نمی‌شود.

سکوت جهاد کشاورزی در وقایع مهم

اخبار سبز کشاورزی؛ در دو هفته اخیر مکررا موضوع کاهش بارش‌های پاییزه و به‌دنبال آن کمبود رواناب‌ها و کمبود آب کشاورزی برای سال زراعی جدید مطرح شد و دستگاه‌های مرتبط با این امر از سازمان هواشناسی گرفته تا وزارت نیرو نقطه نظرات و راهکارهایی برای برون رفت از این وضعیت مطرح کردند.

در این ولی سکاندار توزیع آب کشاورزی کشور پاسخ مناسبی ارائه نکرد. در چند روز اخیر دو‌ موضوع مهم دیگر که در ارتباط با وضعیت آب و کشاورزی کشور بود از طرف سخنگوی آب وزارت نیرو مطرح شد ولی مجددا پاسخی در تایید یا عدم تایید آن از طرف وزارت جهاد کشاورزی مشاهده نشد.

 در هفته جاری سخنگوی صنعت آب وزارت نیرو اظهار کردند که زمین‌های کشاورزی همچنان به دلیل نقص قانون ارث در حال کوچک شدن است و بیم آن می‌رود که تا ۱۰ سال آینده بیش از ۹۰ درصد از زمین‌ها به زیر ۳ هکتار برسد و تا قانون ارث اصلاح نشود، تحقق کشاورزی پایدار همچنان در معرض تهدید است.

مجددا در سخنان دیگری در ارتباط با تولید سیب در حوضه دریاچه ارومیه با بیان اینکه احیای دریاچه ارومیه با استمرار کشت محصولات آب‌بر غیرممکن است، گفته‌اند که خشک‌شدن دریاچه ارومیه و توفان‌های نمکی، آذربایجان غربی را غیرقابل سکونت می‌کند و دیگر مردمی نمی‌مانند که معیشت آن‌ها محل بحث باشد.

هم اکنون در فضای رسانه‌ای کشور و بحث درباره موضوع آب و کشاورزی، شاهد هستیم که در یک طرف وزارت نیرو با ۳ سخنگوی رسمی تقریبا روزانه مسایل مختلف مرتبط با آب و کمبود آب را مطرح کرده و اقدامات وزارت نیرو را برای مقابله با این بحران‌ها منتشر می‌کنند.

ولی در طرف دیگر وزارت جهاد کشاورزی و اصلی ترین مصرف کننده آب کشور بوده نه تنها پاسخ یا اقدامات مثبت وزارت جهاد کشاورزی را برای مقابله با شرایط تنش آبی کشور بیان نکرده‌اند بلکه در اساس وزارت جهاد کشاورزی فاقد حتی یک سخنگوی رسمی خصوصا در بخش آب آن وزارتخانه است./پیام ما

حال که وزارت نیرو در این شرایط حساس تنش‌های آبی در سطح کشور سه نفر از مدیران ارشد خود را به عنوان سخنگوی رسمی آب منصوب کرده تا درباره وضعیت آب کشور اطلاع‌رسانی کنند، انتظار می رود که وزیر محترم جهاد کشاورزی هم حداقل یک سخنگوی رسمی برای اعلام کمبودهای آب کشاورزی و راهکارهای برون رفت از این شرایط منصوب کند تا خصوصا جامعه هدف یعنی کشاورزان با سیاستهای این وزارتخانه و وضعیت منابع آب آشنا شوند.

امیدواریم در نهایت به سکوت معنی دار وزارت جهاد کشاورزی پایان داده شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای