خبر فوری
شناسه خبر: 47604

دولت از خواسته بخش خصوصی حمایت کند

موضوع افزودن یک روز به تعطیلی هفته در کشورمان دوباره مورد توجه قرار گرفته است

دولت از خواسته بخش خصوصی حمایت کند

اخبار سبز کشاورزی؛ موضوع افزودن یک روز به تعطیلی هفته در کشورمان دوباره مورد توجه قرار گرفته و آن‌طور که برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌گویند بررسی و افزودن پنج‌شنبه به تعطیلی آخر هفته در ایران تحت فشار یا توصیه روحانیون محافظه کار و بلندپایه در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است.

تا همین چندماه پیش و قبل از فوت مرحوم رئیسی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی ذیل بررسی لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری، مقرر کرده بودند که شنبه روز تعطیل اضافه شده باشد.

در همان روزها البته پنج‌شنبه نیز به‌عنوان یک گزینه مطرح شده بود، اما نمایندگان مجلس، فعالان اقتصادی و تجاری و نیز متخصصان و کارشناسان ارشد تجارت و اقتصاد با بیان اینکه در تمامی دنیا شنبه و یکشنبه به‌عنوان تعطیلات آخر هفته شناخته می‌شود، تصریح کرده بودند که بهتر است یا روزی به تعطیلی هفته در ایران اضافه نشود و یا آن روز، شنبه باشد.

آنان در توجیه خواسته خود گفته بودند که افزودن پنج‌شنبه به تعطیلی جمعه، باعث می‌شود تا تعداد روزهای مفید برای ارتباط کشورمان با دنیا عملا به دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه محدود شود؛ چراکه در ایران پنج‌شنبه و جمعه و در دنیا شنبه و یکشنبه تعطیل است.

در این توجیه بیان می‌شد که اگر شنبه تعطیل و به جمعه اضافه شود، این سه روز به چهار روز افزایش خواهد یافت و یکی از روزهایی که در دنیا تعطیل است در ایران نیز تعطیل خواهد بود.

اما تعطیل کردن شنبه موج گسترده‌ای از روحانیون محافظه‌کار و ارتدوکس را به همراه داشت؛ در واقع مذهبیون تندرو استدلال می‌کردند که شنبه روز تعطیل قوم یهود است و کشور شیعه نباید از این امر پیروی و خود را شبیه قوم یهود کند.

با این حال، نمایندگان مجلس به این فشارها بی‌توجهی کردند و شنبه را تعطیل نمودند؛ اما مخالفت‌ها بالا گرفت و از شورای نگهبان و شورای عالی نظارت بر تصویب قوانین در مجمع تشخیص مصلحت نظام خواسته شد تا ورود کنند و از اجرایی شدن این مصوبه جلوگیری نمایند.

همین خواسته نیز عملی شد و شورای عالی نظارت در مجمع تشخیص مصلحت نظام این مصوبه را ابطال کرد.

کسانی که در آن نشست حضور داشتند می‌گویند که در آن جلسه مقرر شد که تعداد تعطیلی هفتگی در ایران به همین یک روز محدود شود و حالا که اجازه تعطیل شدن شنبه داده نمی‌شود، از تعطیل کردن پنج‌شنبه نیز پرهیز گردد.

اما حالا دوباره و در حالی که موضوع افزودن روز تعطیل دیگر به جمعه به فراموشی سپرده شده بود، دوباره و تحت فشار و توصیه روحانیون محافظه، قرار گذاشته شده در مجمع تشخیص مصلحت نظام زیرپا گذاشته و پنج‌شنبه تعطیل می‌شود.

دقیقا روشن نیست که چرا توافق انجام شده میان طرف حاکمیت با فعالان بخش خصوصی زیر پا گذاشته شده و هدف از آن چه بوده است؛ اما فعالان بخش خصوصی به‌ویژه تاکید می‌کنند که نیازی به افزودن یک روز به تعطیلی جمعه نیست، به‌ویژه اگر این روز پنج‌شنبه و نه شنبه باشد.

در عین حال موافقان تعطیلی پنج‌شنبه‌ها تاکید می‌کنند که در عصر ارتباطات الکترونیک که می‌توان بسیاری از کارها را از خانه انجام داد، تعطیل بودن یا نبودن چندان تاثیری ندارد.

اما وقتی یک روز تعطیل می‌شود بسیاری از فعالیت‌های قانونی و حقوقی دولتی و نیز امور بانکی متوقف می‌شود و این به ساختار مراودات برون‌مرزی و تجارت کشورمان آسیب می‌زند؛ یعنی برای بخش خصوصی مهم است که چه روزی و با چه هدفی تعطیل شود و موازنه اقتصادی این تعطیل شدن، حتما مثبت باشد.

بخش خصوصی کاملا متوجه است که از ساعت‌ها و دقیقه‌ها به خوبی استفاده کند و از درگیر شدن با نهادهای دولتی و حکومتی پرهیز کند.

اکنون و اگر رئیس جمهور در صدد اجرای شعار سال و رسیدن به رشد اقتصادی هشت درصد است، به نظر می‌رسد شایسته است که دولت و معاونان رئیس جمهور در ماجرا وارد شوند و از حقوق و خواسته‌های بخش خصوصی دفاع کنند. در غیر این صورت شاید نتوان کار مفید و موثری در راستای تحقق خواسته‌ها و شعار امسال قدم خوبی برداشت.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای