سفرهای لاکچری وزیر جهاد: ناهماهنگی با سیاستهای رهبری و منافع ملی+ ویدئو
بررسی تناقض آشکار میان ریختوپاشهای مدیریتی و توصیههای رهبری در خصوص منافع ملی و اقتصاد. جزئیات بیاعتنایی به هشدارها، رانت و فساد در سفرهای خارجی

طی ۹ ماه دوران وزارت، وزیر جهاد کشاورزی ۸ تا ۹ سفر خارجی داشته که همواره با بلیتهای فرست کلاس و هیئتهای همراه ۲۰۰ نفره صورت گرفته است.
اخبار سبز کشاورزی بارها با ارائه مستندات، از وجود رانت و فساد در این سفرهای بعضاً غیرضروری خبر داده بود. این اخبار نه تنها به لابیگری و همراهی جناحهای سیاسی برای حمایتهای آتی اشاره داشت، بلکه از بیتوجهی وزیر جهاد کشاورزی، قزلجه، به این هشدارها و عدم تکذیب اخبار حکایت میکرد.
بیشتر بخوانید: مجلس و عملکرد وزیر جهاد کشاورزی زیر ذرهبین: از سفرهای لاکچری تا شرمندگی کشاورزان
نیمهتعطیلی وزارتخانه و بیاعتنایی به اهداف رهبری
بیاعتنایی وزیر به منافع ملی و اهداف تبیینشده توسط رهبری، تا جایی پیش رفت که با هر سفر خارجی و به دلیل همراهی اکثر مدیران رانتی و غیرتخصصی، عملاً طبقات ۱۵ و ۱۶ و سایر بخشهای وزارتخانه نیمهتعطیل میشدند؛ چراکه در وزارتخانه یا وزیر باید حضور فیزیکی داشته باشد یا مدیرکل دفتر وزارتی، اما متاسفانه در بسیاری از سفرها هر دو آنان با هم کشور را ترک و وزارتخانه را رها می کردند که به تبع بازار نیز رها میشد و تأثیر منفی بر روند کاری و بهرهوری وزارتخانه داشت.
نمونهای از سفرهای حاشیهساز: ترکیه با ۲۰۰ همراه
یکی از مصادیق این سفرهای تشریفاتی، سفر وزیر به ترکیه بود که با همراهی حدود ۲۰۰ نفر از همشهریان، همروستاییان و رفقای قدیمی، از جمله راننده تاکسی و ساعتفروش، انجام شد.
این امر سبب شد تا کارشناسان، فعالان بخش خصوصی و مدیران تعاونیها نتوانند از این سفر بهرهبرداری لازم را داشته باشند. گزارشهای موجود نیز نشان میدهد که این سفر، با هزینههای چندین میلیاردی، هیچ عایدی در حد هزینههای انجام شده برای کشور نداشته است.
اسراف و ترک فعل در تقابل با توصیههای رهبری
سفر به برزیل: هزینههای سرسامآور و ابهامات مالی
یکی دیگر از سفرهای بحثبرانگیز، سفر لاکچری وزیر و هیئت همراه به برزیل بود. خرید بلیتهای فرست کلاس به قیمت هر فقره یک و نیم میلیارد تومان (که شامل دو نماینده مجلس برای تعامل نیز میشد)، اقامت در هتلهای پنج ستاره لوکس با هزینه شبی بیش از ۵۰۰ میلیون تومان برای هر اتاق، و هزینههای ارزی فراوان، از جمله موارد مورد تأکید رهبری برای بررسی کارشناسی است.
این هزینهها، چه از سوی شرکتهای فعال در واردات تأمین شده باشد، چه از جهاد استقلال یا معاونت توسعه منابع و مدیریت، تحمیل فشار مالی به بودجه کشور را در پی داشته است.
حواشی خرید پوشاک گرانقیمت
در همین سفر، خرید چندین دست کت و شلوار ۱۰۰ میلیون تومانی برای وزیر و کاور نانو ۲۵ میلیون تومانی برای هر دست کت و شلوار، حاشیههای زیادی ایجاد کرد و به ابهامات مالی افزود. وزیر و مدیرکل وی حتی در جنگ 12 روزه هم خارج از کشور بودند.
با وجود اینکه اکثر مسئولان بلند پایه کشور و برخی از معاونین وزارتخانه و تقریبا تمامی کارشناسان و کارمندان طبقا 16گانه، 8 گانه و 12 گانه و حتی پرسنل روابط عمومی وزراتخانه در ایام جنگ تماما بر سر کار حاضر بودند (البته ایها کسانی بودند که پاداش جنگ به آنها تعلق نگرفت) اما جناب وزیر و همراهانش در ایام جنگ در سفر خارج به سر برده و بلافاصله پس از ورود به ایران به شمال کشور و ساحل دریای خزر پناه بردند.
رقابت نوری قزلجه با عراقچی، وزیر امور خارجه در سفرهای خارجی
در یک بررسی غیررسمی نشان داده شده است که آقای دکتر عراقچی، وزیر امور خارجه کشور، در تناسب با مسئولیت خود و رتق و فتق امور بینالملل در مدت یاد شده، به اندازه وزیر جهاد کشاورزی، سفر خارجی نداشته و در هر کشوری که سفارتخانه داریم از اتاقهای ساده مهمانسرای سفارت و غذاهای ساده کارمندان سفارت استفاده میکرده و هدایای بیحساب و کتاب هم نداده است؛ در حالی که ذهن وزیر کشاورزی بجای وزارتخانه و مدیریت امنیت غذایی، بیشتر برنامهریزی برای سفرهای خارجی و بلیت فرست کلاس یک و نیم میلیارد تومانی و کت و شلوار یکصد میلیون تومانی بوده است. آیا عراقچی هم چنین فاکتورهایی به وزارت خارجه ارائه میدهد؟ً!
ابهامات در خریدهای امور بینالملل وزارتخانه
نیاز به شفافیت در هزینههای سفر
همواره یکی از چالشهای معاونت وقت توسعه مدیریت و بازرگانی با امور بینالملل وزارتخانه، پیرامون لزوم خریدهای چند میلیارد تومانی شامل پسته، خرما، کادو، سوغات، قالیچه و صنایع دستی در هر سفر بوده است.
سوالاتی جدی در خصوص واقعی بودن فاکتورهای ارائه شده مطرح است؛ به عنوان مثال، آیا ۲۰۰ کیلو پسته با قیمت هر کیلو یک و نیم تا دو میلیون تومان یا تعدادی قالیچه دهها میلیون تومانی، واقعاً دریافت و به دقت توزیع شدهاند؟
رعایت پروتکلها و نظارت وزارت امور خارجه
همچنین این ابهام وجود دارد که آیا تمامی این اقلام در هر سفر بارگیری و با هماهنگی سفیر ایران، به مقامات مشخصی در کشور میزبان تقدیم شده است؟ (با توجه به اینکه تقدیم هر نوع هدیه در سفرهای خارجی دارای پروتکل خاصی است و سفیر ایران باید در جریان کامل قرار گیرد).
آیا وزارت امور خارجه، نحوه تقدیم کادوها به مقامات میزبان و در سطح مسئولیت مدیران خارجی را تأیید کرده است؟
واقعی بودن صورتحسابهای هتل و پذیرایی
پرسش دیگر این است که آیا صورتحسابهای هتلها، پذیراییها، ایاب و ذهاب و… همگی واقعی و مقرون به حقیقت هستند؟
به نظر میرسد در یک سفر خارجی، وزیر تا ۲۰۰ هزار دلار از این نوع هزینهها داشته باشد که این میزان، کاملاً با سخنان رهبری در تضاد است.
در این میان، دکتر شاپور علایی مقدم، معاون وقت منابع توسعه و مدیریت، معمولاً اجازه رصد کامل این اسناد یا استعلام از وزارت خارجه را نیافته است.
پیشنهاد برای نظارت و بررسی دقیقتر
عملیاتی کردن توصیههای رهبری در غفلت رئیس جمهور
با توجه به عدم توجه رئیس جمهور به این مسائل، پیشنهاد میشود که دفتر رهبری، دیوان محاسبات و یک نهاد نظارتی، نمایندگانی را در وزارت جهاد کشاورزی مستقر کنند. وظیفه این نمایندگان، بررسی ۸ تا ۹ سفر خارجی لاکچری و گرانقیمت وزیر از چند جنبه و ارائه گزارش آن به رهبری خواهد بود:
- ضرورت و نتایج سفرها: آیا تمامی این سفرها واقعاً لازم و ضروری بودهاند؟ در صورت لزوم، نتایج قطعی و ملموس آنها (نه جملات کلیشهای مانند “میشود”، “گزارش تهیه میگردد”، “خواهد شد انشاالله”) باید اعلام شود.
- لزوم حضور وزیر: در چند سفر از این تعداد، حضور شخص وزیر واقعاً لازم و ضروری بوده است؟ (معمولاً کارشناسان فنی و در نهایت معاونین وزارتخانه، اکثر سفرهای خارجی را به همراه فعالان بخش خصوصی و تعاونی مدیریت میکنند).
- توجیه اقلام تشریفاتی: دلیل خرید اقلام تشریفاتی و زائد، مانند بلیط فرست کلاس یک و نیم میلیارد تومانی، کت و شلوار ۱۰۰ میلیون تومانی و در مواردی هواپیماهای دربست و اختصاصی برای وزیر، در وزارتخانه چه بوده است؟
- حسابرسی اسناد و فاکتورها: باید حسابرسی دقیق اسناد و فاکتورهای ارائه شده در هر سفر خارجی، بررسی مبالغ هزینهها، منبع تأمین و نحوه صدور مجوزها صورت گیرد.