آخرین خبرها:
شناسه خبر: 44259

بزرگانی که غایب بودند

نمایشگاه خودرو، بازدیدکنندگان را قانع نکرد

نمایشگاه خودروی تهران آنقدر که انتظار می‌رفت متنوع نبود، شاید بزرگ‌ترین غایب نمایشگاه گروه سایپا بود که معلوم نیست چرا در این نمایشگاه خضور پیدا نکرده و به تبع آن هیچ یک از اعضای گروه مانند سایپا دیزل، پارس خودرو در این نمایشگاه حضوری نداشتند.

نمایشگاه خودرو، بازدیدکنندگان را قانع نکرد

اخبار سبز کشاورزی؛ حمید تهرانی| پیش از برگزاری این نمایشگاه، وعده‌های متفاوتی درباره حضور خودروسازان بزرگ دنیا و از جمله تویوتا، مزدا، BMW بیان شده بود، البته این وعده‌ها که به‌طور غیررسمی اظهار شده بود، از همان ابتدا ناکام و اجرای آن غیرممکن به نظر می‌رسید؛ چراکه طی سال‌های گذشته هیچ ارتباطی میان مقامات دولتی و حتی بخش خصوصی ایران و این تولیدکنندگان وجود نداشته است، حتی نمایندگان ایرانی این برندها در صحنه اقتصادی کشور، نمود چندانی نداششتند.

به همین دلیل گمان نمی‌رفت که این نماشگاه آنقدر جذاب باشد که بتواند آنان را به ایران بکشاند و پای آنان را به میدان اقتصادی کشورمان باز کند.

این مساله البته وقتی موضوع واردات خودرو مطرح شد، صورتی دیگر پیدا کرد و همان هنگام این ادعا مطرح شد که قرار است روابط میان ایران و سازندگان بزرگ دنیا اصلاح شود و زمینه حضور این تولیدکنندگان ارشد خودرو در جهان به صحنه اقتصادی و صنعتی ایران نیز فراهم شود و به همین دلیل شایعه‌هایی وجود داشت که این برندها مطرح و بزرگ تولید خودرو در جهان به نمایشگاه بین‌المللی خودرو تهران خواهند آمد و از روابط جدیدشان با ایران رونمایی خواهد شد.

اما همه آن آرزوها نقش بر آب شد و هیچ یک از خوش‌بینی‌های ابراز شده محقق نشده، برای کسانی که بازار تحولات تولید خودرو را از نزدیک دنبال می‌کردند این عدم حضور قابل انتظار بود و بسیاری از مردم می‌دانستند که حتما همه آن شرکت‌های خارجی که با واسطه یا بی واسطه در بازار حضور دارند و یا قرار است حضور داشته باشند در این نمایشگاه حضور پیدا نکردند.

این عدم حضور شاید به بلاتکلیف ماندن موضوع واردات خودرو مربوط باشد، چراکه پس از یک سال از معطوف شدن اداره‌ها به واردات خودرو، هنوز هیچ خودرویی از خط کمرگ عبور نشده و به متقاضیان واگذار نشده است.

با طولانی شدن فرایند و زمان واردات خودرو عملا حتی ایرانیان نیز امیدی به حضور خودروسازان بزرگ دنیا ندارند .

کنترل کیفیت در کانون شرکت‌های مرتبط

اما صنایع جانبی و از جمله قطعه‌سازان در سالن حاشیه‌ای جای داده شده‌اند. البته در این سالن برخی خودروسازان که سه سالن اصلی جا مانده‌اند نیز حضور دارند، اما در سالن جانبی برخی شرکت‌های غیرمرتبط مانند ایرانسل هم غرفه دایر کرده‌اند در کانون این سالن شرکت ISQI، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران غرفه خوبی را دایر کرده است.

این شرکت که شعار خویش را ارتقای کیفیت کافی در راستای مسئولیت اجتماعی قرار داده، فعالیت قابل توجهی در زمینه استانداردسازی و کاهش آلایندگی خودرو انجام داده و از ایی بابت ارتباط نزدیک و منسجمی با شرکت‌های خودروساز دارد.

به نظر می‌رسد نمایشگاه‌هایی مانند نمایشگاه خودرو موقعیت مناسبی برای خدمات و مشاوره‌های این شرکت برای افزایش کیفیت و بهره‌وری خودروسازان باشد.

اما در این سالن هم برخی قطعه سازان بزرگ مانند گروه عظام حاضر نشده‌اند و چنین به نظر می‌آید که فضای نمایشگاه به خاطر استقبال نسبتا کم خودروسازان، قطعه سازان و فعالان صنعت خودرو با دست و دل بازی به شرکت‌ها و تولیدکنندگان حاضر در این نمایشگاه واگذار شده است.

به هر حال نمایشگاه خودروی تهران تا چند روز دیگر به پایان می‌رسد و تا دوره بعدی آن در سال آینده، تقریبا هیچ نمایشگاه مهم و جامعی در حوزه خودرو در کشورمان برگزار نخواهد شد.

حال اگر فعالان و علاقه‌مندان عرصه خودرو و خودروسازی از دیدن این نمایشگاه لذت نبرده‌اند و عطش ایشان ارضا نشده، باید به همین مقدار بسنده و آرزو کنند که در سال آینده، اوضاع بهتری برای این نمایشگاه رقم بخورد.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای