نمایندگان استیضاح کننده آیا ثمربخش بودن رفتار خود ضمانت می کنند؟
نمایندگان مجلس هم زمان چهار طرح استیضاح به هیات رئیسه تقدیم کردند و میخواهند این طرحها را حصول نتیجه و برکناری وزیران یاد شده پیگیری کنند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم زمان چهار طرح استیضاح به هیات رئیسه تقدیم کردهاند و میخواهند این طرحها را حصول نتیجه و برکناری وزیران یاد شده پیگیری کنند.
اخبار سبز کشاورزی؛ روشن است که برای هر یک از این طرح حداقل امضای برای قانونی شدن و داشتن اعتبار شکلی برای پذیرفته شدن از جانب هیات رئیسه پارلمان و به جریان انداختن آن وجود دارد و از این بابت چندان عجیب نیست که منتقدان دولت توانستهاند چهار استیضاح همزمان را تدوین و به هیات رئیسه تقدیم کنند.
البته قانونی شدن شکلی این طرحهای استیضاح آن هم از نظر تعداد نمایندگان ارائه دهنده کار چندان پیچیدهای نیست؛ چراکه تقریبا نیم یا بیشتر از نصف نمایندگان حاضر در مجلس به اردوگاه مخالفان دولت تعلق دارند و به همین دلیل کافی است فردی پیش قراول مخالفان شود تا برای همه وزیران کابینه طرح استیضاح تهیه شود.
البته تهیهکنندگان این طرحهای استیضاح، همکاران خود را تهدید کردهاند که در صورت اعلام انصراف از دنبال کردن استیضاح و پس گرفتن امضای خود، نام ایشان را افشاء و آنان را به مردم معرفی خواهند کرد.
این تهدید گواه آن است که موافق اجرای استیضاح، راهبرد خود را دارای چالشهایی میبینند که این چالشها از نزدیکان و دوستان خودشان شروع میشود و پایداری و ثمربخشی راهبردشان را به مخاطره انداخته است. چراکه اگر حمایت قاطعی از اجرای استیضاحهای مذکور وجود داشت، تهیهکنندگان این طرح نیازی به تهدید و ارعاب یا افشاگری نمیدیدند.
روشن است که تهیه شدن طرح استیضاح و معتبر شدن پذیرش آن از سوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی که به طور شکلی انجام میپذیرد، هیچ گاه به معنای حمایت اکثریت مجلس از اجرای استیضاحها نیست و ممکن است دست آخر نمایندگان مجلس با کنار گذاشتن وزیر یا وزیران یاد شده موافقت نکنند.
در این صورت استیضاح رای نمیآورد و وزیر به دفتر کار خود باز میگردد. این امر هم ممکن است رخ دهد که هیات رئیسه پارلمان در رایزنی با امضاءکنندگان طرحهای مذکور، آنان را ادامه پیگیری استیضاحها برحذر دارد و سرانجام تعداد امضاهای حامی استیضاح از حد نصاب لازم خارج و طرح یا طرحهای اسیتضاح که هم اکنون در هیات رئیسه مورد بررسی قرار گرفته، از دستور کار پارلمان خارج شود.
حالت مطلوب برای استیضاح کنندگان آن است که هر چهار وزیر را از سمتهای خود خلع کنند که در این حالت میتوانند به سراغ سایر وزیران بروند و برای تعدادی دیگر اعضای هیات وزیران، دام اخراج از کابینه را پهن کنند.
اسیتضاح کنندگان و موافقان آنها میگویند در همین سال اولی که کابینه مسعود پزشکیان فعالیت کرده، ناکارآمدیهای متعددی در مدیریت جامعه مشاهده شده که برکناری وزیران و جایگزین شدن ایشان با افراد قابلتر و تواناتر، میتواند در این موقعیت دشوار کشور را از ورطه خطرناکی که ممکن است در آن بیفتد را نجات دهد.
اما در مقابل این پرسش وجود دارد که استیضاحهای به قول برخی سیاستمداران، فلهای، چقدر میتواند ناشی از همین دلسوزی باشد و چگونه میتواند مدیریت جامعه را بسامان نماید؟
آیا نمایندگان از کنار گذاشتن عبدالناصر همتی توانستند نتیجه مورد نظر خویش را دریافت و منافع کشور و ملت را تامین کنند؟
آن مهمترین انتقاد به رفتار همتی که کاهش ارزش پول و جهش نرخ ارز بود با آمدن وزیر جدید برطرف شد؟
نمایندگان موافق استیضاح نخست باید توضیح بدهند که کدامیک از انتقادهایی که علیه وزیر فعلی بیان میکنند واقعا به او وارد است و در صورت جایگزینی او با چه کسی این انتقادها مرتفع و منافع کشور و ملت تامین میشود.
آنان همچنین باید بگویند که اگر مشابه آنچه در مورد وزیر امور اقتصادی و دارایی گذشته رخ داد و کنار گذاشتن وزیران مورد نظر، مانند آنچه در مورد عبدالناصر همتی نتوانست به مشکلات پایان دهد، بلکه آن را پیچیده کرد، آنان این هزینه و خسارت را چگونه جبران خواهند نمود.