خبر فوری
شناسه خبر: 7233

التهاب در بازار برنج ادامه دارد

با افزایش شدید قیمت برنج بسیاری از مردم توان خرید این محصول را دیگر ندارند.

التهاب در بازار برنج ادامه دارد

اخبار سبز کشاورزی؛ با افزایش شدید قیمت برنج در ماه‌های گذشته بسیاری از مردم توان خرید این محصول را دیگر ندارند؛ محصولی که براساس گفته مسئولانش در مقایسه با سال گذشته افزایش قیمت ۲۰ درصدی و کاهش مصرف ۳۰ درصدی داشته است. مسئولان دلیل کاهش تولید برنج را عواملی همچون خشکسالی، کم‌آبی و همچنین آسیب‌های ناشی از سیل‌زدگی مطرح می‌‌کنند.

همچنین عامل دیگر گرانی برنج افزایش هزینه‌های تولید است که تغییرات سرسام‌آوری داشته و فروش برنج با قیمت قبلی را بدون صرفه کرده است. به علاوه ممنوعیت واردات برنج هم عاملی محسوب می‌شود که عده‌ای آن را به عنوان توجیهی برای گرانی این محصول نام ببرند.

دلیل دیگر که از نظر برخی مهم‌ترین علت گرانی برنج محسوب می‌شود، دلالی و واسطه‌گری است؛ سودجویانی که قبل از برداشت برنج قراردادهایی با کشاورزان به قیمت‌های کمتر بسته و کشاورز هم محصول خود را به دلیل مشکلات مالی پیش‌فروش می‌کند، در حالی که همین محصول با قیمت بسیار بالاتری به دست توزیع‌کنندگان و در نهایت مصرف‌کننده می‌رسد.

رشد سرسام‌آور هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت

در این رابطه خان‌آقا علیزاده، یکی از تولیدکنندگان برنج در استان مازندران، در گفت‌وگو با «دام و کشت و صنعت» گفت: دلیل اصلی افزایش قیمت برنج رشد سرسام‌آور هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت بوده است که نسبت به سال‌های قبل افزایش چشمگیری داشته؛ هر چند نمی‌توان وجود دلالان و واسطه‌ها را در بین نادیده گرفت، ولی عامل اصلی گرانی محصول برنج افزایش هزینه‌های تولید است.

این تولیدکننده در ادامه افزود: به عنوان مثال امسال دستمزد کارگران شالی‌کار روزانه بین 900 تا یک میلیون تومان افزایش یافته است که با توجه به نیاز 13 تا 14 کارگر در زمان نشاکاری این هزینه، فشار مضاعفی را به دارندگان اراضی کشاورزی وارد می‌کند.

وی با انتقاد از افزایش قیمت ماشین‌آلات کشاورزی نیز عنوان کرد: اکنون قیمت هر دستگاه تراکتور بیش از 600 تا 700 میلیون تومان است و بسیاری از کشاورزان قادر به خرید آن نیستند، از طرفی هزینه کرایه تراکتور برای هر بار شخم شالی نیز بسیار بالاست که این شرایط باعث دلسردی کشاورزان برای ادامه تولید می‌شود.

این تولیدکننده برنج در ادامه به خشک‌سالی و کاهش بارندگی نیز اشاره و عنوان کرد: بسیاری از مناطقی که در آن برنج کشت می‌شود، چاه عمیق ندارند و اکثراً دارای چاه‌های سطحی و نیمه سطحی هستند که در زمان آبگیری اراضی با مشکل می‌شوند. اکنون شاهدیم که حقابه بسیاری از اراضی پایین‌دست به طور کامل پرداخت نمی‌شود که این موضوع نیز در کاهش تولید موثر است.

وی با اشاره به موضوع واردات برنج برای کنترل بازار نیز گفت: واردات باید به گونه‌ای انجام شود که به تولیدکننده آسیبی وارد نشود. با توجه به اینکه میزان تولید داخلی برنج کفاف نیز داخلی را نمی‌دهد، پس ناگزیر به واردات این محصول هستیم؛ ولی باید در واردات تعادل را رعایت کرد.

علیزاده بر لزوم حمایت بیشتر از کشاورزان تاکید کرد و ادامه داد: با ادامه روند فعلی ممکن است بسیاری از شالی‌کاران دست از تولید بکشند و اکنون نیز شاهد تغییر کاربری بسیاری از زمین‌های کشاورزی از سوی سرمایه‌داران هستیم که جای تاسف دارد.

وی گفت: با وجود گذشت بیش از 40 سال از انقلاب اسلامی همچنان شاهدیم که کشاورزان از معیشت خوبی برخوردار نیستند؛ لذا انتظار داریم که مسئولان به خصوص ئیس جمهور برای تغییر وضع موجود تلاش کند تا کشاورزان بتوانند جایگاه واقعی خود را در اقتصاد و ارز آوری برای کشور بیابند.

متهمان اصلی گرانی برنج

با این همه یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس معتقد است علاوه بر افزایش قیمت جهانی کالا‌های اساسی از یک سال گذشته ارز اختصاصی به نهاده‌های کشاورزی از ارز ترجیحی به ارز نیمایی تبدیل شده که این موضوع در افزایش فزاینده قیمت‌ها بسیار نقش داشته و خشک‌سالی عامل دیگر گرانی قیمت برنج است.

آزادی‌خواه در خصوص افزایش نامتعارف قیمت برنج تصریح کرد: کشور سالانه به سه میلیون تن برنج نیاز دارد، اما دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن تولید داریم که با وجود خشک‌سالی‌ها این کمبود باعث نوسان قیمت برنج در بازار و ایجاد التهاب می‌شود، در عین حال کمیسیون کشاورزی مجلس به جد به دنبال مدیریت نوسان قیمت برنج است.

باید واردات برنج و قیمت آن در بازار به شکلی کنترل شود که کشاورزان دچار ضرر و زیان نشوند. از طرفی واردات نیاز به مراقبت‌ها و محدودیت‌هایی دارد، نباید به تولیدکننده داخلی آسیب برسد، نمی‌توان به خاطر وجود یک التهاب در بازار به جای مدیریت وضعیت سریعاً به دنبال واردات رفت.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی به صداوسیما گفت: هم اکنون در بنادر کشور حجم انبوهی از برنج وارداتی آماده ترخیص وجود دارد که به محض انجام کار‌های مقدماتی وارد بازار می‌شود. این حجم از برنج وارداتی می‌تواند بازار را به تعادل برساند، اما واردات تنها راه علاج قیمت برنج نیست.

وی افزود: در فصل برداشت برنج نباید بازار داخلی را با واردات ملتهب کنیم، اما امسال به دلیل مدیریت نوسانات قیمت و افزایشی که سودش هرگز به جیب تولیدکننده نرفته و منجر به ضرر مصرف‌کننده شده است؛ درصدد هستیم تا مقادیری از برنج‌های وارداتی را به زودی وارد بازار کنیم.

عرضه برنج تا ثبات بازار ادامه دارد، اما!!

حسن حنان، قائم مقام بازرگانی دولتی در این باره گفت: از ابتدای امسال ۲۵۹ هزار تن برنج اعم از هندی، پاکستانی و تایلندی با نرخ مصوب در بازار توزیع شده است.

حنان با اشاره به اینکه بازرگانی دولتی مجری ذخایر راهبردی کشور است، اظهار کرد: بازرگانی دولتی تابع تصمیمات وزارت جهاد کشاورزی است و همواره بنابر میزان اعلامی اقدام به توزیع می‌کند. او افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۲۵۹ هزار تن برنج اعم از هندی، تایلندی و پاکستانی با نرخ مصوب توزیع شده است.

حنان قیمت هر کیلو برنج تایلندی برای مصرف کننده را ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان، هندی را ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان و پاکستانی را ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد‌. این مقام مسئول با بیان اینکه برنامه و سیاست‌گذاری توزیع برنج دست وزارت جهاد کشاورزی است، گفت: از ابتدای مهر توزیع ۱۵۰ هزار تن برنج در دستور کار قرار گرفته است و همواره محدودیت و ممنوعیتی در میزان عرضه وجود ندارد به هر میزانی که اعلام کنند، بازرگانی دولتی موظف به توزیع خواهد بود.

قائم مقام بازرگانی دولتی ادامه داد: بنابر فرآیند و آیین‌نامه راهبردی، ذخایر استراتژیک به عنوان ذخایر و تنظیم بازار مورد استفاده قرار می‌گیرد‌. به گفته او، توزیع برنج تا ایجاد شرایط نسبی و پایدار شدن بازار ادامه دارد.

حنان به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: برنج‌ها از محل ذخایر راهبردی شرکت بازرگانی دولتی در حال توزیع است و تا هر مرحله‌ای که نیاز باشد، توزیع ادامه می‌یابد تا کمبودی در بازار احساس نشود.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای