خبر فوری
شناسه خبر: 47903

خطر کشاورزی حیاتی در اوکراین

جنگ در اوکراین کشاورزی حیاتی این کشور را تهدید کرده است. اکنون ممکن است توسط یک حمله سایبری فلج شود.

خطر کشاورزی حیاتی در اوکراین

به گزارش اخبار سبزکشاورزی به نقل از یورو نیوز نکست؛ شش ماه جنگ در اوکراین اهمیت بخش کشاورزی این کشور را در زنجیره تامین غذای جهانی برجسته کرده است، اما نگرانی ها در مورد احتمال حمله سایبری به این صنعت کلیدی افزایش یافته است.

قیمت غلات و سایر کالاها قبل از جنگ، که در 24 فوریه آغاز شد، بالا بود، اما قیمت‌های محصولات کشاورزی با تهاجم روسیه به بالاترین حد خود رسیده است، به خصوص که هر دو کشور نقش مهمی در تجارت جهانی دارند.

کمیسیون اروپا نه تنها به بخش کشاورزی اتحادیه اروپا هشدار داده است که خود را برای تأثیرگذاری آماده کند، بلکه این امر به ویژه بر کشورهای وابسته به واردات در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) و جنوب صحرای آفریقا تأثیر گذاشته است که به شدت به روسیه متکی است.

آسیب پذیری تولیدات کشاورزی اوکراین

با توجه به اینکه پایانی برای جنگ اوکراین دیده نمی‌شود و با برجسته‌تر شدن اهمیت جهانی کشاورزی این کشور، کارشناسان نگرانند که این بخش طعمه حملات سایبری شود.

شرکت فناوری Cisco Talos Intelligence Group هشدار داده است که تولیدات کشاورزی اوکراین با توجه به تحمل کم، دفاع سایبری ناکافی و اثرات موجی گسترده اختلال در برابر حملات سایبری "بسیار آسیب پذیر" است.

این تیم که در شش سال گذشته به طور فعال در کمک به موسسات دولتی و خصوصی در اوکراین مشارکت داشته است، در روز استقلال اوکراین در 24 اوت در حالت آماده باش در برابر انواع تهدیدات سایبری است.

جو مارشال، یک استراتژیست ارشد امنیتی در سیسکو، گفت: «تهدیدها برای کشاورزی اوکراین همچنان قابل توجه خواهد بود.»

وی افزود: "در حالی که آنها توانسته اند بندر اودسا را ​​برای حمل محصولات باز کنند، مشکلات قابل توجهی در زمینه لجستیک، نیروی کار و ایمنی خواهند داشت که بر تولید کشاورزی فعلی و آینده تاثیر می گذارد."

چالش امنیت سایبری

اوکراین که اغلب به عنوان "سبد نان اروپا" شناخته می شود، یکی از بزرگترین صادرکنندگان گندم در جهان است و این کشور به کشاورزی به عنوان منبع کلیدی درآمد متکی است که طبق برآورد سازمان ملل 20 درصد از درآمد کشور را تشکیل می دهد.

سیسکو تالوس می‌گوید اتکای اوکراین و جهان به غلات خود و توجه رسانه‌های جهانی به آن، عاملان تهدید سایبری را برانگیخته می‌کند و می‌افزاید که اکثریت آن‌ها باج‌افزارهایی با انگیزه مالی و حملات مخربی هستند که توسط تهدیدات دائمی پیشرفته (APT) با حمایت دولتی انجام می‌شوند، که به دنبال سرقت داده ها هستند.

در ماه آوریل، اداره تحقیقات فدرال ایالات متحده (FBI) هشداری صادر کرد مبنی بر اینکه هکرها به طور فعال مشاغل کشاورزی و مواد غذایی را در طول فصل برداشت و کاشت مورد هدف قرار می دهند.

در حالی که سیسکو تالو تاکید کرد که در این مرحله حملات خاصی به بخش کشاورزی اوکراین صورت نگرفته است، به نظر می رسد که این بخش شکننده است و این شکنندگی فرصتی را برای مهاجمان ایجاد می کند.

مارشال گفت: "حمله سایبری، مانند یک حمله باج افزار، این قابلیت را دارد که بر بازده تولید قربانیان کشاورزی تاثیر بگذارد. ناتوانی در کاشت، برداشت، کود دهی یا مدیریت حیوانات در یک بازه زمانی خاص می تواند تاثیر مخربی بر بازده تولید داشته باشد."

در سطح جهانی، این می تواند یک اثر موجی ایجاد کند، جایی که زنجیره تامین مواد غذایی با ناتوانی در ارائه محصولات و خدمات لازم که می تواند عرضه جهانی غذا را بیشتر کاهش دهد، تهدید می شود.

برنامه ریزی دقیق حملات سایبری

جنگ در اوکراین با حملات سایبری پیچیده مشخص شده است که حتی قبل از ورود نیروهای روسی به خاک اوکراین آغاز شد. کارشناسان می گویند بسیاری از حملات سایبری برای اهداف جاسوسی و همچنین به اصطلاح حملات برف پاک کن که داده های موجود در ماشین ها را از بین می برد، بوده است.

اوکراین این حملات را به گردن روسیه انداخت اما مسکو هرگونه دخالت در این حملات را رد می کند

کمک های بین المللی به اوکراین همچنین شامل حمایت از دفاع سایبری این کشور برای محافظت از سایت های زیرساخت ملی است.

مارشال گفت: «اوکراین در توانمندی‌های دفاع سایبری خود به بلوغ زیادی رسیده است و به انجام کارهای قهرمانانه برای حفظ امنیت کشور ادامه می‌دهد.»

وی گفت: «با توجه به اینکه آنها چقدر خوب کار کرده‌اند، فکر می‌کنم توانایی بیشتری برای این رفع چالش دارند.»

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای